Η Wizz Air, η Airbus και οι συνεργάτες τους Moeve και αεροδρόμιο Charleroi ανακοίνωσαν σήμερα την επιτυχή ολοκλήρωση της δοκιμής λειτουργικής χρήσης βιώσιμου αεροπορικού καυσίμου (SAF). Αυτή η δοκιμή[1] αποτελεί ένα καθοριστικό βήμα προς την απανθρακοποίηση των αεροπορικών μεταφορών, ακολουθώντας την εφαρμογή της νομοθεσίας RefuelEU, που απαιτεί τη χρήση ελάχιστου ποσοστού SAF σε πτήσεις που αναχωρούν από ευρωπαϊκά αεροδρόμια από την 1η Ιανουαρίου 2025.
Παρόλο που πολλοί συμμετέχοντες στην έρευνα σκέφτονται να αλλάξουν τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες για περιβαλλοντικούς λόγους, εξακολουθεί να υπάρχει έλλειψη ενημέρωσης σχετικά με τις προσπάθειες του αεροπορικού κλάδου να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα. Αυτά τα ευρήματα, μαζί με τους ρόλους των διάφορων ενδιαφερομένων, συζητήθηκαν στη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης στο Charleroi, υπογραμμίζοντας τη σημασία της συνεργασίας για την προώθηση της βιώσιμης αεροπορίας.
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής, η Wizz Air πραγματοποίησε πάνω από 50 πτήσεις χρησιμοποιώντας μείγμα SAF και συμβατικών καυσίμων, σύμφωνα με το μοντέλο μαζικής εξισορρόπησης. Τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα μπορούν να μειώσουν τις εκπομπές CO2 έως και 90% σε σύγκριση με την παραδοσιακή κηροζίνη καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του. Η πρωτοβουλία απέδειξε τη δυνατότητα ενσωμάτωσης των SAF στις κανονικές λειτουργίες και ανέδειξε σημεία για μελλοντική ανάπτυξη, όπως η αναβάθμιση υποδομών και η βελτιστοποίηση κόστους.
Ευρήματα Έρευνας: Έκκληση για Δράση
Η έρευνα εξέτασε τη γνώση των επιβατών σχετικά με τη βιώσιμη αεροπορία και τις στάσείς τους προς αυτή. Τα αποτελέσματα έδειξαν τα εξής:
- Περιβαλλοντικές Προσαρμογές: Το 58% των συμμετεχόντων σκέφτεται να προσαρμόσει τις ταξιδιωτικές του συνήθειες για περιβαλλοντικούς λόγους.
- Κλειδί οι Προσιτές Τιμές : Το 65% των συμμετεχόντων δηλώνει προτίμηση σε πτήσεις με χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα, αλλά το 36% δεν είναι διατεθειμένο να πληρώσει επιπλέον κόστος για αυτό.
- Έλλειψη Ενημέρωσης για τη Νομοθεσία: Το 74% δεν γνώριζε για την υποχρεωτική χρήση SAF από τον Ιανουάριο του 2025, επιβεβαιώνοντας την ανάγκη για καλύτερη επικοινωνία σχετικά με το θέμα.
- Ισχυρή Ζήτηση για Κρατική Υποστήριξη: Το 72% ζήτησε επενδύσεις από την κυβέρνηση για την αύξηση της παραγωγής SAF, υπογραμμίζοντας τη σημασία της δημόσιας και ιδιωτικής συνεργασίας.
Η Wizz Air και οι συνεργάτες της έχουν αποδείξει τη δέσμευσή τους για την αύξηση της κλίμακας χρήσης SAF μέσω συνεργασιών, ενώ ταυτόχρονα υπογραμμίζουν την ανάγκη βελτίωσης της ενημέρωσης του κοινού και την αντιμετώπιση των ζητημάτων κόστους.
Η Yvonne Moynihan, Corporate & ESG Officer της Wizz Air, δήλωσε: «Η επιτυχής ολοκλήρωση αυτής της δοκιμής επιβεβαιώνει τη δέσμευσή μας για ένα βιώσιμο μέλλον στην αεροπορία. Ειμαστε βαθυτατα ευγνώμονες προς τους επιβάτες μας που συμμετείχαν σε αυτή την πρωτοποριακή έρευνα, παρέχοντας σημαντικές πληροφορίες για την ενημέρωση και τις στάσεις τους απέναντι στο SAF και τα βιώσιμα ταξίδια. Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε ότι το 71% αναγνωρίζει τη θετική επίδραση του SAF και ενδιαφέρεται για βιώσιμες πρακτικές. Ωστόσο, πολλοί συμμετέχοντες τόνισαν την ανάγκη για περισσότερη σαφήνεια σχετικά με τον ρόλο των SAF στην απανθρακοποίηση, τις οικονομικές επιπτώσεις τους και τον ρόλο της νομοθεσίας.
Η Wizz Air δεσμεύεται να δίνει προτεραιότητα σε πρωτοβουλίες που εκπαιδεύουν με διαφάνεια τους επιβάτες μας για τα SAF, τα οφέλη τους και τις προκλήσεις που παρουσιάζει στο ταξίδι προς την απανθρακοποίηση της αεροπορίας – ενός δύσκολου τομέα για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα. Η επένδυση της Wizz Air σε αεροσκάφη Airbus μάς έχει καταστήσει ηγέτες στην αποδοτικότητα, με τις χαμηλότερες εκπομπές ανά επιβάτη ανά χιλιόμετρο παγκοσμίως. Το επόμενο βήμα στη στρατηγική βιωσιμότητάς μας είναι η αντιμετώπιση των απόλυτων εκπομπών μέσω της επένδυσης στα SAF. Μαζί με τους συνεργάτες μας, θα συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε τη δημιουργία πολιτικής που αντιμετωπίζει τις προκλήσεις κόστους και παραγωγής, επιτρέποντας τη μετάβαση σε μια πράσινη αεροπορία.»
Η συζήτηση στο αεροδρόμιο Charleroi ανέδειξε τους ζωτικούς ρόλους όλων των ενδιαφερομένων για την ενίσχυση της υιοθέτησης και της χρήσης SAF. Η Airbus βλέπει τον εαυτό της ως καταλύτη για την ανάπτυξη του παγκόσμιου οικοσυστήματος βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων SAF.
Ο Julien Manhes, Επικεφαλής του Τμήματος SAF και Αφαίρεσης Διοξειδίου του Άνθρακα της Airbus, δήλωσε: «Σήμερα, τα SAF είναι διαθέσιμα σε περιορισμένες ποσότητες, οπότε πρέπει να αυξήσουμε τη ζήτηση και την προσφορά τους και να μειώσουμε τη διαφορά τιμής με τα παραδοσιακά καύσιμα. Τα ευρήματα της έρευνας υπογραμμίζουν την ανάγκη αυτή από την πλευρά των επιβατών και τη σημασία της συνεργασίας του οικοσυστήματος της αεροπορίας –συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών εταιρειών, αεροδρομίων, ρυθμιστικών αρχών, κατασκευαστών και παραγωγών καυσίμων– ώστε να φέρουμε σαφήνεια και να εμπλέξουμε ενεργά τους επιβάτες στις προσπάθειες απανθρακοποίησης. Αυτό απαιτεί συλλογική προσπάθεια μέσω συμμόρφωσης με τη νομοθεσία, πιο αποδοτικά καύσιμα αεροσκαφών και επιχειρησιακές διαδικασίες, καθώς και πρωτοβουλίες ευαισθητοποίησης επιβατών.»
Ο Álvaro Macarro, Διευθυντής Βιώσιμης Αεροπορίας της Moeve, δήλωσε: «Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας αναδεικνύουν την κρίσιμη ανάγκη για δράση τόσο από τη βιομηχανία όσο και από τα κράτη για την προώθηση της υιοθέτησης του SAF. Παρόλο που οι επιβάτες γίνονται όλο και πιο συνειδητοποιημένοι σχετικά με τις περιβαλλοντικές ανταλλαγές, η προσιτότητα και η ενημέρωση παραμένουν σημαντικά εμπόδια. Στη Moeve, δεσμευόμαστε να συνεργαστούμε με εταίρους, όπως η Wizz Air, για την αύξηση της παραγωγής SAF και τη βελτίωση της κατανόησης του κοινού. Η κρατική υποστήριξη είναι απαραίτητη για να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ των τρεχουσών δυνατοτήτων και της μελλοντικής ζήτησης, διασφαλίζοντας μια βιώσιμη και περιβαλλοντικά υπεύθυνη αεροπορική βιομηχανία.»
Ο Quentin Evrard, Διευθυντής Βιώσιμης Ανάπτυξης του BSCA, δήλωσε:
«Είμαστε ευτυχείς που επιλεχθήκαμε από τη Wizz Air για αυτές τις δοκιμές. Για το Brussels South Charleroi Airport, είναι σημαντικό να συνεχίσουμε τις δραστηριότητές μας, δίνοντας προτεραιότητα στο περιβάλλον. Η ενσωμάτωση των SAF στα αεροπορικά καύσιμα αποτελεί πραγματικότητα, με την οποία κάθε αεροπορική εταιρεία που δραστηριοποιείται σε ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα πρέπει να συνεχίσει. Στο Αεροδρόμιο Charleroi, επιθυμούμε να ενθαρρύνουμε τη χρήση των SAF όχι μόνο για την τήρηση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, αλλά και για να ξεπεράσουμε το ελάχιστο ποσοστό SAF που επιβάλλεται. Για τον σκοπό αυτό, πέρα από την εργασία μας για την παροχή οικονομικών κινήτρων στις αεροπορικές εταιρείες, το BSCA έχει συνεργαστεί με τη SOWAER και την Κυβέρνηση της Βαλλονίας για να διευκολύνει τη διαθεσιμότητα SAF μέσω μιας τοπικής μονάδας παραγωγής – ένα σημαντικό βήμα προς ένα βιώσιμο μέλλον για τον αεροπορικό κλάδο.»
[1] Όλες οι αναφορές στους συμμετέχοντες αφορούν την έρευνα, η οποία διεξήχθη μεταξύ των συνδρομητών του αγγλικού ενημερωτικού δελτίου της Wizz Air από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του 2024. Ο συνολικός αριθμός των συμμετεχόντων ανέρχεται σε 15.579. Στόχος της έρευνας είναι να αξιολογήσει την ενημέρωση, τις αντιλήψεις και τις στάσεις των επιβατών σχετικά με τα Βιώσιμα Καύσιμα Αεροπορίας (SAF) και τις πρωτοβουλίες απαλλαγής από τον άνθρακα. Η συμμετοχή στην έρευνα ήταν εθελοντική, και οι απαντήσεις που συλλέχθηκαν δεν αποσκοπούν να αντικατοπτριζουν τις απόψεις όλων των επιβατών ή του γενικού πληθυσμού. Όλες οι απαντήσεις αναλύθηκαν ανώνυμα, και η έρευνα τηρούσε αυστηρούς κανονισμούς προστασίας δεδομένων για να διασφαλίσει την ιδιωτικότητα και την εμπιστευτικότητα των συμμετεχόντων.