Ενώ οι μεγάλες γερμανικές εταιρείες στενάζουν υπό το βάρος των αμερικανικών δασμών, πολλές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, η ραχοκοκαλιά της κορυφαίας ευρωπαϊκής οικονομίας, είναι βέβαιες ότι τα εξειδικευμένα προϊόντα τους θα συνεχίσουν να πωλούνται.
Η ελπίδα είναι ότι, σε εξειδικευμένους τομείς όπου οι Αμερικανοί πελάτες δεν έχουν προφανείς εναλλακτικές λύσεις, οι αγοραστές στην άλλη άκρη του Ατλαντικού θα πρέπει απλώς να αποδεχτούν την πληρωμή υψηλότερων τιμών για τα μηχανήματα και τα προϊόντα υψηλής τεχνολογίας τους.
«Ο πελάτης στην Αμερική πληρώνει τον δασμό», δήλωσε ο Thorsten Bauer, συν-επικεφαλής της κατασκευάστριας εταιρείας λέιζερ Xiton Photonics, με έδρα τη δυτική πόλη Kaiserslautern. «Δεν παρατηρούμε κάτι».
Η εταιρεία του Bauer, με περίπου 20 εργαζόμενους, είναι από αυτή την άποψη χαρακτηριστική των συχνά οικογενειακών επιχειρήσεων που αποτελούν τη γερμανική «Mittelstand», μεσαία τάξη, δήλωσε ο Jan-Philipp Gillmann, στέλεχος της Deutsche Bank.
«Οι γερμανικές μικρομεσαίες εταιρείες (Mittelstand) είναι κάπως προστατευμένες, καθώς είναι συχνά πολύ εξειδικευμένες, μερικές φορές είναι οι μόνες εταιρείες που κατασκευάζουν ένα συγκεκριμένο εξάρτημα», δήλωσε ο Gillmann, επικεφαλής της Corporate Bank Europe της Deutsche Bank.
«Το κόστος του δασμού συχνά θα βαρύνει τον καταναλωτή», σημείωσε.
Σύμφωνα με συμφωνία-πλαίσιο που επιτεύχθηκε στα τέλη Ιουλίου, οι εξαγωγές της ΕΕ πρόκειται να αντιμετωπίσουν οριζόντιους δασμούς από τις ΗΠΑ ύψους 15% από την ερχόμενη Πέμπτη – υψηλότερους από τους παραδοσιακούς δασμούς, αλλά πολύ χαμηλότερους από το 30% που απειλούσε να επιβάλει ο Τραμπ.
Ενώ οι γερμανικοί κολοσσοί, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen, έχουν τραβήξει τα πρωτοσέλιδα δεχόμενοι δασμολογικές πιέσεις που ανέρχονται σε δισεκατομμύρια ευρώ, πολλές από τις μικρότερες εταιρείες ελπίζουν να αντέξουν.
Σε αυτό συμφώνησε και ο Brian Fuerderer, επικεφαλής και ιδρυτής της Microqore Medical, μιας εταιρείας κατασκευής χειρουργικού εξοπλισμού υψηλής τεχνολογίας με 32 υπαλλήλους.
«Δεν είναι δυνατόν να αντιγράψουμε απλώς το ‘Made in Germany’», είπε. «Δεν υπάρχουν πολλά συγκρίσιμα με αυτά που κάνουμε εμείς στη Γερμανία όσον αφορά την ιατρική τεχνολογία», πρόσθεσε.
Είπε ακόμη ότι οι αμερικανικοί δασμοί θα πρέπει να αυξηθούν στο 30% ή ακόμα και στο 40% προτού οι Αμερικανοί πελάτες αλλάξουν γνώμη.
«Για τη Volkswagen, για τις μεγάλες επιχειρήσεις, είναι δύσκολο», ανέφερε. «Αλλά αν έχετε μια πραγματική θέση, κάτι που μόνο ορισμένοι ειδικοί μπορούν να κάνουν, η ζήτηση θα συνεχιστεί όπως πριν», σημείωσε.
«Καμία νομική βεβαιότητα»
Η έντονη αισιοδοξία των εταιρειών «Mittelstand» αψηφά τις επανειλημμένες δηλώσεις Τραμπ ότι οι ξένες εταιρείες – όχι οι Αμερικανοί εισαγωγείς ή καταναλωτές – θα πληρώσουν τους δασμούς.
Αυτό δεν σημαίνει ότι οι δασμοί – και οι τελευταίοι μήνες αβεβαιότητας γύρω από αυτούς – έχουν αφήσει τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις εντελώς αλώβητες.
Οι ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Γερμανίας και η αιφνιδιαστική επιβολή δασμών από τον Τραμπ έχει ήδη επηρεάσει.