Αυτό υποστηρίζει σχετική ανάλυση του Lloyd’s List, που επικαλείται και στοιχεία του ΟΗΕ για το εμπόριο και την ανάπτυξη για τις θαλάσσιες μεταφορές, ενώ αναφέρει ότι από τα 83 ένοπλα συμβάντα της ομάδας των Χούθι τους τελευταίους 10 μήνες εναντίον πλοίων της ποντοπόρου ναυτιλίας, κανένα πλοίο ρωσικής ιδιοκτησίας δεν έχει δεχθεί επίθεση, ενώ μόνο ένα περιστατικό αφορούσε πλοίο κινεζικής ιδιοκτησίας, που συνδέεται με την MSC.
Η εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Mediterranean Shipping Co ήταν ο ιδιοκτήτης του MSC Clara βάσει συμφωνίας χρηματοδοτικής μίσθωσης με τη China Minsheng Bank, όταν ενεπλάκη σε επίθεση με μη επανδρωμένα αεροσκάφη γύρω στις 18 Δεκεμβρίου.
Από τα 83 πλοία που αποτέλεσαν στόχο μεταξύ Δεκεμβρίου 2023 και 2 Σεπτεμβρίου 2024, 56 είχαν ιδιοκτησιακούς δεσμούς με το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ ή την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων 24 από την Ελλάδα.
Τα πλοία που ανήκουν στην Ελβετία ήταν η δεύτερη πιο στοχευμένη ομάδα ιδιοκτησίας από τους Χούθι. Τα οκτώ πλοία ανήκαν όλα στη γραμμή μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC, που επιλέχθηκε λόγω των θεωρούμενων δεσμών της με το Ισραήλ.
Σύμφωνα με τους Lloyd’s List υπάρχουν ενδείξεις, που εμφανίζονται μέσω των μεταδόσεων του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης AIS, ότι οι Χούθι επιτρέπουν στους Κινέζους απεριόριστη πρόσβαση στη συγκεκριμένη περιοχή.
Επίσης κανένα δεξαμενόπλοιο της ρωσικής Sovcomflot, που μεταφέρει τακτικά πετρέλαιο μέσω της Διώρυγας του Σουέζ προς την Ασία, δεν έγινε στόχος, αν και τέσσερα πλοία φορτωμένα με ρωσικής προέλευσης αργό πετρέλαιο που έπλεαν για την Ινδία δέχθηκαν επίθεση κατά τη διάρκεια της εννεάμηνης περιόδου.
Τα ευρήματα υπογραμμίζουν τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι δυτικοί πλοιοκτήτες που συνεχίζουν να διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, παρά το γεγονός ότι οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν Χούθι στις επιθέσεις τους χρησιμοποιούν όπλα που μπορούν να προκαλέσουν καταστροφή και ανθρώπινες απώλειες, όπως πύραυλοι κρουζ ή μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Σύμφωνα με την ανάλυση των Lloyd’s List πύραυλοι από το Ιράν και την Κίνα χρησιμοποιήθηκαν σε 67 από τα 83 περιστατικά και μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε 26.
Μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας φορτωμένα με εκρηκτικά παρατηρήθηκαν σε τέσσερα συμβάντα.
Συνολικά στη διάρκεια των επιθέσεων των Χούθι ανά τύπο πλοίου, το 30,5% που είχε δεχθεί κάποια πολεμική ενέργεια ήταν bulk carrier, το 2,4% car carrier, τo 2,4% LPG carrier, το 4,9% General Cargo, το 30,5% containers ship και το 29,3% tanker.
Το «Sounion»
Η προτίμηση των Χούθι για την ελληνική χωρητικότητα φαίνεται ήδη μέσω του δεξαμενόπλοιου «Sounion» με ελληνική σημαία, που παραμένει αγκυροβολημένο και φλεγόμενο στην Ερυθρά Θάλασσα με 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, 10 ημέρες αφότου οι Χούθι το ανατίναξαν με εκρηκτικά.
Το δεξαμενόπλοιο που είχε χτυπηθεί από πυραύλους και εγκαταλείφθηκε θεωρείται πολύ επικίνδυνο για τους διασώστες.
Στην περιοχή πάντως όπου βρίσκεται το ελληνόκτητο τάνκερ αναμένεται τις επόμενες ώρες με συνοδεία φρεγάτας της συμμαχίας ελληνικό ναυαγοσωστικό σκάφος με ειδική ομάδα προκειμένου να επιχειρηθεί η κατάσβεση των εστιών φωτιάς και η διάσωση του φορτίου του.
Σημειώνεται ότι η κίνηση των πλοίων από την «εμπόλεμη» περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας παρουσίασε αύξηση κατά 9% τον Αύγουστο, και συγκεκριμένα από το στενό Bab-el-Mandeb, παρά την κλιμάκωση των επιθέσεων των Χούθι.
Σύμφωνα με τους Lloyd’s List Intelligence, περίπου 850 πλοία πέρασαν 988 φορές τον Αύγουστο από τη βασική ναυτιλιακή λωρίδα, ενώ τον Ιούλιο οι αριθμοί αυτοί ήταν 768 και 905 αντίστοιχα. Τον Ιούνιο 798 πλοία πέρασαν 934 φορές, ενώ τον Μάιο 846 πλοία πραγματοποίησαν 979 διελεύσεις.
Πηγή: Ναυτεμπορική, Πάρης Τσιριγώτης • [email protected]