Στις 18 Μαρτίου αναμένεται να παρουσιαστεί στη Βουλή σε προ ημερησίας συζήτηση, το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Η συζήτηση θα πραγματοποιηθεί μετά τον επικείμενο ανασχηματισμό της κυβέρνησης καθώς αυτό απαιτεί διευκρινήσεις και εξειδίκευση από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια, ο οποίος φέρεται αμετακίνητος ενώ σήμερα και αύριο ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης διαπραγματεύεται τη ρήτρα διαφυγής.

Το εντυπωσιακό ποσό που θα αγγίξει τα 800 δις σε βάθος χρόνου για την ευρωπαϊκή άμυνα θα προσφέρει επιπλέον πόρους για εξοπλισμούς με βάση τη ρήτρα διαφυγής στην Ελλάδα αλλά και δημοσιονομικό χώρο για φοροελαφρύνσεις που θα ανακοινωθούν το Σεπτέμβριο

Προσεχώς τα εξοπλιστικά στη Βουλή

Ο πρωθυπουργός στην ομιλία του επί της πρότασης δυσπιστίας αναφέρθηκε στους άξονες της πολιτικής της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, με τον πρώτο να αφορά την άμυνα της χώρας.

Χαρακτηριστικά δήλωσε ότι «εντός των επόμενων εβδομάδων θα προκαλέσω συζήτηση σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων, προκειμένου η κυβέρνηση, δια εμού και του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, να παρουσιάσει το νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα της χώρας για την επόμενη δωδεκαετία. Και να περιγράψει όχι μόνο τους εξοπλισμούς, τους οποίους προκρίνουμε κατόπιν εισηγήσεων από τα Γενικά Επιτελεία, αλλά και τη συνολική φιλοσοφία της αμυντικής μας πολιτικής, καθώς και την ανάγκη να μπορέσουμε, επιτέλους, να κάνουμε κάτι το οποίο η αλήθεια είναι επί δεκαετίες δεν μπορέσαμε να το πετύχουμε, και αυτό είναι να τονώσουμε το σύστημα καινοτομίας της χώρας και να μπορούμε να έχουμε περισσότερη ελληνική προστιθέμενη αξία στις αμυντικές επενδύσεις τις οποίες κάνουμε».

Στη συνέχεια πρόσθεσε ρίχνοντας το γάντι και στην αντιπολίτευση ότι «θα τοποθετηθούμε, λοιπόν, μπροστά στην Εθνική Αντιπροσωπεία, θα εξειδικεύσει στη συνέχεια ο Υπουργός Άμυνας στην κλειστή Επιτροπή Εξοπλισμών τις λεπτομέρειες του προγράμματος που δεν είναι εύκολο να συζητηθούν δημόσια, και θα αναμένω την τοποθέτηση όλων των κομμάτων γι’ αυτό το εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα, το οποίο, έχει και εθνική αλλά και ευρωπαϊκή διάσταση».

Η ρήτρα διαφυγής

Αναφορικά με τη ρήτρα διαφυγής, μιας και απαιτούνται διευκρινήσεις ακόμη και από την ίδια την Ούρσουλα φον ντερ Λαίεν, ο Κ. Μητσοτάκης έκανε λόγο για την ανάγκη να δοθεί η δυνατότητα σε εκείνες τις χώρες που το επιθυμούν, να έχουν μία λελογισμένη δημοσιονομική ευελιξία στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς οι αμυντικές δαπάνες.

«Η χώρα πια έχει τη δυνατότητα, όπως και όλες οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες, να αξιοποιήσει τη ρήτρα διαφυγής, έτσι ώστε οι αυξήσεις των αμυντικών επενδύσεων οι οποίες πρόκειται να δρομολογηθούν, να μην συνυπολογίζονται στους κανόνες υπολογισμού του ελλείμματος», τόνισε ο πρωθυπουργός.

Αρχικά η ρήτρα διαφυγής όπως είπε η φον ντερ Λάιεν, με την αύξηση των αμυντικών δαπανών κατά 1,5% του ΑΕΠ της ΕΕ, σε τέσσερα χρόνια, θα έχουν γίνει επιπλέον αμυντικές δαπάνες της τάξης των 650 δις ευρώ.

Όμως, υπάρχουν χώρες μέλη του ΝΑΤΟ που δαπανούν ποσοστό κάτω του 2%, χώρες το 3% και άλλες -όπως η Ελλάδα- που το ξεπερνούν.

Ωστόσο, εγείρονται πολλά ερωτήματα για το στρατηγικό ευρωπαϊκό σχέδιο για την Άμυνα. Ανάμεσα τους είναι αν η Ευρώπη θα μπορεί να παράγει τον εξοπλισμό, πως θα οργανωθεί η ευρωπαϊκή άμυνα και ασφάλεια, αν η Ε.Ε. θα στέλνει στρατό σε εμπόλεμες περιοχές εκτός Γηραιάς Ηπείρου, αν θα αναβιώσει ένα νέο-ψυχροπολεμικό κλίμα με τη Ρωσία. Διαφορετικές ανάγκες εξοπλισμών προκύπτουν για παρεμβάσεις και αποστολές εκτός Ευρώπης (π.χ. μεταγωγικά, νοσοκομεία) και διαφορετικές ανάγκες για δράσεις στην ευρωπαϊκή ήπειρο.

Το όφελος για την Ελλάδα

Σε περίπτωση λοιπόν που η ρήτρα διαφυγής αφήσει έναν σημαντικό δημοσιονομικό χώρο για την Ελλάδα, αυτό σημαίνει πως θα υπάρξει μία «ανακούφιση» μιας και βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη εξοπλιστικά προγράμματα και εκσυγχρονισμοί στο πλαίσιο της «Ατζέντας 2030», της μεγαλύτερης μεταρρύθμισης που έχει γίνει στην Ελλάδα.

Όλα λοιπόν θα εξαρτηθούν από το ύψος αυτής της «ανακούφισης».

Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περίπου 3 δις στο δεκαετές πρόγραμμα. Έτσι, για παράδειγμα η χώρα θα μπορούσε να αποκτήσει είτε μία επιπλέον μοίρα μαχητικών αεροσκαφών 5ης γενιάς F-35 που θα επιχειρούν ως πλατφόρμες μαζί με drones . Είτε μία επιπλέον φρεγάτα FDI, ακόμα και επιπλέον μαχητικών αεροσκαφών Rafale. Το βασικό όμως είναι πως θα μπορούσε να αποκτήσει πλήθος drones μιας και όπως εξηγούν ειδικοί στη «Ν» η φιλοσοφία είναι να μπει η Πολεμική Αεροπορία στην λογική των drones, να υπάρχει κάθε F-35 με drones γύρω-γύρω.

Ένα άλλο σενάριο είναι να «ανακουφίσει» (η ρήτρα διαφυγής) την άμυνα της Ελλάδας και σε επίπεδο εκσυγχρονισμών, όπως ο εκσυγχρονισμός των F-16 Block 50 σε Viper (που απαριθμούν πλέον τα 33), ή ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ που υπολογίζεται ότι μπορεί να αγγίξει σχεδόν τα 300 εκατομμύρια.

Η Ελλάδα μετά από τα χρόνια της κρίσης επιχειρεί αναστροφή της κατάστασης των προηγούμενων χρόνων, με τη μείωση των αμυντικών δαπανών την περίοδο 2015-2020, που δημιούργησε ένα κενό ύψους 20 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα η χώρα να μην αποκτήσει την περίοδο εκείνη σύγχρονα οπλικά συστήματα αλλά και να μη συντηρήσει επαρκώς όσα διέθετε.

Η «σχιζοφρενής» αντίληψη της ΕΕ

Στη ρήτρα διαφυγής αλλά και στα συμπεράσματα της άτυπης Συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, αναφέρθηκε από το βήμα της Βουλής και ο Νίκος Δένδιας ο οποίος αφού χαιρέτισε τα αποτελέσματα δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «η νέα ευρωπαϊκή προσέγγιση για τις δαπάνες για την άμυνα, αποτελεί αναγνώριση του λάθους και της σχιζοφρενούς αντίληψης που υπήρχε μέχρι σήμερα. Και να υπογραμμίσω το ρόλο που ο Έλληνας Πρωθυπουργός έπαιξε για να καταλήξει το Συμβούλιο σε αυτά τα συμπεράσματα. Αναφέρομαι, επιγραμματικά, καταρχήν στην Ρήτρα Διαφυγής, την κινητοποίηση της ιδιωτικής χρηματοδότησης για τις δαπάνες της άμυνας. Μέσω του ΕΛΚΑΚ, εμείς το κάνουμε ήδη, στους τομείς προτεραιότητας, αεροπορική, αντιπυραυλική άμυνα, συστήματα πυροβολικού με δυνατότητες κρούσης μακράς ακριβείας, drones και αντι-drones. Ό,τι κάνουμε εμείς εδώ και δύο χρόνια. Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι λέει το Συμβούλιο πως θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη απειλές στα υπόλοιπα σύνορα της ΕΕ, αναφέρεται στα σύνορα εκτός Βαλτικών χωρών και Ουκρανίας, δηλαδή και στα δικά μας. Ορθότατα, επιτέλους, ορθότατα».

Το ερώτημα με «φόντο» την Τουρκία

Με το «βλέμμα», ωστόσο στην Τουρκία ο ΥΕΘΑ συμπλήρωσε πως « η ΕΕ επιχειρεί και ορθά να στηρίξει μια χώρα μη μέλος, της οποίας έχει παραβιαστεί η κυριαρχία και η εδαφική ακεραιότητα με εισβολή από έναν γείτονα, από έναν εισβολέα τριπλάσιο σε μέγεθος. Έχει καταβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση δισεκατομμύρια δισεκατομμυρίων ως δωρεάν βοήθεια στο θύμα αυτής της εισβολής.

Όμως, μέχρι χθες, περιόριζε, για να μην πω τιμωρούσε, δημοσιονομικά μια χώρα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που εξ ανάγκης δαπανούσε για δεκαετίες για την άμυνα. Γιατί ακριβώς είχε την ανάγκη να αμυνθεί εάν χρειαζόταν μόνη της μια χώρα μέλος, η οποία αντιμετώπιζε διακηρυγμένη απειλή πολέμου εναντίον της, εάν ασκούσε δικαιώματα, τα οποία προβλέπονται από το ευρωπαϊκό κεκτημένο, δηλαδή την κοινή συνθήκη δημιουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και που αντιμετώπιζε όλα αυτά ως απειλή όχι από τριπλάσιο γείτονα, αλλά από δεκαπλάσιο γείτονα. Δεν ήταν σχιζοφρενική αυτή η προσέγγιση ».

Την στιγμή λοιπόν που η Ελλάδα απειλείται φανερά από την γειτονική χώρα έχει να αντιμετωπίσει την στάση των ΗΠΑ απέναντί της μιας και φαίνεται ότι «ξεγελάστηκε» καθώς η Αμερική δεν ξεπλήρωσε τα πολλά υποσχόμενα στην επιστολή Μπλίνκεν στον Κυριάκο Μητσοτάκη, το κατά πόσο η ΕΕ θα βρισκόταν στην πρώτη γραμμή εφόσον η Τουρκία επιτεθεί αλλά και τον κίνδυνο που εγκυμονεί η στροφή ευρωπαϊκών αμυντικών αγορών προς την Τουρκία.

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές στη «Ν», «ίσως είναι πιο επικίνδυνη η σχέση Ισπανίας – Τουρκίας ακόμη και αν αυτή αφορά την πώληση εξοπλισμών παρά των ΗΠΑ. Η Ισπανία έχει πολύ στενή σχέση με την Τουρκία, το διακρατικό τους εμπόριο κάθε μέρα είναι ασύλληπτο.».

Φυσικά ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ που θέλουν πελάτη την Τουρκία, συγκαταλέγονται τόσο η Γαλλία, όσο και η Γερμανία αλλά και χώρες εκτός ΕΕ όπως η Βρετανία.

ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr