Η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε μια επίσημη αντιμονοπωλιακή έρευνα για να αξιολογήσει εάν το Facebook παραβίασε τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ χρησιμοποιώντας δεδομένα διαφήμισης που συλλέχθηκαν συγκεκριμένα από διαφημιζόμενους, προκειμένου να ανταγωνιστεί τους σε αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται το Facebook, όπως οι διαβαθμισμένες διαφημίσεις. Η επίσημη έρευνα θα αξιολογήσει επίσης εάν το Facebook συνδέει την online υπηρεσία διαβαθμισμένων διαφημίσεων «Facebook Marketplace» στο κοινωνικό του δίκτυο, κατά παράβαση των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ.
Στο πλαίσιο της εμπεριστατωμένης έρευνάς της, η Κομισιόν θα εξετάσει λεπτομερώς εάν η θέση του Facebook στα κοινωνικά δίκτυα και στις διαδικτυακές διαφημίσεις επιτρέπει σε αυτόν να βλάψει τον ανταγωνισμό σε γειτονικές αγορές, όπου το Facebook είναι επίσης ενεργό χάρη στο κοινωνικό του δίκτυο, και ιδίως σε διαδικτυακές διαβαθμισμένες διαφημίσεις.
Κατά τη διαφήμιση των υπηρεσιών τους στο Facebook, εταιρείες, οι οποίες ανταγωνίζονται επίσης απευθείας με το Facebook, μπορούν να παρέχουν εμπορικά πολύτιμα δεδομένα. Το Facebook θα μπορούσε τότε να χρησιμοποιήσει αυτά τα δεδομένα για να ανταγωνιστεί τις εταιρείες που τα παρείχαν.
Αυτό ισχύει ιδίως για διαδικτυακούς παρόχους διαβαθμισμένων διαφημίσεων, τις πλατφόρμες στις οποίες πολλοί Ευρωπαίοι καταναλωτές αγοράζουν και πωλούν προϊόντα. Οι διαδικτυακοί πάροχοι διαβαθμισμένων διαφημίσεων διαφημίζουν τις υπηρεσίες τους στο κοινωνικό δίκτυο του Facebook. Ταυτόχρονα, ανταγωνίζονται τη διαδικτυακή υπηρεσία διαβαθμισμένων διαφημίσεων του Facebook, “Facebook Marketplace”.
Καθώς και η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου (CMA) ξεκίνησε επίσης τη δική της έρευνα για τη χρήση δεδομένων από το Facebook, η Κομισιόν θα επιδιώξει να συνεργαστεί στενά με την CMA καθώς εξελίσσονται οι ανεξάρτητες έρευνες.
Η εκτελεστική αντιπρόεδρος Margrethe Vestager, υπεύθυνη για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε: «Το Facebook χρησιμοποιείται από σχεδόν 3 δισεκατομμύρια άτομα σε μηνιαία βάση και σχεδόν 7 εκατομμύρια επιχειρήσεις διαφημίζονται στο Facebook συνολικά. Το Facebook συλλέγει τεράστια πληθώρα δεδομένων σχετικά με τις δραστηριότητες των χρηστών του κοινωνικού του δικτύου και πέραν αυτού, επιτρέποντάς του να στοχεύει συγκεκριμένες ομάδες πελατών».
«Θα εξετάσουμε λεπτομερώς αν αυτά τα δεδομένα παρέχουν στο Facebook ένα αδικαιολόγητο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ιδίως στον τομέα των διαβαθμισμένων διαφημίσεων στο διαδίκτυο, όπου οι άνθρωποι αγοράζουν και πωλούν αγαθά καθημερινά και όπου το Facebook ανταγωνίζεται επίσης εταιρείες από τις οποίες συλλέγει δεδομένα. Στη σημερινή ψηφιακή οικονομία, τα δεδομένα δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται με τρόπους που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό», πρόσθεσε.
Μετά από μια προκαταρκτική έρευνα, η Κομισιόν ανησυχεί ότι το Facebook ενδέχεται να στρεβλώσει τον ανταγωνισμό για τις διαδικτυακές υπηρεσίες διαβαθμισμένων διαφημίσεων.
Η Κομισιόν θα εξετάσει τώρα εάν ο τρόπος με τον οποίο το Facebook Marketplace ενσωματώνεται στο κοινωνικό δίκτυο αποτελεί μια μορφή δέσμευσης που του δίνει πλεονέκτημα στην προσέγγιση πελατών και αποκλείει ανταγωνιστικές διαδικτυακές υπηρεσίες διαβαθμισμένων διαφημίσεων.
Εάν αποδειχθούν, οι υπό έρευνα πρακτικές ενδέχεται να παραβιάζουν τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ σχετικά με αντι-ανταγωνιστικές συμφωνίες μεταξύ εταιρειών (άρθρο 101 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ)) ή / και για την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης (άρθρα 102 ΣΛΕΕ).
Η έναρξη επίσημης έρευνας δεν προδικάζει τα αποτελέσματά της.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ