Στοιχεία της ναυτιλιακής πύλης εντοπισμού πλοίων MarineTraffic, τα οποία μελέτησε η «Ν», καταδεικνύουν ότι στις 7 Μαρτίου πέρασαν από την Ερυθρά Θάλασσα συνολικά 35 containerships. Τα 17 από αυτά, ήτοι το 48,6%, ανήκουν σε οντότητες με έδρα στις προαναφερθείσες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ταϊβάν.
Όσο για τους μεγάλους liners, τα στοιχεία της MarineTraffic καταδεικνύουν πως η κορυφαία εταιρεία τακτικών γραμμών MSC τοποθέτησε δύο πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, όσα και η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία, η CMA CGM.
Παράλληλα, ένα containership της δανέζικης Maersk -δεύτερος μεγαλύτερος liner διεθνώς- έδωσε σήμα στην Ερυθρά Θάλασσα.
Τέλος, συνολικά τρία πλοία υπό ελληνική και ιταλική ιδιοκτησία διέσχισαν την Ερυθρά Θάλασσα, ενώ τα υπόλοιπα ανήκουν σε ναυτιλιακές με έδρα στην Ιαπωνία, στο Βιετνάμ, στην Τουρκία και το Ιράν. Σε τρία από αυτά δεν ήταν εμφανής η πλοιοκτήτρια εταιρεία.
Η εταιρεία που τοποθέτησε τα περισσότερα πλοία την εξεταζόμενη ημέρα είναι η GFS Ship Management, με έδρα στο Ντουμπάι. Πρόκειται για οντότητα – τμήμα της Global Feeder Shipping η οποία βρίσκεται υπό τον έλεγχο της Abu Dhabi Ports Group.
Η GFS, νούμερο 24 στη λίστα με τους 100 μεγαλύτερους liners του κόσμου, την οποία συντάσσει η Alphaliner, είναι ένας από τους μεγαλύτερους παρόχους υπηρεσιών feeders στην Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με ειδικούς της αγοράς των containerships.
Ενδιαφέρουσα είναι και η περίπτωση της Steam Line Middle East Shipping, η οποία επίσης εδρεύει στο Ντουμπάι. Με βάση την πλατφόρμα ναυτιλιακών δεδομένων Equasis, η ναυτιλιακή ξεκίνησε να συγκεντρώνει έναν στόλο από containerships το 2023, παραλαμβάνοντας το πρώτο της πλοίο τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους. Τα πλοία της εταιρείας φέρουν ονόματα που παραπέμπουν στη Ρωσία, χωρίς να είναι σαφές από την ιστοσελίδα της το ιδιοκτησιακό της καθεστώς.
Ένας μυστηριώδης νεοεισερχόμενος «παίκτης» είναι η κινεζική Sea Legend Shipping, η δράση της οποίας έχει αναδειχθεί από τα διεθνή ναυτιλιακά μέσα ενημέρωσης. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Lloyd’s List, η εταιρεία ελέγχει έναν στόλο από 10 containerships. Στην περιγραφή των δραστηριοτήτων της, όπως παρουσιάζεται στην ιστοσελίδα της, επισημαίνει ότι ειδικεύεται στην «αξιόπιστη και αποδοτική μεταφορά εμπορευμάτων στην Ερυθρά Θάλασσα, την Ανατολική Μεσόγειο και τη Βόρεια Αφρική».
Επίσης, παρουσία στην περιοχή κατά το διάστημα που μελέτησε η «Ν» είχε η κινεζική China United Lines, μια εταιρεία που ξεπήδησε εν μέσω πανδημίας και συγκέντρωσε από τον Μάιο του 2022 έως και σήμερα έναν αξιοπρόσεκτο στόλο στην αγορά, που τη φέρνει στην 42η θέση της λίστας της Alphaliner.
Υψηλά τα ναύλα
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα δημιούργησε ένα απροσδόκητο momentum στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σε μια περίοδο που όλες οι προβλέψεις έδειχναν περαιτέρω διόρθωση των ναύλων, εν μέσω μαζικών παραδόσεων νεότευκτων από τα ναυπηγεία.
Η παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας και οι αναδρομολογήσεις στο Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας φέρνουν μεγαλύτερες αποστάσεις στην αγορά και οδηγούν σε μια «τεχνητή έλλειψη» πλοίων που έχει αυξήσει έως και 30% τα ναύλα κατά μέσο όρο σε όλα τα μεγέθη από το τέλος Δεκεμβρίου έως και το τέλος Φεβρουαρίου, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Linerlytica.
«Οι εκτροπές από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν ήδη απορροφήσει πάνω από 1,26 εκατ. TEUs πρόσθετης χωρητικότητας και αναμένεται να δώσουν ώθηση στα κέρδη των εταιρειών», τονίζει η Linerlytica, προσθέτοντας ότι το «μέρισμα» της Ερυθράς Θάλασσας θα φανεί ήδη από τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου.
Γιώργος Γεωργίου • [email protected]