Το Σάββατο όλα τα πλοία που ήταν «σε αναμονή» και είχαν αποκλειστεί λόγω της προσάραξης του τεράστιου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given στη διώρυγα του Σουέζ τον Μάρτιο, κατάφεραν να περάσουν από την πλωτή οδό.
Τα πλοία αυτά ήταν τελευταία 61 από τα 422 που είχαν σχηματίσει ουρές όταν το γιγαντιαίο πλοίο «φράκαρε» τη διώρυγα στις 24 Μαρτίου. Όταν «έσκασε» η είδηση για το μποτιλιάρισμα που είχε προκαλέσει το Ever Given, η Marwa Elselehdar, η πρώτη γυναίκα καπετάνιος της Αιγύπτου, παρατήρησε κάτι παράξενο.
«Σοκαρίστηκα», δηλώνει στο BBC εξηγώντας πως διαδικτυακές φήμες απέδιδαν το φταίξιμο για το μπάχαλο στη διώρυγα στην ίδια. Ο λόγος; Την περίοδο που το Ever Given έκλεινε την διώρυγα του Σουέζ η ίδια δούλευε ως πρώτη επικεφαλής γυναίκα στο πλοίο Aida IV, το οποίο βρισκόταν εκατοντάδες μίλια μακριά, στην Αλεξάνδρεια.
Το πλοίο, το οποίο ανήκει στη λιμενική αρχή της Αιγύπτου, εκτελεί αποστολές προμηθειών σε έναν φάρο στην Ερυθρά Θάλασσα. Χρησιμοποιείται επίσης για την εκπαίδευση μαθητών από την Αραβική Ακαδημία Επιστημών, Τεχνολογίας και Θαλάσσιων Μεταφορών (AASTMT), ένα περιφερειακό πανεπιστήμιο που διευθύνεται από τον Αραβικό Σύνδεσμο.
Οι φήμες σχετικά με το ρόλο της Marwa Elselehdar στο «σφήνωμα» του Ever Given, προκάλεσαν σε μεγάλο βαθμό τη διάδοση fake news με εικόνες που υποτίθεται ότι δημοσιεύθηκαν από τον ιστότοπο Arab News, σύμφωνα με τον οποίο, υποτίθεται ότι εκείνη είχε ανάμειξη στο περιστατικό του Σουέζ.
Η παραποιημένη εικόνα η οποία κοινοποιήθηκε φαίνεται να προέρχεται από μια αυθεντική φωτογραφία του ειδησεογραφικού ιστότοπου, η οποία κυκλοφόρησε στις 22 Μαρτίου για την καπετάνισσα χαρακτηρίζοντας την επιτυχία της ως την πρώτη γυναίκας στο συγκεκριμένο επάγγελμα στην Αίγυπτο. Η εικόνα έχει κοινοποιηθεί δεκάδες φορές στο Twitter και στο Facebook. Για τους λάθος λόγους όμως.
Αρκετοί λογαριασμοί στο Twitter αναφέρουν επίσης το όνομά της με ψευδείς ισχυρισμούς ότι εκείνη είχε ανάμειξη με το Ever Given.
Η 29χρονη Marwa Elselehdar, δήλωσε στο BBC ότι δεν έχει ιδέα ποιος διέδωσε την ιστορία ή γιατί το έκανε. «Ένιωσα ότι μπορεί να γίνω στόχος ίσως επειδή είμαι μια επιτυχημένη γυναίκα σε αυτόν τον τομέα ή επειδή είμαι Αιγύπτια, αλλά δεν είμαι σίγουρη», είπε εξηγώντας πως δεν είναι η πρώτη φορά που έχει αντιμετωπίσει προκλήσεις σε μια βιομηχανία που κυριαρχείται παραδοσιακά από άντρες.
Επί του παρόντος, οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν μόνο το 2% των ναυτικών, σύμφωνα με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό.
Όταν κυκλοφόρησαν φήμες για το ρόλο της στο «μποτιλιάρισμα» του Σουέζ, φοβόταν για τον αντίκτυπο που θα είχε στη δουλειά της.
«Αυτό το ψεύτικο άρθρο ήταν γραμμένο στα αγγλικά και κοινοποιήθηκε σε άλλες χώρες», λέει η Elselehdar. «Προσπάθησα τόσο πολύ να αρνηθώ αυτό που υπήρχε στο άρθρο, διότι επηρέαζε τη φήμη μου και όλες τις προσπάθειες που κατέβαλα για να είμαι εκεί που είμαι τώρα», συνεχίζει τονίζοντας ότι αισθάνεται ενθαρρυμένη τις αντιδράσεις που τελικά είδε.
«Τα σχόλια για το άρθρο ήταν πολύ αρνητικά και σκληρά, αλλά υπήρχαν τόσα πολλά άλλα υποστηρικτικά σχόλια από απλούς ανθρώπους και άτομα με τα οποία συνεργάζομαι», εξηγεί. Αποφάσισα να επικεντρωθώ σε όλη την υποστήριξη και την αγάπη που παίρνω, και ο θυμός μου μετατράπηκε σε ευγνωμοσύνη», προσθέτει.
«Επίσης, αξίζει να αναφερθεί ότι έγινα ακόμη πιο διάσημη από πριν», λέει.
Τον επόμενο μήνα, η Marwa Elselehdar θα δώσει τις τελικές της εξετάσεις για να αποκτήσει την πλήρη θέση καπετάνιου και ελπίζει ότι θα μπορεί να συνεχίσει να αποτελεί πρότυπο για τις γυναίκες στη βιομηχανία.
«Το μήνυμά μου προς τις γυναίκες που θέλουν να είναι στον ναυτικό τομέα είναι να παλέψετε για αυτό που αγαπάτε και να μην σας επηρεάζει τίποτα αρνητικά», λέει η Marwa.