Σοβαρότατο είναι το πλήγμα που έχουν δεχθεί οι αεροπορικές εταιρείες των Ηνωμένων Πολιτειών από την πανδημία του κορωνοϊού, όπως και όλος ο κλάδος συνολικά, με μαζικές ζημίες και απώλειες στις θέσεις εργασίας. Σύμφωνα, άλλωστε, με τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών – ΙΑΤΑ, το 2024 θα επανέλθει ο κλάδος στα δεδομένα του 2019, δηλαδή στα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ φέτος η επιβατική κίνηση σε παγκόσμια κλίμακα θα μειωθεί 63%.
Στην περίπτωση των ΗΠΑ, ειδικότερα, η ομοσπονδία που αντιπροσωπεύει τις αεροπορικές εταιρείες (Airlines for America) εκτιμά πως αυτές θα καταγράψουν απώλειες 90.000 θέσεων εργασίας από τον Μάρτιο μέχρι τον Δεκέμβριο. Τα σχετικά αναφέρει σε δημοσίευμά του το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Σύμφωνα με την Airlines for America, ο αριθμός των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης στον τομέα των επιβατικών πτήσεων θα μειωθεί από τις 460.000 φέτος τον Μάρτιο στις 370.000 στα τέλη Δεκεμβρίου, ήτοι κατά τουλάχιστον 20%. Ο αριθμός των εργαζομένων θα ελαττωθεί στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 33 χρόνων. Δεδομένου, μάλιστα, πως οι Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκονται ενώπιον νέας έξαρσης των κρουσμάτων κορωνοϊού και οι Αρχές επιβάλλουν πιο σκληρά περιοριστικά μέτρα, τις τελευταίες εβδομάδες ο αριθμός των επιβατών αεροπορικών πτήσεων παρέμεινε κάτω από το 65% αυτού που καταγραφόταν την περασμένη χρονιά. Για να αντιμετωπίσουν τη ραγδαία μείωση της δραστηριότητάς τους, οι αεροπορικές εταιρείες κατέφυγαν αρχικά σε προγράμματα εθελουσίας εξόδου ή πρόωρης συνταξιοδότησης. Δεσμεύτηκαν την άνοιξη, στην απαρχή της πανδημίας, να μην απολύσουν κανέναν εργαζόμενο έως την 30ή Σεπτεμβρίου με αντάλλαγμα τις κρατικές επιχορηγήσεις συνολικού ύψους 25 δισ. δολαρίων.
Όμως, ελλείψει συμφωνίας μεταξύ των Δημοκρατικών και των Ρεπουμπλικανών για την παράταση των μέτρων στήριξης των αερομεταφορέων, οι United Airlines και American Airlines απέλυσαν 32.000 εργαζομένους τον Οκτώβριο και αφότου το πρόγραμμα κρατικής αρωγής τους είχε εκπνεύσει. Συν τοις άλλοις, τέσσερις πιο μικρές σε μέγεθος αεροπορικές των ΗΠΑ, οι Compass Airlines, ExpressJet, RavnAir Group και Trans States Airlines, όπως ανακοίνωσε η ομοσπονδία, διέκοψαν τις δραστηριότητές τους, διότι δεν ήταν δυνατόν να αντεπεξέλθουν στις επιπτώσεις του ιού. Σε δεινή θέση βρίσκονται και οι αερομεταφορείς στη Γηραιά Ηπειρο, ακόμα και αν έχουν λάβει οικονομική βοήθεια από τις κυβερνήσεις τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η γερμανική Lufthansa, η οποία τελεί σε κατάσταση διαρκούς οικονομικής αιμορραγίας. Στα μέσα της εβδομάδας ανέφερε πως ήρθε σε νέα συμφωνία με τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους των εργαζομένων της για την περικοπή δαπανών ύψους 200 εκατ. ευρώ, με αντάλλαγμα να μην προχωρήσει σε αναγκαστικές απολύσεις την επόμενη χρονιά. Το τέταρτο τρίμηνο, όπως προειδοποίησε ο γερμανικός αερομεταφοράς, θα εμφανίσει μεγαλύτερες απώλειες από όσες το τρίτο.
Η συνεχιζόμενη ανασυγκρότησή της μάλιστα θα επηρεάσει δυσμενώς τα οικονομικά της αποτελέσματα. Η Lufthansa και οι θυγατρικές εταιρείες της Eurowings, Swiss, Austrian και Brussels Airlines περικόπτουν το πρόγραμμα των πτήσεών τους, μειώνουν τον αριθμό των αεροσκαφών και των εργαζομένων τους, διότι τα αεροπορικά ταξίδια δεν αναμένεται συντόμως να ανακάμψουν, κάτι που η ΙΑΤΑ τοποθετεί το 2024 και οι πιο απαισιόδοξοι το 2025. Τέλος, όπως αναφέρεται στο Reuters, οι εν λόγω εταιρείες αποσκοπούν στη μείωση 22.000 θέσεων πλήρους απασχόλησης.