Ο Τραμπ είχε ανακοινώσει το deal με ενθουσιασμό στην πρώτη, μετά την επανεκλογή του, ομιλία ενώπιον του Κογκρέσου. Ένας αμερικανικός κολοσσός, η BlackRock, αποκτούσε τον έλεγχο των δύο βασικών λιμανιών της Διώρυγας του Παναμά. Τα πράγματα, όμως, δεν είναι τόσο απλά.
Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, η αρμόδια ρυθμιστική αρχή του Παναμά δήλωσε ότι η εταιρεία CK Hutchison, με έδρα το Χονγκ Κονγκ, οφείλει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια σε απλήρωτα τέλη και δεν εξασφάλισε τις απαραίτητες άδειες για δύο βασικά λιμάνια της Διώρυγας του Παναμά. Πρόκειται για σαφές πλήγμα στα σχέδια της BlackRock να αγοράσει τα λιμάνια στο πλαίσιο συναλλαγής ύψους 22,8 δισ. δολαρίων.
Η σύγκρουση ΗΠΑ – Κίνας
Η εξαγορά των λιμανιών από τη BlackRock, τα οποία βρίσκονται στα δύο άκρα της Διώρυγας του Παναμά, καθώς και περίπου 40 άλλων λιμανιών παγκοσμίως, έχει εξελιχθεί σε σημείο τριβής μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας, σε μια περίοδο όπου οι δύο υπερδυνάμεις συγκρούονται σε κλιμακούμενο εμπορικό πόλεμο.
Ένα κοινοπραξικό σχήμα υπό την ηγεσία της BlackRock ανακοίνωσε τη συμφωνία για τα λιμάνια με τον 96χρονο ιδρυτή της Hutchison, δισεκατομμυριούχο Λι Κα-σινγκ, τον περασμένο μήνα, αφού ο πρόεδρος Τραμπ είχε επανειλημμένα δηλώσει ότι η Κίνα έχει υπερβολικό έλεγχο επί της Διώρυγας του Παναμά και είχε δεσμευτεί να «την πάρει πίσω».
Ο Τραμπ παρουσίασε τη συμφωνία της BlackRock στην ομιλία του στο Κογκρέσο στις 4 Μαρτίου, λέγοντας ότι αποτελεί απόδειξη πως οι πολιτικές του αποδίδουν.
Οι υπογραφές δεν έπεσαν και οι Κινέζοι ψάχνουν εναλλακτικές
Το Πεκίνο έχει εκφράσει τη δυσαρέσκειά του για τo deal, με ορισμένα κρατικά μέσα ενημέρωσης να τη χαρακτηρίζουν «προδοσία του κινεζικού λαού». Οι κινεζικές αρχές ανταγωνισμού έχουν δηλώσει ότι θα εξετάσουν την εξαγορά.
Τις τελευταίες εβδομάδες, το Πεκίνο προσπαθεί να εντοπίσει εναλλακτικούς αγοραστές σε περίπτωση που η συμφωνία μεταξύ BlackRock και Hutchison καταρρεύσει, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, που επικαλείται η WSJ.
Η αρχική προθεσμία της 2ας Απριλίου που είχαν θέσει η Hutchison και η BlackRock για την υπογραφή των τελικών εγγράφων της συμφωνίας παρήλθε χωρίς καμία ανακοίνωση.
Οι οφειλές της Panama Ports
Ωστόσο, οι δηλώσεις του Γενικού Ελεγκτή του Παναμά, Ανέλ Φλόρες, το βράδυ της Δευτέρας, συνιστούν το σοβαρότερο εμπόδιο μέχρι στιγμής για την ανάληψη του ελέγχου των λιμανιών από τη BlackRock. Ο Φλόρες δήλωσε ότι παρουσίασε τα αποτελέσματα ενός ελέγχου που ξεκίνησε μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας μεταξύ της Hutchison και της κοινοπραξίας BlackRock.
Ο Φλόρες ανέφερε ότι η Panama Ports, θυγατρική της Hutchison που διαχειρίζεται τα λιμάνια, δεν εξασφάλισε τις απαραίτητες εγκρίσεις όταν ανανέωσε τη 25ετή σύμβασή της με την Ναυτιλιακή Αρχή του Παναμά το 2021. Είπε επίσης ότι η εταιρεία χρησιμοποίησε υπεργολάβους απαλλαγμένους από φόρους για να μειώσει το ποσό που καταβάλλει στην κυβέρνηση του Παναμά και ότι δεν απέδωσε το 10% των κερδών της στο κράτος, όπως όφειλε.
Σύμφωνα με τον Φλόρες, η Panama Ports οφείλει σήμερα 300 εκατομμύρια δολάρια στην κυβέρνηση του Παναμά. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι σκοπεύει να καταθέσει ποινικές διώξεις στον γενικό εισαγγελέα και να ενημερώσει τη Ναυτιλιακή Αρχή του Παναμά, η οποία έχει την εξουσία να τερματίσει τις παραχωρήσεις.
«Υπάρχουν παραβάσεις, μη καταβολές πληρωμών και αμέτρητα λάθη στους υπολογισμούς», δήλωσε στους δημοσιογράφους στην Πόλη του Παναμά.
Ανώτατος αξιωματούχος του Παναμά δήλωσε ότι η νομική διαδικασία μπορεί να διαρκέσει από έξι μήνες έως έναν χρόνο και ενδέχεται να οδηγήσει σε ακύρωση της συμφωνίας.
Η BlackRock και η Hutchison δεν απάντησαν άμεσα σε αιτήματα της WSJ για σχολιασμό.
«Θα δούμε… παραμένω αισιόδοξος»
Σε δημόσιες δηλώσεις του τη Δευτέρα, πριν από τη συνέντευξη Τύπου του Φλόρες, ο διευθύνων σύμβουλος της BlackRock, Λάρι Φινκ, παραδέχθηκε ότι η αυξανόμενη εμπορική διαμάχη μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας ενδέχεται να περιπλέξει τη συμφωνία.
«Φυσικά και μπορεί, αλλά υπάρχει ένα εννιάμηνο ρυθμιστικό παράθυρο. Θα δούμε πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα», είπε ο Φινκ. «Εγώ προσωπικά είμαι αρκετά αισιόδοξος ότι θα βρεθεί λύση, γιατί αν το δει κανείς αντικειμενικά, όλα έγιναν με τη σωστή σειρά. Δεν έγινε τίποτα για πολιτικούς λόγους, παρά τη ρητορική».
Άτομα με γνώση της υπόθεσης ανέφεραν ότι το Πεκίνο έχει ήδη προσεγγίσει ορισμένους δισεκατομμυριούχους από την ηπειρωτική Κίνα και το Χονγκ Κονγκ, καθώς και κινεζικές κρατικά ελεγχόμενες επιχειρήσεις, για να εξετάσουν το ενδεχόμενο εξαγοράς των λιμανιών.
Κινεζικοί κρατικοί ναυτιλιακοί κολοσσοί, όπως η Cosco Shipping Lines και η China Merchants, έχουν ήδη ξεκινήσει ανεπίσημες συνομιλίες με τη Hutchison για την ενδεχόμενη εξαγορά μέρους των λιμανιών, σε περίπτωση που η συμφωνία με τη BlackRock ναυαγήσει, ανέφεραν οι ίδιες πηγές.
Πηγή: Ναυτεμπορική