Το αμερικανικό αργό υποχωρούσε στις πρωινές συναλλαγές κατά 1% στα 70 δολάρια το βαρέλι και το Brent κατά 0,8%, λίγο πάνω από τα 73 δολάρια.
Οι προσδοκίες επίσης, για υπερπροσφορά πετρελαίου το επόμενο έτος, έχουν επισκιάσει τις όποιες ανησυχίες για τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις στο Ρωσο-Ουκρανικό μέτωπο και τη Μέση Ανατολή.
Οι αναλυτές προβλέπουν μάλιστα ότι η παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου θα αυξηθεί ταχύτερα από την κατανάλωση το 2025, παρά την απόφαση στις αρχές Δεκεμβρίου οκτώ χωρών-μελών του Οργανισμού Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών και των συμμάχων του (ΟΠΕΚ+), να παρατείνουν τις εθελοντικές περικοπές παραγωγής, ύψους 2,2 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα, για τρεις επιπλέον μήνες έως το τέλος Μαρτίου 2025, για να αποφευχθεί η κατάρρευση των τιμών.
Αύξηση παραγωγής εκτός ΟΠΕΚ
Παρά το «φρένο» του ΟΠΕΚ, η παγκόσμια παραγωγή αναμένεται να αυξηθεί ωστόσο κατά 1,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2025, στα 104,8 εκατομμύρια βαρέλια, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ). Την ίδια ώρα, η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί μόνο στα 103,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, αναφέρει η IEA στη μηνιαία έκθεσή της για την αγορά πετρελαίου.
Η παραγωγή πετρελαίου στις χώρες εκτός ΟΠΕΚ θα αυξάνεται μάλιστα κατά 1,5 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα και το 2025. Πρόκειται για τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Βραζιλία, τη Γουιάνα, τον Καναδά και την Αργεντινή.
Η JP Morgan επισημαίνει ότι τα μεγάλα υπεράκτια έργα στη Βραζιλία, τη Γουιάνα και τη Νορβηγία, μαζί με τη μέτρια αύξηση του σχιστολιθικού πετρελαίου στις ΗΠΑ, θα προσθέσουν περίπου 1,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα στην παγκόσμια προσφορά το 2025. «Η επέκταση της άντλησης πετρελαίου σε βαθιά νερά θα σηματοδοτήσει τον επόμενο, εκτός ΟΠΕΚ, κινητήρα ανάπτυξης της προσφοράς », τονίζει η αμερικανική τράπεζα.
Τα αποτελέσματα είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακά για τις ΗΠΑ: σε μόλις επτά χρόνια, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν γίνει ο πρώτος παραγωγός αργού πετρελαίου στον κόσμο, με το μερίδιό τους να έχει αυξηθεί σήμερα στο 16%, από 11% το 2017, σύμφωνα με την Rystad Energy.
«H ισχυρή αύξηση της παραγωγής σε χώρες που δεν ανήκουν στον ΟΠΕΚ+ και η σχετικά μέτρια παγκόσμια κατανάλωση θα επιτρέψουν την άνετη τροφοδοσία της αγοράς το 2025», συνοψίζει η έκθεση.
Ο ΙΕΑ αναμένει επίσης ταχύτερο παραγκωνισμό του πετρελαίου, λόγω των πράσινων τεχνολογιών.
Δύσκολη χρονιά για το πετρέλαιο
Μ` αυτά και μ` αυτά, το πετρέλαιο θα αντιμετωπίσει μια δύσκολη χρονιά το 2025. Αν και η αγορά κάνει λόγο για Brent στην περιοχή των 70 δολαρίων, ορισμένοι ειδικοί του κλάδου πιστεύουν ότι το αργό πετρέλαιο θα μπορούσε να πέσει ακόμη και στην περιοχή των 40 δολαρίων το 2025, αν και αυτό δεν είναι το βασικό κεντρικό σενάριο των μεγάλων οργανισμών.
Για παράδειγμα, η JP Morgan επισημαίνει ότι η αγορά πετρελαίου θα περάσει μια περίοδο σημαντικού πλεονάσματος το 2025 και το 2026, γεγονός που θα προκαλέσει πτώση στις τιμές του αργού . Σύμφωνα με την αμερικανική επενδυτική τράπεζα, το Brent αναμένεται να κυμανθεί κατά μέσο όρο στα 73 δολάρια το βαρέλι το 2025, αλλά θα τελειώσει το έτος πολύ κάτω από τα 70 δολάρια. Για το 2026, η πρόβλεψη είναι ακόμη πιο ζοφερή, με μέσο όρο 61 δολάρια και ετήσιο κλείσιμο κάτω από τα 60 δολάρια. «Η ασθενής δυναμική ζήτησης θα συμβάλει στη διατήρηση των τιμών σε χαμηλά επίπεδα», τονίζουν οι αναλυτές της τράπεζας.
Παρά αυτές τις προβλέψεις, η αστάθεια θα μπορούσε να επιστρέψει στην αγορά το 2026. Σύμφωνα με την JP Morgan, υπάρχει υψηλός κίνδυνος «επαναφοράς των τιμών», όπως το 2014 και το 2020.
Οι τιμές στον… πάτο
Από την πλευρά της, η Bank of America προβλέπει περαιτέρω αποδυνάμωση της αύξησης της ζήτησης πρώτων υλών και συγκεκριμένα πετρελαίου, καθώς θα υπάρξει πλεόνασμα προσφοράς. Τοποθετεί μάλιστα την τιμή του βαρελιού Brent στα 65 δολάρια.
Μερικές από τις πιο «τρελές» ή «εξτρεμιστικές» προβλέψεις στην αγορά κάνουν λόγο για αργό πετρέλαιο στον… πάτο.
Ο Τομ Κλόζα, επικεφαλής ενεργειακής ανάλυσης στον οίκο OPIS, που ειδικεύεται στο αργό, υποστηρίζει ότι οι τιμές του πετρελαίου το 2025 θα μπορούσαν να υποχωρήσουν στα 30 ή 40 δολάρια το βαρέλι εάν ο ΟΠΕΚ αναιρέσει τις περικοπές και δεν υπάρξει πραγματική συμφωνία για τον έλεγχο της παραγωγής.
Πηγή: Ναυτεμπορική, Μιχάλης Ψύλος • [email protected]