Ένα ολοκληρωμένο πακέτο οικονομικής βοήθειας, που συνδυάζει τον μηχανισμό δανειακής συνεργασίας για την Ουκρανία ύψους έως και 45 δισεκατομμυρίων ευρώ και ένα έκτακτο δάνειο μακροοικονομικής χρηματοδοτικής βοήθειας (ΜΧΣ) έως και ευρώ 35 δισ., προτείνει η Κομισιόν, με στόχο την ενίσχυση της υπσοτήριξης προς την Ουκρανία.
Όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αυτό το πακέτο αξιοποιεί τα κέρδη που δημιουργούν τα παγωμένα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία, στέλνοντας ένα σαφές μήνυμα ότι το βάρος της ανοικοδόμησης της Ουκρανίας θα επωμιστούν οι υπεύθυνοι για την καταστροφή της.
Αυτή η προσέγγιση θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά με δομημένο τρόπο και σε τέτοια κλίμακα στους δανειστές της ΕΕ και της G7, διασφαλίζοντας μακροπρόθεσμη, σταθερή οικονομική υποστήριξη για την ανάκαμψη και την ανθεκτικότητα της Ουκρανίας.
Ουκρανικός μηχανισμός δανειακής συνεργασίας
Η Επιτροπή προτείνει πρώτα τη δημιουργία ενός μηχανισμού δανειακής συνεργασίας για την Ουκρανία, ο οποίος θα υποστηρίζει την ΕΕ και τους εταίρους της G7 για την έκδοση δανείων έως και 45 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Ουκρανία.
Καθώς η Ουκρανία συνεχίζει να αντιμετωπίζει άνευ προηγουμένου προκλήσεις λόγω της εντεινόμενης επιθετικότητας της Ρωσίας, αυτή η πρόταση υπογραμμίζει την ακλόνητη δέσμευση της ΕΕ για την κυριαρχία και την οικονομική ανθεκτικότητα της Ουκρανίας, επισημαίνεται.
Ο Μηχανισμός Δανειακής Συνεργασίας της Ουκρανίας θα προσφέρει στην Ουκρανία υποστήριξη που θα χρηματοδοτείται με τη μόχλευση της οικονομικής συνεισφοράς που προέρχεται από έκτακτα απροσδόκητα κέρδη που προέρχονται από ακινητοποιημένα περιουσιακά στοιχεία της Ρωσικής Κεντρικής Τράπεζας.
Η Ουκρανία μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτή την υποστήριξη για την αποπληρωμή επιλέξιμων δανείων από την ΕΕ και άλλους δανειστές που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία της G7 με τίτλο «Έκτακτα δάνεια επιτάχυνσης εσόδων για την Ουκρανία» (ERA).
Μακροοικονομική Βοήθεια
Ως συνεισφορά της ΕΕ σε αυτά τα δάνεια στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας ERA, η Επιτροπή προτείνει ένα έκτακτο δάνειο ΜΧΣ ύψους έως 35 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτή η οικονομική στήριξη είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση των επειγουσών δημοσιονομικών αναγκών της Ουκρανίας, οι οποίες έχουν πληγεί σημαντικά ενόψει της εντεινόμενης και παρατεταμένης ρωσικής επιθετικότητας, μεταξύ άλλων στο πλαίσιο της διευρυμένης διευκόλυνσης του ΔΝΤ. Το υπόλοιπο ποσό του δανείου που καλύπτεται θα παρασχεθεί από άλλους εταίρους της G7.
Αυτό το ολοκληρωμένο χρηματοδοτικό πακέτο εκπληρώνει τις δεσμεύσεις που ανελήφθησαν κατά τη Σύνοδο Κορυφής των Ηγετών της G7 στην Απουλία στις 15 Ιουνίου και κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 27ης Ιουνίου, αναφέρει η Κομισιόν.
Μέσω αυτού του πακέτου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαιώνει τη δέσμευσή της να στέκεται στο πλευρό της Ουκρανίας σε περιόδους ανάγκης, διασφαλίζοντας ότι η υποστήριξη της ΕΕ παραμένει σταθερή και αποτελεσματική.
Επόμενα βήματα
Η πρόταση απαιτεί έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και την ειδική πλειοψηφία των κρατών μελών της ΕΕ στο Συμβούλιο πριν τεθεί σε ισχύ.
Λόγω του επείγοντος χαρακτήρα της πρότασης, η Επιτροπή θα εργαστεί χέρι-χέρι με τους συννομοθέτες για να εξασφαλίσει την ταχεία έγκριση.
Ιστορικό
Από την έναρξη του πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, η ΕΕ, μαζί με τα κράτη μέλη της, καταδίκασε απερίφραστα τις ενέργειες της Ρωσίας και πρόσφερε άνευ προηγουμένου υποστήριξη στην Ουκρανία και τον λαό της.
Η ΕΕ, τα κράτη μέλη της και τα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα παρείχαν από κοινού 118,3 δισεκατομμύρια ευρώ σε επιχορηγήσεις και δάνεια, υποστηρίζοντας την πολεμική προσπάθεια της Ουκρανίας και την οικονομία της, βοηθώντας στη διατήρηση των βασικών υπηρεσιών και στην προσφορά έγκαιρης ανοικοδόμησης, ανθρωπιστικής βοήθειας και βοήθειας σε όσους έφυγαν από τον πόλεμο.
Στο πλαίσιο των κυρώσεων που επιβλήθηκαν από την ΕΕ στη Ρωσία, περιουσιακά στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας που κατέχονται από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στα κράτη μέλη και αξίας περίπου 210 δισεκατομμυρίων ευρώ έχουν ακινητοποιηθεί από τον Φεβρουάριο του 2022. Αντιστοιχούν στην πλειοψηφία τέτοιων ακινητοποιημένων περιουσιακών στοιχείων παγκοσμίως.
Η απαγόρευση των συναλλαγών σε αυτά τα περιουσιακά στοιχεία δημιουργεί μια έκτακτη συσσώρευση μετρητών στους ισολογισμούς των κεντρικών αποθετηρίων τίτλων (ΚΑΤ) που φέρνει απόδοση. Σε ετήσια βάση και ανάλογα με το επίπεδο των επιτοκίων, τα έκτακτα έσοδα υπολογίζονται σήμερα σε 2,5-3 δισ. ευρώ ετησίως. Αυτά τα απροσδόκητα και έκτακτα έσοδα δεν αποτελούν κρατικά περιουσιακά στοιχεία και δεν χρειάζεται να διατεθούν στην Κεντρική Τράπεζα της Ρωσίας, ακόμη και μετά τη λήξη της ακινητοποίησης.
Στις 12 Φεβρουαρίου 2024, η ΕΕ διευκρίνισε τους κανόνες σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης των ακινητοποιημένων περιουσιακών στοιχείων και αποθεματικών και αποφάσισε ότι τα ΚΑΤ που διαθέτουν αποθεματικά και περιουσιακά στοιχεία από την Κεντρική Τράπεζα της Ρωσίας αξίας άνω του 1 εκατομμυρίου ευρώ θα πρέπει να διαχωρίζουν αυτά τα έσοδα.
Από τις 15 Φεβρουαρίου 2024, τα ΚΑΤ δεν επιτρέπεται να διαθέτουν τα σχετικά καθαρά κέρδη ή να τα διανέμουν στους μετόχους.
Τον Μάιο του 2024, το Συμβούλιο αποφάσισε να χρησιμοποιήσει αυτά τα έκτακτα έσοδα προς όφελος της Ουκρανίας. Στα τέλη Ιουλίου, διατέθηκαν ήδη 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ για την υποστήριξη της Ουκρανίας.
Σε ανάρτησή της στο X η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έγραψε:
Οι ανελέητες ρωσικές επιθέσεις σημαίνει ότι η Ουκρανία χρειάζεται συνεχή υποστήριξη της ΕΕ.
Η @EU_Commission θα παράσχει δάνειο έως και 35 δισ. ευρώ στην Ουκρανία ως μέρος της δέσμευσης της G7.
Αυτή είναι μια άλλη σημαντική συμβολή της ΕΕ στην ανάκαμψη της Ουκρανίας.
Πηγή: ΟΤ