Σύνδεσμοι Θεολόγων τοποθετούνται στο ουκρανικό ζήτημα και εκτιμούν ότι η διάσπαση της εικόνας της Εκκλησίας προς τα έξω είναι ό,τι χειρότερο. Εκτιμούν δε, πως επιβάλλεται η σύγκληση μιας Πανορθόδοξου Συνόδου , αφού, όπως αναφέρουν, δεν μπορεί να αποφασίσει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κύπρου, η οποιαδήποτε Σύνοδος τοπικής Εκκλησίας, για ένα θέμα που αφορά όλη την Ορθοδοξία.
Την θέση του για τον διχασμό που καλλιεργείται στους κόλπους της Εκκλησίας διατύπωσε ο Χριστάκης Ευσταθίου Πρόεδρος του Συνδέσμου Θεολόγων ( ΟΕΛΜΕ), προσθέτοντας πως η εικόνα της διάσπασης προς τα έξω είναι ό,τι χειρότερο .
Σε δηλώσεις του στο ΚΥΠΕ, ο κ. Ευσταθίου ανέφερε πως είναι θλιβερό η Εκκλησία σε τέτοιες εποχές και με τέτοιες προκλήσεις, που είχε ρόλο να διαδραματίσει σε πάρα πολλά ζητήματα, στην κρίση που περνά όλος ο κόσμος, να βγάζει την εικόνα της διάσπασης προς τα έξω.
Επεσήμανε δε, πως ο ρόλος της Εκκλησίας και η βαθύτερη έννοια της, είναι η εικόνα της ενότητας, και της αγάπης. Αντί, είπε ο κ. Ευσταθίου , “της εικόνας των ιεραρχών που ευφορούνται το εκκλησιαστικό πνεύμα και επικοινωνούν μεταξύ τους με αυτόν τον δεσμό τον αγαπητικό, που αγγίζει την βαθύτερη έννοια και ουσία της Εκκλησίας, βγαίνει προς τα έξω το στοιχείο της διάσπασης και της αλληλοεξόντωσης”.
Εκτίμησε ακόμη πως βρισκόμαστε σε μια κατάσταση που πρέπει να συνέλθει η Ιερά Σύνοδος για να εξετάσει όλα αυτά τα ζητήματα με στοιχείο το καλό της Εκκλησίας και με την ευαισθησία αυτή και όχι οτιδήποτε άλλο, αλλά και με στόχο να επουλωθούν κάποιες πληγές που ήδη δημιουργήθηκαν.
Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Θεολόγων Κύπρου, ανέφερε πως ο απλός κόσμος ζητά από την ιεραρχία της Εκκλησίας μας, από την Ιερά Σύνοδο να συνέλθουν επιτέλους και να αγγίξουν αυτή την μεγάλη πληγή που δημιουργείται αλλά και να δώσουν το μήνυμα προς τα έξω , όχι αυτό την διάσπασης, του εγωισμού που φαίνεται να κυριαρχούν, αλλά να κυριαρχήσει το εκκλησιαστικό πνεύμα που είναι το ζητούμενο. Άμα δεν μπορούν να τα βρουν μεταξύ τους και να συζητήσουν αυτά τα θέματα, διερωτήθηκε τι απαιτήσεις έχουν από τον απλό τον κόσμο να λύνει τα προβλήματα του και να προσέρχεται στον χώρο της Εκκλησίας για να εγκολπώνεται το βαθύτερο μήνυμα;
ΠΕΕΦ: Θεραπεία στην παρούσα κατάσταση η τήρηση της κανονικότητας
Από την πλευρά του, ο Γιώργος Κυριάκου πρόεδρος της Παγκύπριας Ένωσης Ελλήνων Θεολόγων ( ΠΕΕΘ) ανέφερε πως η διάσπαση της Εκκλησίας οφείλεται στην ενέργεια του Μακαριότατου ο οποίος αυτόβουλα μνημόνευσε ως Μητροπολίτη Κιέβου τον κ. Επιφάνιο προσθέτοντας πως η « θεραπεία» στην παρούσα περίπτωση με την κατάσταση που δημιουργήθηκε, δεν είναι άλλη από την επιστροφή στην τήρηση της κανονικότητας .
Πρόσθεσε δε, πως ο Άγιος Μόρφου έχει δίκαιο με την αναφορά του ότι κανονικός Μητροπολίτης Κιέβου είναι ο Ονούφριος διότι και κανονικός Επίσκοπος είναι, αναγνωρισμένος εξ αρχής από αυτό το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αλλά και δεν είναι καθαιρεμένος για κάποιο κανονικό παράπτωμα , συμπλήρωσε. Αντίθετα, συνέχισε, ο κ. Επιφάνιος για λόγους που δεν είναι γνωστοί ξαφνικά αναγνωρίζεται από το Οικουμενικό Πατριαρχείο ως Μητροπολίτης Κιέβου.
Επεσήμανε δε, πως δεν γίνεται μια εκκλησιαστική επαρχία, δηλαδή, όπως εξήγησε η Μητρόπολη να έχει δύο Μητροπολίτες αφού δεν συνάδει με το πολίτευμα της Ορθοδοξίας της Εκκλησίας.
Ο πρόεδρος της ΠΕΕΘ εκτίμησε ακόμη, πως το πρόβλημα , δεν μπορεί να επιλυθεί με συνοδικές αποφάσεις των τοπικών εκκλησιών, δηλαδή αναγνώρισης ή μη αναγνώρισης της κανονικότητας ενός αντικανονικού σχισματικού Επισκόπου αλλά με την σύγκληση μιας Πανορθόδοξου Συνόδου. Όπως ανέφερε ο κ. Κυριάκου, δεν μπορεί να αποφασίσει η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κύπρου, η οποιαδήποτε Σύνοδος τοπικής Εκκλησίας για ένα θέμα που αφορά όλη την Ορθοδοξία.
Εμάς είπε ο κ. Κυριάκου αυτό που μας αφορά είναι η μνημόνευση του αντικανονικού κ. Επιφάνιου από τον Μακαριότατο και η παράκαμψη της Συνόδου. Επεσήμανε δε, πως κατά κανόνα την ομαλή πορεία της Εκκλησίας την διασφαλίζει η τήρηση των κανόνων της , από όλες ανεξαιρέτως τις τοπικές Εκκλησίες.
Αντίθετα σημείωσε “η καταπάτηση των κανόνων αυτών δημιουργεί προστριβές και αναταράξεις σε όλη την Εκκλησία”, προσθέτοντας πως “επομένως η θεραπεία στην παρούσα περίπτωση δεν είναι άλλη από την επιστροφή στην τήρηση της κανονικότητας “.
Εκτίμησε δε, πως για αυτό υπάρχουν οι κανόνες της Εκκλησίας για να μην κάνει ο καθένας ότι θέλει. Οι κανόνες τόνισε ο κ. Κυριάκου είναι το Σύνταγμα της Εκκλησίας και καθορίστηκαν εν Αγίω Πνεύματι από τις τοπικές και οικουμενικές συνόδους, αναφέροντας πως όσοι δεν τον αντιλαμβάνονται θα πρέπει να λογοδοτήσουν σε μια Πανορθόδοξη σύνοδο.
Αναφερόμενος στην σημερινή εικόνα, ο κ. Κυριάκου ανέφερε πως η πλειοψηφία των τοπικών εκκλησιών δεν αναγνωρίζει ως κανονικό Επίσκοπο τον Επιφάνιο αλλά τον Ονούφριο. Είπε τέλος πως η αναταραχή δεν δημιουργείται μόνο στην Εκκλησία της Κύπρου , αλλά έχει σχέση με όλες τις τοπικές ορθόδοξες εκκλησίες.
“Σχίσμα στην Ορθόδοξη Εκκλησία”
Το ουκρανικό είναι ένα μεγάλο ζήτημα που ταλαιπωρήθηκε η Ορθόδοξη Εκκλησία για πολλά χρόνια ίσως και δεκαετίες και αιώνες, ανέφερε σε δηλώσεις του στο ΚΥΠΕ ο Θεολόγος – Νομικός Θεόδωρος Κυριακού, προσθέτοντας πως επιβάλλεται η σύγκληση της Ιεράς Συνόδου προκειμένου το θέμα να συζητηθεί εκτενώς.
Το ουκρανικό συνέχισε μπήκε στην μόνιμη διαμάχη μεταξύ του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Πατριαρχείου Μόσχας μετά πρεσβεία τιμής. Ο κ. Κυριακού ανέφερε πως μετά που το Πατριαρχείο Μόσχας δεν πήγε στην Σύνοδο στο Καλιμπάρη της Κρήτης, ο Οικουμενικός Πατριάρχης δεν τους το έχει συγχωρέσει και για αυτό προχώρησε στην ανακήρυξη της Ουκρανικής Αυτοκεφαλίας, αλλά και μετά από πιέσεις άλλης χώρας, προσθέτοντας πως το “ θέμα εντάσσεται και σε γεωπολιτικά σχέδια”.
Ο Πατριάρχης, ανέφερε ο κ. Κυριακού έδωσε αυτοκεφαλία σε δύο ομάδες που προηγουμένως ήταν και θεωρούνταν και από τον ίδιο σχισματικές .
Επιπρόσθετα, ο κ. Κυριακού εκτίμησε πως τώρα ουσιαστικά υπάρχει σχίσμα στην Ορθόδοξη Εκκλησία αφού ο ένας δεν μνημονεύει τον άλλον, με αποτέλεσμα να σκανδαλίζει και τους πιστούς.
Επεσήμανε δε, πως ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου δεν είχε απόφαση Συνόδου για να προχωρήσει στη μνημόνευση του Ουκρανίας Επιφανίου με αποτέλεσμα να επέλθει η αντίδραση των άλλων Μητροπολιτών.
Η ενέργεια της μνημόνευσης του κ. Επιφανίου από τον Αρχιεπίσκοπο έγινε γιατί, όπως ισχυρίστηκε ο κ Κυριακού, είχε υποσχεθεί στον Πατριάρχη ότι θα επισκεπτόταν όλους τους προκαθημένους των Ορθοδόξων Εκκλησιών και θα προσπαθούσε να τους πείσει για να αναγνωρίσουν το αυτοκέφαλο της Ουκρανίας πράγμα που δεν μπόρεσε να πράξει λόγω covid- 19 και της κατάστασης της υγείας του. Είπε τέλος πως επιβάλλεται η σύγκληση τη Συνόδου , ώστε το θέμα να συζητηθεί εκτενώς.