Το Υπουργικό Συμβούλιο, στη χθεσινή του συνεδρία, αποφάσισε να εγκρίνει το Νομοσχέδιο για ρύθμιση της δυνατότητας τηλεργασίας στην κυπριακή δημόσια υπηρεσία και συγκεκριμένα της μεικτής τηλεργασίας, δηλαδή της δυνατότητας για τηλεργασία ορισμένες μέρες μέσα στο χρόνο, σε συνδυασμό με την εργασία στον τόπο εργασίας του υπαλλήλου. Ενέκρινε, επίσης, τους περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Χρόνος Εργασίας) Κανονισμούς για ρύθμιση της δυνατότητας μειωμένης απασχόλησης και επέκτασης του ευέλικτου ωραρίου εργασίας στη Δημόσια Υπηρεσία. Με την εν λόγω Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου υλοποιείται προηγούμενη Απόφασή του για ρύθμιση ευέλικτων μορφών απασχόλησης στη δημόσια υπηρεσία, η οποία αποτελεί μεταρρυθμιστική πολιτική που περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2021-2026 (Μεταρρύθμιση 2), κάτω από τον άξονα 3.4 για εκσυγχρονισμό της δημόσιας υπηρεσίας.
Στο προωθούμενο Νομοσχέδιο περιλαμβάνονται οι προϋποθέσεις και γενικοί όροι εφαρμογής της τηλεργασίας. Βασική προϋπόθεση για δυνατότητα τηλεργασίας είναι τα καθήκοντα των υπαλλήλων και των εργοδοτουμένων ή μέρος αυτών να είναι εφικτό να εκτελούνται εξ΄ αποστάσεως, με βάση τη φύση τους και τα τεχνολογικά μέσα που απαιτούνται για την εκτέλεσή τους, όπως θα κρίνεται από τον οικείο Προϊστάμενο Τμήματος. Λεπτομέρειες για τη διαδικασία εφαρμογής της τηλεργασίας έχουν περιληφθεί σε Εγχειρίδιο με κατευθυντήριες οδηγίες που καταρτίστηκε από το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού, σε συνεργασία με το Τμήμα Υπηρεσιών Πληροφορικής και άλλες εμπλεκόμενες Υπηρεσίες για καθοδήγηση των Υπηρεσιών, των υπαλλήλων και των εργοδοτουμένων για εφαρμογή της τηλεργασίας, το οποίο θα κυκλοφορήσει μετά την ψήφιση του Νομοσχεδίου σε Νόμο από τη Βουλή των Αντιπροσώπων.
Με τους με τους περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Χρόνος Εργασίας) Κανονισμούς του 2025 προωθούνται:
(α) Η ρύθμιση της εφαρμογής μειωμένης απασχόλησης μέχρι 2 ώρες το μέγιστο ανά εργάσιμη μέρα, με ανάλογη μείωση απολαβών, για όσους υπαλλήλους καλύπτονται από τον περί Αδειών (Πατρότητας, Γονική, Φροντίδας, Ανωτέρας Βίας) και Ευέλικτων Ρυθμίσεων Εργασίας για την Ισορροπία μεταξύ Επαγγελματικής και Ιδιωτικής Ζωής Νόμο, δηλαδή υπαλλήλους που είναι γονείς παιδιών μέχρι 15 ετών και φροντιστές, δηλαδή εργαζόμενους που παρέχουν προσωπική φροντίδα ή υποστήριξη σε συγγενή ή πρόσωπο που κατοικεί στο ίδιο νοικοκυριό με τον εργαζόμενο, το οποίο έχει ανάγκη σημαντικής φροντίδας ή υποστήριξης για σοβαρό ιατρικό λόγο, καθώς και υπαλλήλους με αναπηρία ή που παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα υγείας, μετά από προσκόμιση ιατρικού πιστοποιητικού, με το οποίο θα τεκμηριώνεται ότι δεν είναι σε θέση να εργάζονται σε πλήρη απασχόληση.
(β) Η επέκταση του ευέλικτου ωραρίου εργασίας από μιάμιση (1½) ώρα που είναι σήμερα σε δύο (2) ώρες και η διαμόρφωση του ωραρίου σε 7:00 π.μ./9:00 π.μ. – 2:30 μ.μ./4:30μ.μ., με περίληψη ειδικών ρυθμίσεων για τους υπαλλήλους της Βουλής των Αντιπροσώπων, όπου ισχύει και απογευματινή εργασία.
Σημειώνεται ότι με αφορμή την προώθηση υλοποίησης των δύο προαναφερθέντων μορφών απασχόλησης, κρίθηκε σκόπιμη η ενοποίηση και ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Χρόνος Εργασίας) Κανονισμών του 1990 έως 2023. Ως εκ τούτου, προωθείται η έγκριση νέων Κανονισμών, με τους οποίους θα καταργηθούν οι ισχύοντες Κανονισμοί.
Για την εφαρμογή των εν λόγω ευέλικτων μορφών απασχόλησης που προωθούνται με τους εν λόγω Κανονισμούς καθίσταται υποχρεωτική η εγκατάσταση στις Υπηρεσίες που δεν το έχουν ήδη πράξει κατάλληλων ηλεκτρονικών συστημάτων για σκοπούς ελέγχου της ώρας προσέλευσης και αποχώρησης των υπαλλήλων, τα οποία είναι αναγκαία και για την ηλεκτρονική υποβολή αίτησης για τηλεργασία.
Η ημερομηνία έναρξης εφαρμογής τόσο της τηλεργασίας όσο και των υπόλοιπων ευέλικτων μορφών απασχόλησης θα καθοριστεί σε μεταγενέστερο στάδιο, ανάλογα με το πότε τα δύο νομοθετήματα θα ψηφιστούν/εγκριθούν από τη Βουλή των Αντιπροσώπων.