16.8 C
Nicosia
Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2025 | 18:46

Αυξάνονται από σήμερα οι βαθμοί ποινής για στέρηση άδειας-Τι ισχύει για όσους δεν πλήρωσαν τα εξώδικα

Σε ισχύ τίθεται από σήμερα η αύξηση βαθμών ποινής από δώδεκα σε δεκαέξι, που ψήφισε η Βουλή την 31η Οκτωβρίου, έπειτα από πρόταση Νόμου του βουλευτή του ΔΗΚΟ, Χρύσανθου Σαββίδη και η οποία αναμένεται να δώσει ανάσα στους πολίτες που βρίσκονται στο όριο των βαθμών ποινής.

Σύμφωνα με το Νόμο που ψηφίστηκε, για να παραπεμφθεί οποιοσδήποτε πολίτης ενώπιον Δικαστηρίου, λόγω συμπλήρωσης των βαθμών ποινής και με κίνδυνο να χάσει την άδειά του, πρέπει να συμπληρώσει τους δεκαέξι βαθμούς. Το σκεπτικό πίσω από την πρόταση του Χρύσανθου Σαββίδη, ήταν πως η προτεινόμενη τροποποίηση που τελικά ψηφίστηκε, κρίθηκε σκόπιμη λόγω των νέων και πολλών μέσων που πλέον χρησιμοποιούνται για σκοπούς ελέγχου της οδικής κυκλοφορίας, των στρεβλώσεων που παρατηρούνται στη λειτουργία τους και της ελλιπούς πληροφόρησης των οδηγών, με αποτέλεσμα τη συσσώρευση βαθμών ποινής στις άδειες οδήγησης για μικροπαραβάσεις.

Το Υπουργείο Μεταφορών, είχε αρχικά εκφράσει τις επιφυλάξεις του για το θέμα που ανέκυψε, ενώ είχε υποβάλει επιστολή του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας (ΣΟΑ) στην Επιτροπή, το οποίο εξέφρασε την άποψη ότι η πρόταση Νόμου ήταν αντισυνταγματική. Παράλληλα, τόνισε ότι οι ποινές για τις τροχαίες παραβάσεις έχουν καθοριστεί μετά από σχετικές εισηγήσεις των αρμόδιων Υπουργείων, στη βάση μελέτης του Πανεπιστημίου Κύπρου, αλλά και πως έχουν αυξηθεί, ώστε να καταστούν αποτρεπτικές.

Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, καθώς και η Αστυνομία Κύπρου διαφώνησαν με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις.

Τελικά, βρέθηκε μια μέση λύση ανάμεσα στις δύο πλευρές, ώστε να καταλήξουν στην αύξηση των βαθμών ποινής. Αρχικά, η πρόταση του κ. Σαββίδη ήταν οι βαθμοί ποινής να αυξηθούν στους είκοσι, με το Υπουργείο να αντιπροτείνει στην αύξηση σε δεκαπέντε βαθμούς. Ακολούθησε η τελική πρόταση του κ. Σαββίδη, που ήταν η αύξηση στους 16 βαθμούς, με τον υπουργό Μεταφορών να δίνει τη συγκατάθεσή του επί της συγκεκριμένης εισήγησης.

Σημειώνεται ότι ο εκπρόσωπος του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου είχε εκφράσει τον προβληματισμό του για το κατά πόσον η εφαρμογή της προτεινόμενης ρύθμισης σε συνδυασμό με την πρόσφατα ψηφισθείσα τροποποίηση για παραγραφή των βαθμών ποινής σε δύο χρόνια αντί σε τρία και την προτεινόμενη ρύθμιση της πρότασης νόμου «ο περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2024», που εξετάζεται παράλληλα από την επιτροπή και αφορά την επέκταση της προθεσμίας αποπληρωμής εξώδικου προστίμου, ενδεχομένως να αντίκειται στη φιλοσοφία και στο πνεύμα του νόμου.

Τι ισχύει για όσους δεν πλήρωσαν τα εξώδικα

Πάντως, ο Νόμος θα έχει αναδρομική ισχύ και οι βαθμοί ποινής εμφανίζονται στο σύστημα μόλις ένας πολίτης πληρώσει το πρόστιμό του. Ως εκ τούτου, εάν κάποιος που είχε για παράδειγμα εννέα βαθμούς ποινής μέχρι χθες και με το πρόστιμο που εκκρεμούσε θα έφθανε στους δώδεκα, τότε το σύστημα δεν θα του επέτρεπε να το πληρώσει. Ωστόσο, εάν επιχειρήσει σήμερα να ολοκληρώσει τη διαδικασία, το σύστημα θα του το επιτρέψει, αφού οι βαθμοί αυξήθηκαν στους δεκαέξι.

Το ίδιο ισχύει και στις περιπτώσεις των προσώπων που ενημερώνονται μέσω του νέου συστήματος της Αστυνομίας για πρόστιμα από τις κάμερες της Τροχαίας. Εάν λοιπόν για παράδειγμα κάποιος έλεγξε στο σύστημα και εντόπισε ότι έχει ανεξόφλητο πρόστιμο, δικαιούται να το πληρώσει εντός τριάντα ημερών, ανεξαρτήτως εάν το πρόστιμο είχε εκδοθεί κατά τα προηγούμενη έτη. Όταν προχωρήσει με την πληρωμή, από σήμερα και στο εξής, οι βαθμοί ποινής που θα προστεθούν θα αφορούν το σύνολο των 16 βαθμών κι όχι το προηγούμενο σύνολο των 12.

Αυτό συμβαίνει, σύμφωνα με την ίδια πηγή, διότι οι βαθμοί ποινής προστίθενται για κάθε πολίτη όταν καταβάλει το οφειλόμενο ποσό κι όχι όταν λάβει το εξώδικο.

Υπό εξέταση άλλες επτά προτάσεις Νόμου

Την ίδια ώρα, υπό εξέταση βρίσκονται άλλες επτά προτάσεις Νόμου που σχετίζονται με την τροποποίηση των υφιστάμενων Νόμων που σχετίζονται με τροχαία αδικήματα. Πιο συγκεκριμένα, δύο προτάσεις προέρχονται από τους βουλευτές του ΕΛΑΜ, Χρίστο Χρίστου, Λίνο Παπαγιάννη και Σωτήρη Ιωάννου.

Η πρώτη αφορά την παραχώρηση δυνατότητας για αποπληρωμή εξώδικου προστίμου με δόσεις, ενώ η δεύτερη την τοποθέτηση χρονομέτρου αντίστροφης μέτρησης σε φώτα τροχαίας, όπου λειτουργεί σύστημα φωτοεπισήμανσης, ώστε να καταγράφεται ο χρόνος που απομένει μέχρι να σβήσει ο πράσινος σηματοδότης.

Μια πρόταση Νόμου που είναι υπό επεξεργασία, προέρχεται από τον βουλευτή του ΑΚΕΛ, Βαλεντίνο Φακοντή και αφορά την παραχώρηση δυνατότητας για αποπληρωμή εξώδικου προστίμου σε δύο έως και πέντε ισόποσες μηνιαίες άτοκες δόσεις.

Επίσης, εκ μέρους του ΑΚΕΛ και πιο συγκεκριμένα των βουλευτών Νίκου Κέττηρου, Κώστα Κώστα, Βαλεντίνου Φακοντή, Γιαννάκη Γαβριήλ και Ανδρέα Πασιουρτίδη υπάρχει πρόταση για τοποθέτηση εντός τριών μηνών, χρονομέτρου αντίστροφης μέτρησης στις οδικές συμβολές οι οποίες ελέγχονται από σύστημα φωτοεπισήμανσης, ειδάλλως αναστολή της εφαρμογής της διάταξης του Νόμου που αφορά το αδίκημα της παράλειψης συμμόρφωσης με τα φώτα τροχαίας.

Οι υπόλοιπες τρεις προτάσεις που κατατέθηκαν είναι από τους βουλευτές Φωτεινή Τσιρίδου και Ονούφριο Κουλά. Η μια προτείνει αύξηση της προθεσμίας καταβολής και αποδοχής εξώδικου προστίμου, προκειμένου να μην ασκηθεί δίωξη εναντίον προσώπου, ενώ η δεύτερη παραγραφή των βαθμών ποινής μετά από την παρέλευση δύο ετών, όπως προβλέπεται στο συναφές υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, και αναστολή της εφαρμογής των διατάξεων που αφορούν στην επιβολή βαθμών ποινής για παραβάσεις σε φώτα τροχαίας έως την 31η Μαΐου 2024, με αναδρομική ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2023.

Η τρίτη και τελευταία πρόταση αφορά επέκταση της προθεσμίας πληρωμής εξώδικου προστίμου και των χρονικών διαστημάτων, τα οποία αφού εκπνεύσουν, δύναται να αυξηθεί εξώδικο πρόστιμο ή να ασκηθεί δίωξη εναντίον προσώπου. Προτείνει επίσης παραχώρηση έκπτωσης σε περίπτωση αποπληρωμής του προστίμου εντός συγκεκριμένης προθεσμίας, καθώς και εισαγωγή ρυθμίσεων για τις περιπτώσεις που ο ιδιοκτήτης οχήματος αρνείται να παραλάβει ειδοποίηση, επειδή δεν είναι ο παραβάτης οδηγός ή είναι επιχείρηση.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!