24.8 C
Nicosia
Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2025 | 11:04

Θετική η ανάπτυξη και οι δείκτες για την ιρλανδική Primark – Ο αστερίσκος της Ελλάδας

Έχοντας στην πλάτη της πολλά χρόνια δραστηριότητας η Primark, με περισσότερα από 470 καταστήματα σε 18 χώρες σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Μέση Ανατολή, έχει αφήσει το δικό της αποτύπωμα ως διεθνής αλυσίδα καταστημάτων ένδυσης που απασχολεί περισσότερους από 80.000 υπαλλήλους, στέκεται απέναντι από παίκτες όπως η Zara και η H&M και συνεχίζει να μεγαλώνει.

Από το 1969 όταν ο Ιρλανδός Arthur St. John Ryan δημιούργησε ένα κατάστημα με φτηνά προϊόντα, το Penneys, δεν πίστευε κανείς πως θα μετεξελισσόταν σε αλυσίδα με υπερεθνική δράση από το 2015 και θα κατέληγε στα χέρια της Associated British Foods (ABF).

Βασικός μέτοχος είναι η Wittington με περίπου 56% για την ABF, έναν διαφοροποιημένο παγκόσμιο όμιλο τροφίμων, πρώτων υλών και retail με ετήσια έσοδα περίπου 20 δισεκατομμυρίων λιρών. Η ABF κατέχει επιχειρήσεις όπως Primark, Twinings Ovaltine και British Sugar.

 

Η Primark από την ABF, στις ΗΠΑ

Κατά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων για το έτος που έληξε στις 13 Σεπτεμβρίου, η μητρική ABF δεν μίλησε μόνο για τους υπό ανάπτυξη δείκτες και τις πολλά υποσχόμενες αγορές για την Primark, αλλά άφησε επίσης να εννοηθεί ότι μπορεί κάποια μέρα να λειτουργήσει ως ξεχωριστή επιχείρηση στηνάλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Κι αυτή η εξέλιξη, ενίσχυσε ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον για τα έσοδα του ομίλου ABF που μειώθηκαν κατά 3% στα 19,459 δισεκατομμύρια λίρες και τα κέρδη προ φόρων που κινήθηκαν πτωτικά κατά 26% στα 1,413 δισεκατομμύρια λίρες, αλλά κυρίως για το τμήμα Λιανικής (δηλαδή, την Primark), οι πωλήσεις του οποίου αυξήθηκαν κατά 1% σε σταθερό νόμισμα και ήταν «σύμφωνες» σε ανακοινωθείσα βάση στα 9,5 δισεκατομμύρια λίρες.

Τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν κατά 2% στα 1,126 δισεκατομμύρια λίρες και το προσαρμοσμένο περιθώριο λειτουργικού κέρδους ήταν 11,9%, από 11,7% ένα χρόνο νωρίτερα.

Ανέφερε ότι είδε «καλή εκτέλεση της ανάπτυξης καταστημάτων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, γεγονός που συνέβαλε κατά 4% στην αύξηση των πωλήσεων». Και οι συγκρίσιμες πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο βελτιώθηκαν κατά το δεύτερο εξάμηνο, καθώς ανανέωσε την εστίασή της στην πρόταση αξίας και την προσφορά προϊόντων της Primark. Αλλά στην Ευρώπη, μετά από ένα ισχυρό πρώτο εξάμηνο ακολούθησε ασθενέστερες συναλλαγές κατά το δεύτερο εξάμηνο.

Αυτό σημαίνει σε αριθμούς ότι η αύξηση 1% στην Primark για ολόκληρο το έτος μεταφράστηκε επίσης σε +1% τόσο στο πρώτο όσο και στο δεύτερο εξάμηνο. Αλλά σε συγκρίσιμη βάση, οι πωλήσεις για το έτος μειώθηκαν κατά 2,3%, με πτώση 2,5% στο πρώτο εξάμηνο και πτώση 2% στο δεύτερο εξάμηνο.

Οι αγορές της Primark

Για το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, αγορές οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 45% των συνολικών πωλήσεών της -ως μητρικές τρόπον τινά-, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 1% στο έτος.

Στην πραγματικότητα όμως  είχαν μειωθεί κατά 4% στο πρώτο εξάμηνο, αλλά αυξήθηκαν κατά 1% στο δεύτερο εξάμηνο. Αυτό ενισχύθηκε σαφώς από τον πρόσθετο χώρο πωλήσεων, καθώς σε συγκρίσιμη βάση, οι συνολικές πωλήσεις για το έτος στην περιοχή μειώθηκαν κατά 3,1%. Είχαν μειωθεί κατά 6% στο πρώτο εξάμηνο, αλλά μόνο κατά 0,4% στο δεύτερο εξάμηνο.

Και ενώ οι πωλήσεις μειώθηκαν, η Primark αύξησε το μερίδιο αγοράς της στο Ηνωμένο Βασίλειο στο 6,8%. Οι χαμηλότερες πωλήσεις του πρώτου εξαμήνου αντανακλούσαν τη μείωση της λιανικής αγοράς ένδυσης στο Ηνωμένο Βασίλειο και ιδιαίτερα την ασθενή αγοραστική δραστηριότητα σε στοιχεία της πελατειακής βάσης της Primark. Υπήρξε μια καλή διαδοχική βελτίωση στις συναλλαγές του δεύτερου εξαμήνου ως απάντηση στην ισχυρότερη προσφορά προϊόντων της, ιδίως στα γυναικεία ρούχα, και στην αυξημένη ψηφιακή εμπλοκή, υποστηριζόμενη από ευνοϊκότερες συνθήκες της αγοράς.

Για την υπόλοιπη Ευρώπη, οι συνολικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 2%, με αύξηση 5% στο πρώτο εξάμηνο, αλλά με πτώση 1% στο δεύτερο εξάμηνο. Σε συγκρίσιμη βάση, οι ευρωπαϊκές πωλήσεις μειώθηκαν κατά 1,5%, με αύξηση 1,1% στο πρώτο εξάμηνο και πτώση 3,7% στο δεύτερο εξάμηνο. Αυτές οι πωλήσεις αντιπροσωπεύουν το 49% του συνόλου.

Τι γίνεται με την Ελλάδα

Υπενθυμίζεται πως η Primark έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον της ελληνικής αγοράς εδώ και χρόνια.

Αρχικά είχε εξετάσει το ενδεχόμενο επέκτασής της στην Ελλάδα το 2021 με τις φήμες να εξαπλώνονται προς πάσα κατεύθυνση, καθώς η αλυσίδα αναζητούσε τον επόμενο προορισμό της.

Το θέμα επανήλθε το 2023, πάλι με εικασίες που τροφοδοτήθηκαν από δημοσιεύσεις στα social media της ίδιας της εταιρείας για κατάστημα στην Αθήνα, κάτι που αποδείχθηκε ότι ήταν πρωταπριλιάτικο αστείο.

Παρόλα αυτά, τότε όντως η Primark έκανε το άνοιγμά της σε νέα αγορά, που ήταν η Ουγγαρία, η 17η της αγορά.

Μέχρι σήμερα, στην Ισπανία και την Πορτογαλία, η Primark είχε ισχυρή υποκείμενη αύξηση πωλήσεων στο πρώτο εξάμηνο και ενώ η ανάπτυξη επιβραδύνθηκε στο δεύτερο εξάμηνο, συνέχισε να ξεπερνά την αδύναμη ισπανική αγορά ένδυσης.

Primark

Στη Γαλλία και την Ιταλία, οι πωλήσεις παρέμειναν σταθερές, αντανακλώντας τόσο τις δύσκολες συνθήκες της αγοράς όσο και την ένταση του ανταγωνισμού.

Η ανάπτυξη στις νεότερες αγορές της στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη οφείλεται στα νέα καταστήματα.

Στις αγορές της Βόρειας Ευρώπης, οι πωλήσεις μειώθηκαν ελαφρώς, κυρίως λόγω των χαμηλότερων πωλήσεων στη Γερμανία στο δεύτερο εξάμηνο. Η πρόσφατη αναδιάρθρωση του αποτυπώματος των καταστημάτων της στη Γερμανία και την Ολλανδία οδήγησε σε «πολύ βελτιωμένη πυκνότητα πωλήσεων και κερδοφορία».

Στη μικρότερη αμερικανική αγορά της (η περιοχή αντιπροσωπεύει το 6% του συνόλου της) τα νούμερα ήταν όλα θετικά. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 20% για το έτος, με αύξηση 17% στο πρώτο εξάμηνο και +23% στο δεύτερο εξάμηνο.

Η αύξηση των πωλήσεων στις ΗΠΑ ήρθε καθώς σημείωσε καλή πρόοδο με το πρόγραμμα επέκτασης χώρου, ανοίγοντας έξι νέα καταστήματα, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου της στο Τέξας και το Τενεσί. Τώρα διαθέτει 33 καταστήματα εκεί με 18 επιπλέον μισθώσεις που έχουν υπογραφεί.

Αισιοδοξία για την ανάπτυξη

Η ABF δήλωσε ότι η αύξηση των προσαρμοσμένων λειτουργικών κερδών κατέδειξε «τη δύναμη του λειτουργικού μοντέλου της Primark και την στοχευμένη βελτιστοποίηση του κόστους».

Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία υπό τον προσωρινό -εσωτερικό- CEO Eoin Tonge, τόνισε ότι έχει «σημαντικό κενό χώρο στις αναπτυσσόμενες αγορές μας στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ και στις νέες αγορές franchise, και στοχεύουμε στην ανάπτυξη νέων καταστημάτων για να συμβάλουμε περίπου κατά 4% έως 5% ετησίως στη συνολική αύξηση των πωλήσεων της Primark στο άμεσο μέλλον. Φέτος υπογράψαμε την πρώτη μας συμφωνία franchise με τον Όμιλο Alshaya για την είσοδό μας στις αγορές του Κόλπου και σημειώσαμε καλή πρόοδο προς τα ανοίγματα των πρώτων καταστημάτων».

Ξεχωριστή οντότητα η Primark;

Φαίνετια πως ένα τέτοιο ενδεχόμενο τελεί υπό δρομολόγηση. Κατά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων, η διοίκηση άφησε για πρώτη φορά ξεκάθαρο υπονοούμενο για απόσχιση της Primark από τον κύριο όμιλο, σημειώνοντας πως «διεξάγει μια γενικότρη αναθεώρηση της δομής του ομίλου με στόχο τη μεγιστοποίηση της μακροπρόθεσμης αξίας. Παρόλο που δεν έχει ληφθεί απόφαση, το αποτέλεσμα αυτής της αναθεώρησης μπορεί να οδηγήσει το διοικητικό συμβούλιο στην απόφαση να προβεί σε διαχωρισμό των δραστηριοτήτων της Primark και του τμήματος Τροφίμων».

Η αναθεώρηση διεξάγεται σε συνεννόηση με τον μεγαλύτερο μέτοχο της ABF, την Wittington Investments, «η οποία παραμένει προσηλωμένη στη διατήρηση της πλειοψηφικής συμμετοχής και στις δύο επιχειρήσεις… Το διοικητικό συμβούλιο θα παράσχει ενημέρωση σχετικά με την αναθεώρηση το συντομότερο δυνατό».

Πηγή: ΟΤ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!

ΑρχικήBUSINESSΘετική η ανάπτυξη και οι δείκτες για την ιρλανδική Primark - Ο...