Σε κανονική ανάκριση με καταιγισμό ερωτήσεων για το καλώδιο Κρήτης–Κύπρου (GSI) μετατράπηκε η χθεσινή τηλεδιάσκεψη της Nexans με διεθνείς αναλυτές, καθώς η γαλλική εταιρεία βρέθηκε αντιμέτωπη με έντονη πίεση για να δώσει απαντήσεις σχετικά με την πορεία του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης που έχει ουσιαστικά «παγώσει». Περισσότερες από τις μισές ερωτήσεις αφορούσαν αποκλειστικά το GSI, ένα έργο ύψους 1,4 δισ. ευρώ που αντιπροσωπεύει περίπου το 20% του ανεκτέλεστου χαρτοφυλακίου της Nexans και έχει εξελιχθεί σε τεστ αξιοπιστίας για τον γαλλικό όμιλο με σοβαρές –ενίοτε– πιέσεις στη μετοχή.
Η τηλεδιάσκεψη, την οποία παρακολούθησαν σύμφωνα με πληροφορίες και στελέχη του ΑΔΜΗΕ, του φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης χαρακτηρίστηκε από έντονο ενδιαφέρον με αποτέλεσμα μία στις δύο ερωτήσεις να αφορά το καλώδιο.
Οι αναλυτές ζήτησαν εξηγήσεις για τις καθυστερήσεις, τις πληρωμές, τις πιθανές αποζημιώσεις, τα ορόσημα και τα σενάρια διάθεσης του παραγόμενου καλωδίου σε άλλο έργο, αναγκάζοντας τη διοίκηση να κινηθεί σε αμυντική γραμμή και να αναδιπλωθεί από τις δηλώσεις του καλοκαιριού περί ύπαρξης «plan B».
Μένουμε στο plan A
Η μεγάλη αλλαγή σε σχέση με την καλοκαιρινή εμφάνιση των Γάλλων, δηλωτική του έντονου παρασκηνίου αλλά και των προσεκτικών διατυπώσεων, ήταν εμφανής. Ενώ τον Αύγουστο η Nexans άφηνε ανοιχτό το ενδεχόμενο διάθεσης του καλωδίου σε άλλους πελάτες αν το έργο δεν προχωρούσε, τώρα η διοίκηση αναίρεσε πλήρως αυτή τη θέση. Η γραμμή είναι πλέον ξεκάθαρη: δεν υπάρχει plan B, παρά μόνο plan A.
Ο CEO Julien Hueber υπογράμμισε ότι μοναδικός στόχος είναι η ολοκλήρωση του έργου σε συνεργασία με τον πελάτη, δηλαδή τον ΑΔΜΗΕ, και ότι οι συζητήσεις συνεχίζονται «σε εξαιρετικά καλή και συνεργατική βάση», με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παρακολουθεί το έργο στενά. «Δεν το θεωρούμε σε κίνδυνο» τόνισε.
Οι αριθμοί του έργου
Το GSI με προϋπολογισμό 1,9 δισ. ευρώ ξεκίνησε το 2023. Όπως αναφέρθηκε χθες, μετά τις ερωτήσεις των αναλυτών, μέχρι στιγμής η Nexans έχει εισπράξει 250 εκατ. ευρώ από προκαταβολές και ενδιάμεσες πληρωμές, ενώ για το 2025 αναμένει, όπως ειπώθηκε, συνεισφορά περίπου 150 εκατ. ευρώ χωρίς όμως να διευκρινίζεται τι αφορά. Σε σχετική ερώτηση που απευθύναμε προς τον ΑΔΜΗΕ, δήλωναν άγνοια, τονίζοντας ότι πληρωμές χωρίς τις ρυθμιστικές αποφάσεις δεν μπορούν να συνεχιστούν.
Η πρόοδος του έργου χαρακτηρίστηκε από τη διοίκηση της Nexans εντός των οροσήμων, με τη βασική φάση των υποβρύχιων εγκαταστάσεων να αναμένεται στα έτη 2028–2029, όταν θα κορυφωθούν όπως ειπώθηκε οι τεχνικές εργασίες.
Η εταιρεία σημείωσε ότι η παραγωγή έχει φτάσει περίπου τα 240 χλμ. καλωδίου και ότι οι τιμολογήσεις γίνονται κανονικά βάσει των συμβατικών προβλέψεων. Τονίστηκε μάλιστα αρκετές φορές ότι οι συζητήσεις είναι «σε πολύ καλό κλίμα» για τα επόμενα βήματα του project, στις οποίες περιλαμβάνεται και το θέμα των μελλοντικών πληρωμών.
Όπως διευκρινίστηκε, στο επικαιροποιημένο guidance για προσαρμοσμένα EBITDA μεταξύ 810-860 εκατ. ευρώ και ελεύθερες ταμειακές ροές μεταξύ 275-375 εκατ. ευρώ το 2025, συνυπολογίζεται και ο GSI.
Απαντώντας στις επανειλημμένες ερωτήσεις για το έργο τα στελέχη της Nexans εξήγησαν ότι η αγορά υποβρύχιων καλωδίων είναι εξαιρετικά περιορισμένη τεχνολογικά, με μόνο δύο εταιρείες παγκοσμίως να διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία, και οι δύο πλήρως απασχολημένες για τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Αυτό, όπως ανέφεραν, εξασφαλίζει τη στρατηγική θέση της Nexans και καθιστά τέτοια έργα κρίσιμα για τη βιωσιμότητά της.
Πηγή: newmoney.gr



