Απλά το ρωσικό πετρέλαιο βρίσκει όλο και λιγότερους αγοραστές, πρόθυμους να αγνοήσουν τις δυτικές κυρώσεις. Συνολικά, η αγορά πετρελαίου αντιμετωπίζει μια δύσκολη κατάσταση,  λόγω των δυτικών κυρώσεων αλλά και των προβλημάτων στις θαλάσσιες μεταφορές από τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά, που έχουν δημιουργήσει μια ασυνήθιστη κατάσταση.

Το ασιατικό αργό πετρέλαιο- από τη Σαουδική Αραβία, το Ιράν, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τις άλλες χώρες του Κόλπου- παραμένει τώρα στην ήπειρο. Οι διαδρομές του αργού σχεδιάζονται εκ νέου. Το πετρέλαιο που κάποτε έρεε διαρκώς από την Ασία στην Ευρώπη, μεταφέρεται με δυσκολίες.

Παρ’ όλα αυτά βέβαια, οι τιμές του πετρελαίου παραμένουν σχετικά σταθερές με μικρές αυξομειώσεις, παρά την προειδοποίηση της  Ουάσιγκτον ότι θα εξαπολύσει νέες επιθέσεις εναντίον των φιλο-ιρανικών ομάδων στη Μέση Ανατολή.

Μετά τις απότομες πτώσεις την περασμένη εβδομάδα, το Brent διαπραγματευόταν το πρωί στα 78,26 δολάρια το βαρέλι και το αμερικανικό αργό στα 73 δολάρια.

Ανησυχία στην Ευρώπη

Η μεγαλύτερη ανησυχία για την Ευρώπη τώρα πάντως αποτελεί η μείωση των εισαγωγών ντίζελ , οδηγώντας σε αναπόφευκτες αυξήσεις στο εγγύς μέλλον. Οι επιθέσεις των Χούθι έχουν ήδη ωθήσει τις παγκόσμιες τιμές ντίζελ στα υψηλότερα επίπεδά τους το τελευταίο τρίμηνο, με τους εμπόρους να ανησυχούν επίσης για πιθανές διακοπές του εφοδιασμού από τις ασιατικές αγορές προς τις ευρωπαϊκές.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης στο ντίζελ έχουν αυξηθεί κατά 15% από τα μέσα Δεκεμβρίου στα 845 δολάρια τον τόνο. «Αυτό αντανακλά τις αυξανόμενες ανησυχίες των επενδυτών ότι η Ευρώπη θα αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα τους επόμενους μήνες», γράφουν οι Financial Times.

«Οι εισαγωγές ντίζελ, τις επόμενες εβδομάδες, θα μπορούσαν να μειωθούν κατά περίπου δύο τρίτα», τονίζουν ενεργειακές πηγές στην ιταλική il Sole24Ore. Ευρωπαίοι παράγοντες στον πετρελαϊκό τομέα εξηγούν στην «Ναυτεμπορική» ότι θα μπορούσε να προκληθεί ένας «σεισμός» με τη μορφή αυξήσεων των τιμών του ντίζελ ,λόγω των προβλημάτων στη μεταφορά αργού πετρελαίου και του υψηλότερου κόστους που επιβαρύνει  τα διυλιστήρια. «

Οι εισαγωγές πετρελαίου που περιέχει ντίζελ από την Ινδία έχουν ήδη σταματήσει τον Ιανουάριο και οι εισαγωγές από τη Σαουδική Αραβία έχουν μειωθεί σε λιγότερο από 150.000 βαρέλια την ημέρα σε σύγκριση με σχεδόν 300.000  βαρέλια τον Δεκέμβριο. Ακόμα χειρότερα με αυτό που συμβαίνει από το Κουβέιτ, που στέλνει κατά μέσο όρο μόνο 28.000 βαρέλια την ημέρα στην Ευρώπη, όταν πριν από μερικούς μήνες ήταν ακόμη και 147.000».

Δύσκολος Φεβρουάριος

Οι χειρότερες εκτιμήσεις αφορούν τον Φεβρουάριο, καθώς, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Vortexa, μιας πλατφόρμας ανάλυσης για τις παγκόσμιες ροές πετρελαίου, η Ευρώπη θα μπορεί να υπολογίζει μόνο σε 450.000 βαρέλια ντίζελ κάθε μέρα, γεγονός που θα οδηγήσει σε αναπόφευκτες αυξήσεις στα πρατήρια.

«Η κρίση στη Διώρυγα του Σουέζ που προκλήθηκε μετά την έναρξη των επιθέσεων από τους Χούθι στις 19 Οκτωβρίου , έχει προκαλέσει δραστική μείωση της θαλάσσιας κυκλοφορίας στην Ερυθρά Θάλασσα. Τα πλοία αναγκάζονται να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής με εξαιρετικά υψηλότερους χρόνους και κόστος μεταφοράς. Στοιχεία από την εταιρεία Gibson που δημοσιεύουν οι Financial Times δείχνουν ότι οι τιμές των ναύλων για τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια, που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά προϊόντων πετρελαίου -ντίζελ, βενζίνη και κηροζίνης -έχουν υπερδιπλασιαστεί τις τελευταίες δύο εβδομάδες.

«Με απλά λόγια οι ναύλοι έχουν ξεπεράσει τα 100.000 δολάρια ημερησίως, όταν τον περασμένο Νοέμβριο  ήταν μόλις 22.750 δολάρια , κατά μέσο όρο την ημέρα», τονίζουν οι ίδιες πηγές στην «Ν».

Τα περισσότερα πετρελαιοφόρα ακολουθούν πλέον τη μεγαλύτερη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αντί να διασχίσουν την Ερυθρά Θάλασσα μετά την επίθεση σε ένα πετρελαιοφόρο που μετέφερε διυλισμένα προϊόντα, το Marlin Luanda, τις τελευταίες ημέρες.

Μόνο λόγω του περίπλου της Αφρικής, η αγορά αρχίζει να αντιμετωπίζει μια αύξηση κατά 5% της παγκόσμιας ζήτησης για δεξαμενόπλοια. Οι επιθέσεις των Χούτι έχουν ήδη ωθήσει τις παγκόσμιες τιμές ντίζελ στα υψηλότερα επίπεδά τους το τελευταίο τρίμηνο, με τους εμπόρους να ανησυχούν επίσης για πιθανές διακοπές του εφοδιασμού από τις ασιατικές αγορές προς τις ευρωπαϊκές.