Την αλλαγή που έφεραν στον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου οι Temu και Shein, χτυπά κατά μέτωπον η Amazon, που βλέπει τα best seller της και το πλεονέκτημα της ταχύτητας στις παραδόσεις να κατατροπώνονται από μια ποικιλία προϊόντων σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές που αποστέλλονται από την Κίνα.
Συνδυάζοντας όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά, ο αμερικανικός κολοσσός ανταποδίδει τα πυρά με το λανσάρισμα του δικού του ηλεκτρονικού καταστήματος, Amazon Haul, που αντικατοπτρίζει άμεσα το μοντέλο των κινεζικών ανταγωνιστών της. Μπορεί όμως η Amazon να τους νικήσει στο δικό τους γήπεδο;
Το πρωτοφανές βήμα της Amazon
Όπως και το μοντέλο άμεσων αγορών των Temu και Shein, έτσι το νέο τμήμα στην ιστοσελίδα της Amazon φέρεται να πωλεί μη επώνυμα αντικείμενα σε κλάσμα του κανονικού τους κόστους, τα οποία αποστέλλονται απευθείας στους καταναλωτές από πωλητές στην Κίνα.
Αυτό σηματοδοτεί μια σημαντική απομάκρυνση από την δοκιμασμένη και αληθινή περιφερειακή προσέγγιση της Amazon, όπου αντ’ αυτού αποστέλλει αντικείμενα σε αποθήκες στις πολιτείες σε περιοχές όπου γνωρίζει ότι οι καταναλωτές είναι πιο πιθανό να τα αγοράσουν – και όλα αυτά στην υπηρεσία ταχύτερων παραδόσεων από ένα δίκτυο τοπικών κέντρων διανομής.
Αυτό που πραγματικά αντιπροσωπεύει, ωστόσο, είναι η πρώτη βολή κατά της Temu και της Shein από οποιονδήποτε λιανοπωλητή ηλεκτρονικού εμπορίου των ΗΠΑ.
«Αυτό που επιχειρεί η Amazon εδώ, είναι πρωτοφανές», εξηγεί στο Supply Chain Brain ο Μάικλ Ζακούρ, ιδρυτής και επικεφαλής στρατηγικός σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων λιανικής πώλησης 5 New Digital, σημειώνοντας ότι «καμία αμερικανική εταιρεία δεν έχει προσπαθήσει ποτέ να αναπτύξει ένα διασυνοριακό πρόγραμμα μεγάλης κλίμακας για την αποστολή αγαθών από την Κίνα απευθείας στους εγχώριους καταναλωτές». Αλλά με την Temu να δαπανά 20 δισεκατομμύρια δολάρια για διαφήμιση στις ΗΠΑ το 2023, η Amazon αναγκάστηκε να βρει τρόπους να προστατευτεί από έναν ανταγωνιστή που είχε υπερδιπλασιάσει τη βάση ενεργών χρηστών της στις ΗΠΑ μέχρι το τέλος του περασμένου έτους.
«Το ηλεκτρονικό εμπόριο στη Δύση αναστατώνεται με τον ίδιο τρόπο που το ηλεκτρονικό εμπόριο αναστάτωσε το λιανικό εμπόριο πριν από 15 χρόνια», πρόσθεσε ο Ζακούρ.
Το επιχείρημα της καθημερινότητας
Παρά το λανσάρισμα του Haul, ο βασικός πυρήνας των πωλήσεων της Amazon βασίζεται στο γεγονός πως οι καταναλωτές ψωνίζουν πιο συχνά και προσθέτουν περισσότερα είδη χαμηλού κόστους σε κάθε checkout – παράγοντας που συνέβαλε και στην έκθεση κερδών γ’ τριμήνου, η οποία ξεπέρασε τις προσδοκίες της Wall Street για τα έσοδα και τα κέρδη.
Ενώ το μερίδιο αγοράς της Amazon στα ρούχα έχει δεχτεί πλήγμα και αντιμετωπίζει διαρκώς προκλήσεις από τη Shein και την Temu, των οποίων η ταχεία παγκόσμια επέκταση περιλαμβάνει φορέματα των 12 δολαρίων και gadgets των 10 δολαρίων, ο γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου βρίσκει υποστήριξη στη μεγάλη γκάμα καθημερινών ειδών πρώτης ανάγκης, όπως το απορρυπαντικό πιάτων, την οδοντόκρεμα και το οδοντικό νήμα.
«Οι ισχυρές επιδόσεις στα καθημερινά είδη πρώτης ανάγκης δείχνουν ότι οι πελάτες βασίζονται όλο και περισσότερο σε εμάς για τις καθημερινές τους ανάγκες», σχολίασε ο οικονομικός διευθυντής της Amazon, Μπράιαν Ολσάβσκι. «Όταν οι πελάτες αγοράζουν τέτοιου είδους προϊόντα, δημιουργούν μεγαλύτερα καλάθια, ψωνίζουν πιο συχνά και τελικά ξοδεύουν περισσότερα σε εμάς».
Το δίλημμα της Amazon
Η Amazon έχει επίσης πολλές αποφάσεις να λάβει όσον αφορά το πώς θα πρέπει να μοιάζει αυτή η στροφή στο μέλλον. Σύμφωνα με τον Ζακούρ, ο κυρίαρχος παίκτης στο e-commerce θα πρέπει ακόμη να βρει πώς θα συνυπάρξει αυτό το νέο ηλεκτρονικό κατάστημα με το τρέχον μοντέλο διανομής του, προσπαθώντας ουσιαστικά να εξισορροπήσει τις δύο προσεγγίσεις μεταξύ τους για να καθορίσει τι εκτιμούν περισσότερο οι πελάτες της: τις ταχύτερες παραδόσεις ή τα φθηνότερα προϊόντα;
Σε κάθε περίπτωση θα χρειαστεί να ξεπεράσει ορισμένες αμφιλεγόμενες πτυχές του μοντέλου που ακολουθούν Temu και Shein. Οι χαμηλές τιμές και των δύο κινεζικών εταιρειών φέρονται να έχουν ως κόστος την καταναγκαστική εργασία και τις κακές συνθήκες εργασίας σε αρκετά από τα εργοστάσια των προμηθευτών τους στην Κίνα.
Αποστέλλοντας τα προϊόντα σε μικρότερες παρτίδες, έχουν επίσης καταφέρει να παρακάμψουν εδώ και χρόνια τους κανόνες «de minimis» στις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με τους οποίους οι δασμοί και ο αυξημένος έλεγχος επιβάλλονται μόνο σε εισαγωγές αξίας άνω ενός συγκεκριμένου ποσού. Η προσέγγιση αυτή έχει προκαλέσει την οργή των τελωνειακών υπηρεσιών των ΗΠΑ και της ΕΕ, οι οποίες προέβησαν σε πρόσφατες αλλαγές στους κανόνες de minimis ως απάντηση στις ορδές των αποστολών χαμηλής αξίας, χωρίς δασμούς, που φθάνουν από την Κίνα.
Η περίπτωση του TikTok
Το TikTok της ByteDance έκανε το δικό του βήμα στο e-commerce καθώς πριν από ένα σχεδόν χρόνο ανακοίνωνε τις προθέσεις του να δεκαπλασιάσει το μέγεθος της επιχείρησης ηλεκτρονικού εμπορίου στις ΗΠΑ έως και 17,5 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος, σύμφωνα με το Bloomberg, αποτελώντας μεγαλύτερη απειλή για την Amazon.
Ο φιλόδοξος στόχος του TikTok συγκρούεται όχι μόνο με την Amazon, αλλά και με τις κινεζικές εταιρείες Temu και Shein, οι οποίες έχουν κάνει μεγάλα βήματα μεταξύ των νεότερων Αμερικανών αγοραστών. Σε αντίθεση με τους δύο ανταγωνιστές του, το TikTok βασίζεται στην εμβέλειά του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέσα από τα βιντεάκια και τα reels.
Και παρά το γεγονός ότι βρισκόταν πέρυσι σε καλό δρόμο για να συγκεντρώσει περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια σε παγκόσμια ακαθάριστη αξία εμπορευμάτων, με τη Νοτιοανατολική Ασία να συνεισφέρει το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων μέσω της πλατφόρμας του, και ήθελε να επεκτείνει τις πωλήσεις στις ΗΠΑ και τη Λατινική Αμερική, βρίσκεται μπροστά στο σοβαρό πλέον ενδεχόμενο απαγόρευσής του διά νόμου την 19η Ιανουαρίου.
Πηγή: ΟΤ