Τη Δευτέρα, οι ευρωβουλευτές της επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού (TRAN) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υιοθέτησαν το προσχέδιο της διαπραγματευτικής εντολής για τους κανόνες για τα καύσιμα στις αερομεταφορές ReFuelEU με 25 ψήφους υπέρ, έξι κατά και τρεις αποχές.
Η πρόταση, εφόσον υιοθετηθεί από την Ολομέλεια του Κοινοβουλίου στις αρχές Ιουλίου, θα αποτελέσει τη θέση του σώματος στις διαβουλεύσεις με το Συμβούλιο της ΕΕ και την Κομισιόν. Το Συμβούλιο έχει ήδη υιοθετήσει τη θέση του όσον αφορά τα βιώσιμα καύσιμα για τις αερομεταφορές στο Συμβούλιο των Υπουργών Μεταφορών στις αρχές Ιουνίου.
Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, το προσχέδιο της πρότασης του Κοινοβουλίου φιλοδοξεί στην αύξηση της χρήσης βιώσιμων καυσίμων από αεροπορικές εταιρίες και αεροδρόμια στην ΕΕ ώστε να περιοριστούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στις αερομεταφορές στο πλαίσιο της προσπάθειας επίτευξης κλιματικής ουδετερότητας στην ΕΕ μέχρι το 2050.
Μεταξύ άλλων, οι ευρωβουλευτές τροποποίησαν τον προτεινόμενο ορισμό για το τι αποτελεί βιώσιμο καύσιμο στις αερομεταφορές, ενώ όρισαν ως μέρη ενός βιώσιμου ενεργειακού μείγματος και τον ηλεκτρισμό από ανανεώσιμες πηγές και το υδρογόνο. Ακόμα, το προσχέδιο προβλέπει υποχρέωση στα αεροδρόμια στην ΕΕ για διευκόλυνση της πρόσβασης των αερομεταφορέων σε βιώσιμα καύσιμα.
Το ποσοστό βιώσιμων καυσίμων που πρέπει να είναι προσβάσιμα στα αεροδρόμια θα αυξάνονται σταδιακά σύμφωνα με την πρόταση, με τη διαφορά μεταξύ της πρότασης του Κοινοβουλίου και της πρότασης της Κομισιόν να είναι πως το Κοινοβούλιο ζητά μεγαλύτερο ποσοστό.
Στις προτάσεις περιλαμβάνεται ακόμα πρόταση για δημιουργία ενός Ταμείου Βιώσιμων Αερομεταφορών το οποίο θα συμβάλει στην επίσπευση της απάλειψης των καυσίμων που εκπέμπουν αέρια του θερμοκηπίου μεταξύ 2023 και 2050, και θα ενισχύεται από τα πρόστιμα και από τα κανονικά έσοδα του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών που αφορούν τις αερομεταφορές.