Ενα ολυμπιακό μετάλλιο θεωρείται η ύψιστη διάκριση για έναν αθλητή. Ομως οι βάσεις που στηρίζουν το πόντιουμ καταρρέουν. Από οικονομικής πλευράς, οι Ολυμπιακοί Αγώνες δεν είναι κερδοφόροι εδώ και δεκαετίες. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει το Axios, λίγες ημέρες πριν από την έναρξη της Ολυμπιάδας του Τόκιο.
Οι πόλεις που αναλαμβάνουν τη διοργάνωση ξοδεύουν δισεκατομμύρια για να προετοιμαστούν για τους Αγώνες και μοιραία παρουσιάζουν τεράστιες υπερβάσεις κόστους και βαρύνονται με μεγάλα χρέη. Οσο για την κληρονομιά που αφήνουν πίσω τους οι Αγώνες, είναι ελάχιστη πέραν μερικών κτιρίων που δεν έχουν και πολλές άλλες χρήσεις.
Φέτος, όμως, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, η φιλοξενία των Ολυμπιακών Αγώνων αποτελεί ουσιαστικά μόνο κόστος, χωρίς το παραμικρό όφελος. Οι Αγώνες του Τόκιο κινδυνεύουν να διασπείρουν τον κορωνοϊό σε μια χώρα με πολύ χαμηλά ποσοστά εμβολιασμένων. Και την ίδια στιγμή, η πόλη δεν μπορεί να περιμένει τη δόξα ή τους τουρίστες που συνήθως συνεπάγεται αυτή η διοργάνωση. Υπό το βάρος της πανδημίας, οι Αρχές αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν τους Αγώνες χωρίς θεατές.
Οπως τονίζει το Axios, ακόμα και εάν αφήσει κάποιος την πανδημία στην άκρη, τα ολυμπιακά ιδεώδη –ο ερασιτεχνισμός, το δίκαιο παιχνίδι, η ευγενής άμιλλα– δεν επιβίωσαν στη δοκιμασία του χρόνου και στα αμέτρητα σκάνδαλα διαφθοράς. Αυτό που μένει είναι ένα όλο και πιο μονομερές θέαμα, με τον πίνακα των μεταλλίων να κυριαρχείται από τις χώρες που είναι διατεθειμένες να πληρώσουν τα περισσότερα για προπονήσεις με τις πιο σύγχρονες μεθόδους και αθλητικές εγκαταστάσεις για τους νέους.
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Πεκίνου κόστισαν 45 δισ. δολάρια, ενώ τα έσοδά τους ήταν 3,6 δισ. δολάρια, τα περισσότερα εκ των οποίων πήγαν στη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή. Οι χειμερινοί Αγώνες του Σότσι κόστισαν σχεδόν 50 δισ. δολάρια, αλλά τα έσοδά τους ήταν πολύ χαμηλότερα. Οι Αγώνες του Τόκιο θα κοστίσουν περίπου 28 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των οικονομικών εφημερίδων Nikkei και Asahi. Η απόφαση να απαγορευθούν οι θεατές σημαίνει ότι οι διοργανωτές έχασαν άλλο ένα δισ. δολάρια από τις πωλήσεις εισιτηρίων και δεν θα διαφημιστεί η ιαπωνική πρωτεύουσα ως τουριστικός προορισμός.
Το Axios εκτιμά ότι οι Ολυμπιακοί του Τόκιο, χωρίς ζωντανό κοινό και σε πολύ κακή ζώνη ώρας για τους Αμερικανούς τηλεθεατές, θα δυσκολευθούν να τα πάνε καλύτερα. Αλλά και οι χορηγίες είναι λιγότερο πολύτιμες για τις επώνυμες μάρκες. Ειδικά χωρίς ζωντανό κοινό, είναι αμφίβολο αν οι εταιρείες που πλήρωσαν για να συνδέσουν το όνομά τους με τους Ολυμπιακούς θα κερδίσουν τα 3 δισ. δολάρια που έδωσαν συνολικά.