11.8 C
Nicosia
Κυριακή 13 Απριλίου 2025 | 6:04

Έρευνα Mastercard: Προτεραιότητα για τους Κύπριους η επένδυση σε εμπειρίες ζωής

Καθώς η Ευρώπη διανύει μια ακόμη χρονιά με εκδηλώσεις που προσφέρουν συγκινήσεις στο κοινό -από τον αθλητισμό και τη μουσική μέχρι τον κινηματογράφο-, η ετήσια έρευνα της Mastercard για τους καταναλωτές αποκαλύπτει μια σημαντική αλλαγή στις προτεραιότητες των δαπανών τους όσον αφορά τις εμπειρίες.

Ενας στους δύο (52%) Κύπριους επικεντρώνει τις δαπάνες του στην εκπλήρωση στόχων και επιθυμιών ζωής, επενδύοντας στην απόκτηση εμπειριών για να δημιουργήσει αναμνήσεις και να γνωρίσει τον κόσμο. Τα ταξίδια και ο τουρισμός πρωταγωνιστούν στις καταναλωτικές δαπάνες.

Η χρονιά της εκπλήρωσης επιθυμιών

Πρωταγωνιστής στην εκπλήρωση επιθυμιών και στόχων με εμπειρίες ζωής είναι η γενιά «GenΖ», οι νέοι ηλικίας ως 30 ετών. Η φετινή χρονιά για τη γενιά «GenΖ» είναι η χρονιά που περνά από την επιθυμία στην πράξη, καθώς, το 33% των νέων Κυπρίων σχεδιάζει να πραγματοποιήσει δύο ή περισσότερες από τις εμπειρίες που έχει ονειρευτεί.

Σύμφωνα με την έρευνα της Mastercard σε περισσότερους από 15.000 καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη, ένας στους δύο (52%) Κύπριους αναφέρει ότι η εκπλήρωση επιθυμιών αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα. Κινητήρια δύναμη αυτή της τάσης είναι η δημιουργία αναμνήσεων ζωής (56%), η ανακάλυψη  του κόσμου μας με έναν εντελώς νέο τρόπο (40%) και το μοίρασμα αυτών των εμπειριών με αγαπημένα πρόσωπα (32%).  Όλα τα παραπάνω αξιολογούνται από τους καταναλωτές ως οι κύριοι παράγοντες που τους ωθούν στην αναζήτηση εμπειριών.

Ωστόσο, οι δαπάνες σε γάμους, οικογενειακές εκδηλώσεις και γενέθλια, παραμένουν εξίσου προτεραιότητα, με το 21% των ερωτηθέντων να αποκαλύπτει ότι ο χρόνος που περνάει με τους αγαπημένους του είναι εξίσου σημαντικός με την ίδια την εμπειρία.

Η Beatrice Cornacchia, Executive Vice President of Marketing and Communications για την Asia Pacific, Middle East & Africa, Europe στη Mastercard, αναφέρει: «Η έρευνά μας δείχνει ότι παρατηρείται μια θεμελιώδης αλλαγή στις προτεραιότητες των καταναλωτών φέτος. Περισσότεροι άνθρωποι από ποτέ εξοικονομούν χρήματα από τις καθημερινές τους δαπάνες για να ανταποκριθούν οικονομικά σε εκείνες τις εμπειρίες που πάντα ονειρεύονταν να ζήσουν. Με ένα αυξανόμενο και εξελισσόμενο κατάλογο πολιτιστικών, αθλητικών και μοναδικών εκδηλώσεων που λαμβάνουν χώρα σε παγκόσμιο επίπεδο, δεν υπάρχει καλύτερη στιγμή για τους καταναλωτές να κάνουν το βήμα προς ουσιαστικές, αξέχαστες εμπειρίες, από ό,τι τώρα».

«Σήμερα, προσφέρουμε αμέτρητες Ανεκτίμητες Εμπειρίες σε περισσότερους από 30 προορισμούς παγκοσμίως. Είτε αναζητάτε θέσεις στην πρώτη σειρά στον τελικό του UEFA Champions League, είτε θέλετε να βρεθείτε ανάμεσα σε λαμπερούς αστέρες στο Φεστιβάλ των Καννών, είτε να παρακολουθήσετε ζωντανά τον αγαπημένο σας καλλιτέχνη σε sold – out συναυλία με ένα πακέτο VIP εμπειριών, το priceless.com έχει ως στόχο να φέρει κοντά ανθρώπους με παρόμοια πάθη».

Ποιες εμπειρίες είναι περιζήτητες φέτος;

Εξετάζοντας ευρύτερα ποιες εμπειρίες κινητοποιούν τους καταναλωτές φέτος, τα ταξίδια και ο τουρισμός βρίσκονται στην κορυφή της λίστας, με τους ανθρώπους να σχεδιάζουν να ξοδέψουν πάνω από 1.000 ευρώ για να δουν τον κόσμο φέτος. Ακολουθούν δραστηριότητες στην ύπαιθρο, γαστρονομικές εμπειρίες, συμμετοχή σε κινηματογραφικά φεστιβάλ και τις ζωντανές αθλητικές εκδηλώσεις. Τα αθλητικά γεγονότα παρουσιάζουν αύξηση της ζήτησης, με το 61% των Κυπρίων να σχεδιάζουν να παρακολουθήσουν τουλάχιστον ένα φέτος.

Οι κάτοικοι της Πολωνίας (87%) και της Ρουμανίας (88%) είναι οι πιο πρόθυμοι να εκπληρώσουν τα όνειρά τους το 2025, και παρόλο που οι γυναίκες είναι πιθανότερο να εστιάσουν σε μία σημαντική εμπειρία από τη λίστα επιθυμιών τους (34%), οι άνδρες είναι πιο πιθανό να προγραμματίσουν τουλάχιστον δύο εμπειρίες (40%) φέτος, από τη δική τους λίστα.

Οι 10 κορυφαίες εμπειρίες για το 2025 σύμφωνα με τους Κύπριους είναι:

  1. Ταξίδια και τουρισμός (96%)
  2. Εμπειρίες που σχετίζονται με το φαγητό (93%)
  3. Οικογενειακές εμπειρίες (87%)
  4. Συναυλίες (85%)
  5. Εμπειρίες που σχετίζονται με τον κινηματογράφο (84%)
  6. Εμπειρίες ευεξίας και υγείας (83%)
  7. Θεατρικές παραστάσεις (82%)
  8. Εμπειρίες στην ύπαιθρο (78%)
  9. Εμπειρίες πολιτιστικής κληρονομιάς και ιστορίας (71%)
  10. Εκθέσεις τέχνης και πολιτιστικές εκδηλώσεις (66%)

Ξοδεύοντας έξυπνα σε εμπειρίες

Τα ευρήματα της έρευνας αποκαλύπτουν ότι το 2025 οι εμπειρίες που περιλαμβάνονται στη λίστα επιθυμιών αποτελούν την απόλυτη επένδυση για τους καταναλωτές και οι Κύπριοι γίνονται ευρηματικοί όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο τις χρηματοδοτούν. Αντί να σπαταλούν σε βραχυπρόθεσμες πολυτέλειες, πολλοί περιορίζουν τις δαπάνες για ρούχα (50%), πολυτελείς απολαύσεις (51%) και τα τελευταία gadgets (41%) – επειδή οι αναμνήσεις διαρκούν περισσότερο από την τελευταία τάση της μόδας ή την τεχνολογική αναβάθμιση.

Οι καταναλωτές δεν σπαταλούν τα χρήματά τους σε εμπειρίες,  αλλά προγραμματίζουν τις δαπάνες.  Το 81% ψάχνει για προσφορές πριν κάνει κράτηση, ενώ το 85% βεβαιώνεται ότι η εκπλήρωση των επιθυμιών του εντάσσεται στους στόχους των δαπανών του. Και για πολλούς, η ημέρα καταβολής της μισθοδοσίας είναι η ημέρα πληρωμής της κράτησης τους, – το 56% περιμένει μέχρι να λάβει το μισθό του πριν κλείσει την επόμενη δραστηριότητα.

Η τάση να δίνεται προτεραιότητα στις δαπάνες για εμπειρίες έναντι της απόκτησης υλικών αγαθών υποστηρίζεται από τα στοιχεία του Οικονομικού Ινστιτούτου Mastercard, τα οποία αποκαλύπτουν ότι το 2024, το 32,1% των δαπανών των Ευρωπαίων καταναλωτών για την απόκτηση εμπειριών ζωής (εξαιρουμένων των ταξιδιών και των εστιατορίων) αφορούσε στην συμμετοχή σε ζωντανές εκδηλώσεις, από 31,5% το 2023 και 30,7% το 2019.

Η Natalia Lechmanova, Chief Economist Europe του Mastercard Economics Institute, σημειώνει: «Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές ανακτούν την εμπιστοσύνη τους και αυξάνουν τις προαιρετικές δαπάνες, με τις εμπειρίες να παραμένουν βασική προτεραιότητα. Η σταθεροποίηση του πληθωρισμού και η βελτίωση της αγοραστικής δύναμης επιτρέπουν σε περισσότερους ανθρώπους να επενδύσουν σε στιγμές με σημασία για τη ζωή τους. Το Mastercard Economics Institute προσδοκά ότι η επένδυση σε εμπειρίες θα παραμείνει ένας σημαντικός παράγοντας στις καταναλωτικές δαπάνες το 2025, καθοδηγούμενες από ένα δυναμικό πρόγραμμα μεγάλων παγκόσμιων εκδηλώσεων -από αθλητικά πρωταθλήματα μέχρι φεστιβάλ μουσικής και κινηματογράφου- που πρόκειται να διαμορφώσουν το επόμενο έτος».

Η Mastercard είναι μακροχρόνιος συνεργάτης δεκάδων από τους πιο γνωστούς ευρωπαϊκούς οργανισμούς ψυχαγωγίας και αθλητισμού. Το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει, μεταξύ πολλών άλλων,  το UEFA Champions League, το Παγκόσμιο Κύπελλο Ράγκμπι Γυναικών, το Roland Garros, το Φεστιβάλ Καννών, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, το League of Legends και εκατοντάδες συναυλίες της Live Nation σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!