Νέα έκθεση του ΠΟΥ Ευρώπης καταδεικνύει ανησυχητικούς περιορισμούς στην κοινωνική στήριξη εφήβων σε όλη την Ευρώπη, την κεντρική Ασία και τον Καναδά. Τα ευρήματα δείχνουν ότι μόνο το 68% των εφήβων αναφέρει ότι λαμβάνει στήριξη από την οικογένειά του, καταγράφοντας σημαντική πτώση σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα το 2018.
Στα ευρήματα συγκαταλέγονται η αύξηση της σχολική πίεσης, ιδιαίτερα για έφηβα κορίτσια που επηρεάζει την ψυχική υγεία και την ευημερία εκατομμυρίων νέων, ιδιαίτερα των μεγαλύτερων σε ηλικία εφήβων και εκείνων που προέρχονται από λιγότερο εύπορες οικογένειες.
Η έκθεση βασίζεται σε δεδομένα από 279.117 νέους ηλικίας 11, 13 και 15 ετών σε 44 χώρες και περιοχές που συμμετείχαν στην έρευνα HBSC 2021/2022.
Τα ευρήματα υπογραμμίζουν την ανάγκη αντιμετώπισης των κοινωνικών παραγόντων ως μέρος μιας συνολικής προσέγγισης για την υποστήριξη των νέων.
Για να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά αυτά τα ζητήματα, η έκθεση καλεί για συντονισμένη δράση για προώθηση πιο υποστηρικτικών περιβαλλόντων, την αντιμετώπιση των ανισοτήτων και την ενίσχυση των διαφόρων συστημάτων στα οποία βασίζονται οι νέοι.
Καταγράφονται και σημαντικές ανισότητες μεταξύ των φύλων σε πολλούς τομείς της ζωής των νέων. Λιγότερα κορίτσια από ό,τι αγόρια βρίσκουν εύκολο να μιλήσουν με έναν από τους δύο γονιούς για πράγματα που τα ενοχλούν πραγματικά, με μεγαλύτερα χάσματα μεταξύ των φύλων στην επικοινωνία με τους πατέρες (62% έναντι 78%) από τις μητέρες (81% έναντι 86%).
Η Δρ Irene García-Moya, μια από τις επιστήμονες της έκθεσης ανέφερε πως η αυξανόμενη πίεση στους εφήβους είναι ένα πολύπλευρο ζήτημα και ότι τα κορίτσια συχνά παγιδεύονται ανάμεσα σε ανταγωνιστικές προσδοκίες ακαδημαϊκής αριστείας και παραδοσιακούς κοινωνικούς ρόλους, ενώ τα αγόρια μπορεί να αντιμετωπίσουν πίεση να φαίνονται δυνατά και αυτοδύναμα, αποθαρρύνοντάς τα από το να αναζητήσουν την απαραίτητη υποστήριξη.
Εξάλλου η Δρ Natasha Azzopardi-Muscat, ανέφερε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που οι μελέτες επισημαίνουν διαφορετικές επιπτώσεις στην υγεία μεταξύ αγοριών και κοριτσιών και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να λάβουμε προσεκτικά υπόψη αυτή τη διάσταση του φύλου όταν εξετάζουμε παρεμβάσεις από σχολεία και υγειονομικές αρχές.
Τονίζεται επίσης ότι η πανδημία του COVID-19 είχε βαθύ αντίκτυπο στο κοινωνικό περιβάλλον των εφήβων, με επιπτώσεις που συνεχίζουν να διαμορφώνουν την ευημερία τους.
Τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης, το κλείσιμο των σχολείων και οι διαταραχές στις συνήθειες συνέπεσαν με αλλαγές στην αναφερόμενη υποστήριξη της οικογένειας και των συνομηλίκων και με λιγότερο θετικές σχολικές εμπειρίες, επιδεινώνοντας τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι νέοι σε μια ήδη ευάλωτη περίοδο της ζωής τους.
Για τη βελτίωση της ευημερίας των εφήβων καταγράφονται εισηγήσεις όπως ενίσχυση πολιτικών με επίκεντρο την οικογένεια και οικονομική υποστήριξη ειδικά για οικογένειες με χαμηλό εισόδημα και επένδυση σε προγράμματα γονικής μέριμνας.