Υπόμνημα με τις τελικές θέσεις του για το ζήτημα του καθορισμού ανώτατης τιμής σε συγκεκριμένα προϊόντα έστειλε το Υπουργείο Εμπορίου στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εμπορίου που συζήτησε το θέμα την Τρίτη. Μεταξύ άλλων, καθορίζεται τι θεωρείται εύλογο κέρδος, ενώ περιλαμβάνεται και η δυνατότητα του Υπουργού να τροποποιεί το Παράρτημα της νομοθεσίας στην οποία περιλαμβάνονται τα σημεία πώλησης, με Βουλευτές να εκφράζουν τη διαφωνία τους σημειώνοντας την πρόθεσή τους για υποβολή τροπολογιών.
Παρών στη συζήτηση ήταν ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, Γιώργος Παπαναστασίου, ο οποίος για το ζήτημα της μεθόδου υπολογισμού του εύλογου κέρδους είπε ότι «το εύλογο είναι υποκειμενικός όρος», καθώς ο εμπορευόμενος θέλει να αυξήσει το κέρδος του και το δικό του «εύλογο» κέρδος είναι «διαφορετικό από το δικό μας». Σημείωσε ότι «εμάς η λογική μας είναι να δώσουμε μια τιμή για να προστατεύσουμε τον καταναλωτή» και γι’ αυτό πρέπει να έχει ευχέρεια η εκτελεστική εξουσία, με βάση εκτίμηση που έγινε από συμβουλευτικό οίκο, να καθορίζει το εύλογο κέρδος.
Σημείωσε, επίσης, ότι είναι διαφορετικό το εύλογο κέρδος για τα αεροδρόμιο και διαφορετικό για τις παραλίες. Απαντώντας σε ερώτηση του Προέδρου της Επιτροπής, Βουλευτή του ΔΗΣΥ, Κυριάκου Χατζηγιάννη, γιατί να μη γίνεται διαβούλευση με τους επηρεαζόμενους εμπόρους, αλλά και σε πρόταση του Βουλευτή του ΔΗΚΟ, Πανίκου Λεωνίδου για να υπάρχει η δυνατότητα προσφυγής από τους επηρεαζόμενους σε περίπτωση προστίμου, ο Υπουργός είπε ότι με αυτό τον τρόπο «θα μπούμε σε ατέρμονο διάλογο για το τι είναι ‘το εύλογο’», σημειώνοντας ότι δεν θα υπάρξει συμφωνία και κάθε φορά που θα υπάρχει μια διαφορά θα υπάρχει προσφυγή.
Είπε, ακόμα, ότι, καθώς η βιωσιμότητα μιας επιχείρησης στηρίζεται στα έσοδα και τα έξοδά της, αν το πλαφόν στο νερό την επηρεάζει, μπορεί να αυξήσει το κέρδος της σε άλλα προϊόντα, με τον κ. Χατζηγιάννη να απαντά ότι «παροτρύνετε σε αισχροκέρδεια σε άλλα προϊόντα».
Ο Διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, Κωνσταντίνος Καραγιώργης, εξήγησε το υπόμνημα με τις τελικές θέσεις του Υπουργείου. Αναφερόμενος στη μέθοδο υπολογισμού του εύλογου κέρδους, είπε ότι συμβουλευτικός οίκος έκανε μελέτη με τρία σενάρια με διαφορετικά ποσοστά κέρδους για επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικά σημεία πώλησης και ο Υπουργός θα αποφασίζει δεόντως για το ύψος της ανώτατης τιμής. Όπως είπε, «θα είναι υπέρ του καταναλωτή και όχι εις βάρος της επιχείρησης», σημειώνοντας τη σημασία ύπαρξης ισορροπίας στο θέμα.
Όσον αφορά τη δυνατότητα που παρέχεται από την πρόταση νόμου στον Υπουργό για να αναθεωρεί με διάταγμα τα σημεία πώλησης, στο υπόμνημα σημειώνεται ότι το Υπουργείο θεωρεί «αναγκαίο και διαδικαστικά σκόπιμο» η πρόνοια να παραμείνει στην αρμοδιότητα της εκτελεστικής εξουσίας, η οποία θα αποφασίζει ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες της αγοράς, καθώς, όπως είπε ο κ. Καραγιώργης, απαιτείται τεχνοκρατική αξιολόγηση για να αποφασίζεται πότε και σε ποια σημεία δικαιολογείται η έκδοση διατάγματος.
Η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας είπε ότι ο Υπουργός θα μπορεί να εγκρίνει από το Παράρτημα τα σημεία πώλησης και να κρίνει στη βάση διατάξεων του νόμου ποια θα περιλαμβάνει κάθε φορά. Σε άλλο σημείο του νομοσχεδίου, σημείωσε, δίνεται η εξουσία ο Υπουργός να μπορεί να τροποποιεί το Παράρτημα, κάτι με το οποίο διαφώνησαν οι Βουλευτές του ΔΗΣΥ και του ΑΚΕΛ, σημειώνοντας την πρόθεσή τους να διαγραφεί η σχετική πρόνοια με τροπολογία.
Όσον αφορά εισήγηση Βουλευτών για καθορισμό ανώτατης τιμής σε όλα τα κυπριακά νερά που διατίθενται σε σημεία πώλησης που προβλέπονται στο νομοσχέδιο, ο κ. Καραγιώργης είπε ότι αυτό δεν είναι δυνατό να υιοθετηθεί, καθώς δημιουργείται διάκριση μεταξύ κυπριακών και ξένων προϊόντων.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, είπε, εντός της Επιτροπής, ότι το τελικό κείμενο του νόμου διαμορφώνεται με βάση τις εισηγήσεις της Κυβέρνησης και οι τυχόν διαφωνίες των Βουλευτών θα κατατεθούν με τροπολογίες, ενώ σημείωσε ότι «το να καθορίζει το κόστος μιας επιχείρησης το κράτος είναι παράλογο».
Σε δηλώσεις του μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίας της Επιτροπής, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Πασιουρτίδης εξέφρασε την πρόθεση κατάθεσης τροπολογιών εκ μέρους του ΑΚΕΛ, καθώς διαφωνούν σε τρία σημεία σε σχέση με τις τελικές θέσεις του Υπουργείου για το θέμα. Συγκεκριμένα, είπε ότι εκεί και όπου θα αποφασιστεί επιβολή πλαφόν, π.χ. στο νερό, θα πρέπει να μπει σε όλες τις συσκευασίες και να μην έχει επιλογή ο Υπουργός να επιλέγει σε ποιες. Το δεύτερο ζήτημα αφορά την επιβολή πλαφόν σε όλα τα προϊόντα κυπριακής παραγωγής. Τέλος, είπε ότι το ποιοι χώροι και ποια προϊόντα θα βρίσκονται στα παραρτήματα του νόμου θα πρέπει να αλλάζουν μόνο μετά από ψήφιση νομοθεσίας από τη Βουλή, «για να κλειδώσουμε τα προϊόντα και τους χώρους στο υφιστάμενο νομοσχέδιο».