Στην Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF) κατάγγειλε η Ελεγκτική Υπηρεσία το Τμήμα Αλιείας σχετικά με διαγωνισμό ο οποίος κατακυρώθηκε σε προσφοροδότη ο οποίος ήταν ακριβότερος από τον χαμηλότερο κατά €1.480.240 + ΦΠΑ.
Η Ελεγκτική Υπηρεσία ήγειρε θέμα σχετικά με τα κριτήρια αξιολόγησης που τέθηκαν καθώς και τη βαρύτητα που δόθηκε σε ποσοστό 70% του τεχνικού μέρους των προσφορών και εξέτασε κατά πόσον το κριτήριο που αφορούσε το τεχνικό μέρος οδήγησε τελικά στον ακριβότερο προσφοροδότη.
Τα πιο πάνω περιλαμβάνονται σε έκθεση που αφορά τον έλεγχο αριθμού διαγωνισμών και συμβάσεων του Τμήματος Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών.
Μέχρι την ετοιμασία της παρούσας Έκθεσης δεν είχε γνωστοποιηθεί οποιαδήποτε εξέλιξη σχετικά με την πιο πάνω διερεύνηση.
Ο διαγωνισμός αφορούσε την αγορά ενός αυτόνομου σκάφους ανάκτησης πετρελαιοειδών για αντιμετώπιση περιστατικών θαλάσσιας ρύπανσης στην ΑΟΖ της Κύπρου.
Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε τον Ιούνιο 2022 με ανοικτή διαδικασία με συνολική εκτιμώμενη αξία €7.950.000 + ΦΠΑ και κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, βάσει βέλτιστης σχέσης τιμής-ποιότητας.
Ύστερα από σχετικό έλεγχό της, η Ελεγκτική Υπηρεσία υποδεικνύει και τα ακόλουθα:
-Η καθορισθείσα από το Τμήμα Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών (ΤΑΘΕ) βαρύτητα 70% του τεχνικού μέρους αξιολόγησης ήταν υπερβολικά υψηλή και υπήρχε το ενδεχόμενο να οδηγήσει στην προμήθεια του απαιτούμενου σκάφους με σημαντικά αυξημένο κόστος, χωρίς αυτό να αντικατοπτριζόταν σε αναλογικά αυξημένη ποιότητα του ή/και βελτιωμένα τεχνικά χαρακτηριστικά.
-Με τον καθορισμό συντελεστών βαρύτητας τεχνικής και οικονομικής αξιολόγησης 70% και 30% αντίστοιχα, κρίθηκε ως πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, βάσει βέλτιστης σχέσης τιμής-ποιότητας, η ακριβότερη προσφορά του οικονομικού φορέα ο οποίος υπέβαλε προσφορά €7.280.240 + ΦΠΑ που ήταν , κατά €1.480.240 + ΦΠΑ υψηλότερη από την προσφορά του χαμηλότερου έγκυρου προσφοροδότη.
Η Ελεγκτική Υπηρεσία θέτει το εξής ερώτημα:
Η Δημοκρατία καταβάλλει σε κάποιον προμηθευτή ποσό €7,3 εκατ., τη στιγμή που ένας άλλος προμηθευτής ζητά €5,8 εκατ. για σκάφος που επίσης είναι εντός προδιαγραφών. Είναι το σκάφος του ακριβού προμηθευτή τόσο καλύτερο ώστε να αξίζει να πληρώσουμε €1,5 εκατ. περισσότερα; Εάν η απάντηση είναι τεκμηριωμένα θετική, τότε η αγορά ήταν συμφέρουσα. Διαφορετικά, σημαίνει υπήρξε διασπάθιση δημόσιου χρήματος.
Στην έκθεση σημειώνεται, ότι ο χρόνος παράδοσης του σκάφους παρατάθηκε χρονικά κατά 240%.
Τον Νοέμβριο 2023, η Ελεγκτική Υπηρεσία απέστειλε επιστολή στον Επίτροπο Διαφάνειας και στα μέλη της Αρχής κατά της Διαφθοράς, διαβιβάζοντας σχετικά στοιχεία ώστε, ασκώντας τις εκ του Νόμου Ν.19(Ι)/2022 αρμοδιότητές του, η Αρχή να αποφασίσει αν συντρέχουν λόγοι διερεύνησης του ενδεχομένου διάπραξης των ποινικών αδικημάτων που προβλέπονται στο άρθρο 105 (Κατάχρηση εξουσίας) του Μέρους ΙΙΙ του Ποινικού Κώδικα («Αδικήματα εναντίον της άσκησης νόμιμης εξουσίας»).
Στην έκθεση γίνεται αναφορά και σε διαγωνισμό (Δεκέμβριος 2019) με αντικείμενο την ανάπτυξη συστήματος μέσω του οποίου θα προσφέρονταν ψηφιακές υπηρεσίες στον πολίτη.
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας Αλιείας και Υδατοκαλλιέργειας 2021-2027, σε ποσοστό 70% από την ΕΕ και 30% από την Κυπριακή Δημοκρατία.
Η Ελεγκτική Υπηρεσία διαπιστώνει, πως με τον καθορισμό συντελεστών βαρύτητας τεχνικής και οικονομικής αξιολόγησης 60% και 40% αντίστοιχα, κρίθηκε ως πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, βάσει βέλτιστης σχέσης τιμής-ποιότητας, η ακριβότερη προσφορά ύψους €5.192.696+ΦΠΑ, στην οποία και έγινε ανάθεση της σύμβασης από το ΣΠ, και η οποία ήταν κατά €740.323+ΦΠΑ υψηλότερη από αυτήν του προσφοροδότη με τη χαμηλότερη τιμή.
Μετά την κατακύρωση του διαγωνισμού, υπογράφηκε η σύμβαση 42/2019 στις 24.1.2022 με αξία €5.465.992 και διάρκεια σύμβασης 10 έτη, με την υλοποίηση του ΠΣ να έπρεπε να ολοκληρωθεί σε 22 μήνες, δηλαδή μέχρι τις 30.11.2023.
Η υλοποίηση της σύμβασης δεν εξελίχθηκε όπως αναμενόταν. Το ΤΑΘΕ αιτήθηκε τον Νοέμβριο 2023 από την ΚΕΑΑ έγκριση για παράταση της υλοποίησης του ΠΣ κατά οκτώ μήνες, μέχρι τις 31.7.2024, και επιπλέον κόστος ύψους €640.000.
Κατά την εξέταση του θέματος στην Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ), η Ελεγκτική Υπηρεσία εξέφρασε την άποψη ότι η ευθύνη για την καθυστέρηση βαραίνει τον Ανάδοχο, ο οποίος θα έπρεπε να επωμιστεί και το επιπλέον κόστος των €640.000, αφού αυτό αποσκοπούσε στην ικανοποίηση των λειτουργικών απαιτήσεων του ΠΣ που περιλαμβάνονται στο αντικείμενο της σύμβασης. Επιπλέον, ο Ανάδοχος θα έπρεπε να επωμιστεί και το παρεμφερές κόστος σε συνδεδεμένες με την υπό αναφορά σύμβαση άλλες συμβάσεις, που προκλήθηκε από την καθυστέρηση στην υλοποίηση του ΠΣ, μέσω της αποκοπής των προβλεπόμενων στη σύμβαση ποινικών ρητρών.
Η ΚΕΑΑ ενέκρινε το επιπλέον ποσό των €640.000 αλλά όχι την παράταση για οκτώ μήνες και ζήτησε να επιβληθούν στον Ανάδοχο οι νενομισμένες ρήτρες.
Στην έκθεση γίνεται επίσης αναφορά σε καθυστερήσεις οι οποίες ενδέχεται να οδηγήσουν και σε απώλεια χρηματοδότησης από την ΕΕ.