Ο φορολογικός μετασχηματισμός θα χρειαστεί να περιλαμβάνει τόσο νομοθετικές ρυθμίσεις, όσο και επιχειρηματικές, λειτουργικές και μηχανογραφικές ρυθμίσεις, έτσι ώστε το νέο μοντέλο να λειτουργεί σ΄ ένα πλήρως ψηφιοποιημένο περιβάλλον, ενώ θα στηρίζει φορολογικά και τον μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό για μακροπρόθεσμη βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομίας, με βάση το «Όραμα 2035».
Αυτό αναφέρει σε αποκλειστική συνέντευξη του στο nomisma ο Πρόεδρος του ΣΕΛΚ κ. Νίκος Χειμαρίδης, προσθέτοντας ότι είναι σημαντικό μέσω του νέου φορολογικού μοντέλου να καθοριστεί και το μέγεθος της κοινωνικής πολιτικής του Κράτους, στη βάση των οικονομικών δυνατοτήτων του.
Αναφερόμενος στο θέμα της δυσφήμισης της Κύπρου στο εξωτερικό, ο κ. Χειμαρίδης τονίζει ότι δεν θα πρέπει να υποτιμούμε ποτέ την όποια αρνητική προβολή της εικόνας της Κύπρου, η οποία ξεκάθαρα επηρεάζει τις προσπάθειες προσέλκυσης επενδύσεων στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον που ζούμε.
Στα πλαίσια αυτά, επισημαίνει ότι είναι επάναγκες να ενισχυθεί το εποπτικό πλαίσιο, τονίζοντας ότι όλοι οι θεσμοί θα πρέπει να συνεργαστούν και να συνεισφέρουν στη δημιουργία μίας δυνατής εποπτικής αρχής που θα συγκροτηθεί με τρόπο έτσι, ώστε καμία αμφισβήτηση να υπάρχει για την αποτελεσματικότητα του εποπτικού πλαισίου.
Η συνέντευξη του κ. Χειμαρίδη έχει ως εξής:
Ενόψει της εκδηλωθείσας πρόθεσης της Κυβέρνησης για μια νέα φορολογική μεταρρύθμιση, ποιες οι εισηγήσεις του ΣΕΛΚ;
Ο ΣΕΛΚ εδώ και αρκετό καιρό προβάλλει την ανάγκη για να μετεξελιχθεί το υφιστάμενο φορολογικό καθεστώς, το οποίο θεσπίστηκε το 2002, σε ένα μοντέρνο, ευέλικτο, διαφανές και παραγωγικό σύστημα, το οποίο να λαμβάνει υπόψη τις σημερινές και αναμενόμενες μελλοντικές συνθήκες, υποστηρίζοντας την ίδια ώρα την κοινωνική πολιτική και τον παραγωγικό ιστό του κράτους.
Οι βασικές μας εισηγήσεις προς το κράτος ήταν όπως εξεταστεί ολόκληρο το φάσμα της φορολογίας και των σημερινών διαδικασιών και πρακτικών, με σκοπό μια συνολική, οριζόντια και λειτουργικά εφαρμόσιμη λύση. Λόγω του μεγέθους του έργου και της εξειδικευμένης γνώσης σε διεθνές επίπεδο που θα απαιτηθεί, η εισήγησή μας ήταν όπως εμπλακούν ξένοι εμπειρογνώμονες, όπως είχε γίνει επιτυχώς και κατά την προηγούμενη φορολογική μεταρρύθμιση το 2002, έτσι ώστε να έχουμε όσο το δυνατόν καλύτερο αποτέλεσμα.
Ο φορολογικός μετασχηματισμός θα χρειαστεί να περιλαμβάνει τόσο νομοθετικές ρυθμίσεις, όσο και επιχειρηματικές, λειτουργικές και μηχανογραφικές ρυθμίσεις, έτσι ώστε το νέο μοντέλο να λειτουργεί σε ένα πλήρως ψηφιοποιημένο περιβάλλον, ενώ θα στηρίζει φορολογικά και τον μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό για μακροπρόθεσμη βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομίας, με βάση το «Όραμα 2035».
Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό μέσω του νέου φορολογικού μοντέλου, να καθοριστεί και το μέγεθος της κοινωνικής πολιτικής του Κράτους, στη βάση των οικονομικών του δυνατοτήτων.
Ως ΣΕΛΚ θα συνεργαστούμε στενά με την ομάδα του Κέντρου Οικονομικών Μελετών του Πανεπιστημίου Κύπρου, η οποία ανέλαβε το έργο του φορολογικού μετασχηματισμού, έτσι ώστε να καταλήξουμε με ένα μοντέρνο, ευέλικτο και όσο πιο απλό φορολογικό πλαίσιο που θα βοηθήσει την προσπάθεια συνεχούς ενδυνάμωσης της οικονομίας.
Τι μέτρα προτείνει ο ΣΕΛΚ για να διεκπεραιώνεται ταχύτερα η εξέταση των φορολογικών φακέλων και να μην υπάρχουν οι γνωστές καθυστερήσεις;
Με ικανοποίηση βλέπουμε ότι το Τμήμα Φορολογίας προχωρά με διαδικασίες για γρήγορη διεκπεραίωση της εξέτασης παλαιών φορολογικών υποθέσεων. Αν συνεχιστεί αυτή η προσπάθεια και μπορέσει το Τμήμα Φορολογίας να απαλλαγεί από τις αχρείαστα πολλές υποθέσεις παλιών χρόνων, θα μπορέσουν μετά να επικεντρωθούν στα πολλά άλλα διαχρονικά αλλά και καινούργια θέματα που υπάρχουν όπως τον φορολογικό μετασχηματισμό, εισαγωγή και καλύτερη αξιοποίηση της τεχνολογίας (ψηφιακός μετασχηματισμός), ενίσχυση της φοροεισπρακτικής ικανότητας του κράτους και αναβάθμιση του θεσμού του Εφοριακού Συμβουλίου.
Τι εισηγείται ο ΣΕΛΚ για βελτίωση της διεθνούς εικόνας της Κύπρου στο εξωτερικό;
Αυτό είναι ένα τεράστιο θέμα το οποίο χρήζει άμεσης αντιμετώπισης. Η κυπριακή οικονομία, παρόλο ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σειρά προκλήσεων, κατάφερε να ανακάμψει μετά την πανδημία και να επανέλθει σε αναπτυξιακή τροχιά.
Η προσέλκυση ξένων επενδύσεων τα τελευταία χρόνια έχει σημαντική συνεισφορά σ’ αυτή την αξιοσημείωτη ανάκαμψη της οικονομίας.
Θα πρέπει όμως να μην υποτιμούμε ποτέ την όποια αρνητική προβολή της εικόνας της Κύπρου, η οποία ξεκάθαρα επηρεάζει τις προσπάθειες προσέλκυσης επενδύσεων στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον που ζούμε. Είναι επάναγκες να ενισχυθεί το εποπτικό πλαίσιο. Η συζήτηση που έχει ξεκινήσει τις τελευταίες εβδομάδες για το σχήμα που θα πρέπει να έχει μια ενιαία εποπτική αρχή είναι πολύ σημαντική. Θα πρέπει όλοι οι θεσμοί να συνεργαστούν και να συνεισφέρουν για να δημιουργηθεί μία δυνατή εποπτική αρχή που θα συγκροτηθεί με τρόπο έτσι, ώστε καμία αμφισβήτηση να υπάρχει για την αποτελεσματικότητα του εποπτικού πλαισίου.
Ο θεσμός της οικονομικής διπλωματίας είναι ένας πολύ ενδιαφέρον θεσμός και η θέση μας ως ΣΕΛΚ είναι ότι χρειάζεται η ενίσχυση του με βοήθεια από τον ιδιωτικό τομέα για να βοηθήσουμε την κυβέρνηση να επιτύχει του στόχους της, τη βελτίωση / αναστροφή της εικόνας της Κύπρου στο διεθνές επιχειρηματικό σκηνικό και ενδυνάμωσή της ως περιφερειακό επιχειρηματικό κέντρο κύρους.
Τέλος, το θέμα της διαφθοράς / διαφάνειας ενδεχομένως να αποτελεί το σημαντικότερο ζήτημα που απασχολεί σήμερα όχι μόνο τους πολίτες, αλλά και όλους τους μεγάλους και σοβαρούς πιθανούς επενδυτές. Είναι εκ των ων ουκ άνευ κεφαλαιώδης η άμεση εφαρμογή καλών πρακτικών διακυβέρνησης, μαζί με την κατάλληλη και αποτελεσματική εφαρμογή των προνοιών των σχετικών νομοθεσιών.
Πιστεύετε ότι είναι ακόμα εφικτός ο στόχος για να μετατραπεί η Κύπρος σε περιφερειακό κέντρο ξένων επενδύσεων;
Η Κύπρος χρειάζεται συνετή οικονομική διαχείριση, με έμφαση στις μεταρρυθμίσεις και πολιτικές που ενθαρρύνουν την ανάπτυξη και τις επενδύσεις, προκειμένου να διασφαλίσουμε τη μακροπρόθεσμη οικονομική σταθερότητα και ανάπτυξη της χώρας.
Βρισκόμαστε σε καλό δρόμο. Η πρόοδός της Κυπριακής οικονομίας αναγνωρίζεται από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης, οι οποίοι έχουν προχωρήσει σε σημαντικές αναβαθμίσεις, οι οποίες ενισχύουν την εικόνα της Κύπρου στη διεθνή σκηνή. Αναμφίβολα, λοιπόν, μπορεί η Κύπρος να μετατραπεί σε περιφερειακό κέντρο ξένων επενδύσεων και πρέπει να συνεχιστεί η προσπάθεια που έχει ξεκινήσει για το “rebranding” με βελτίωση σε όλα όσα αναφέρονται πιο πάνω.
Ο ΣΕΛΚ αποτελεί ένθερμο υποστηρικτή της μακροχρόνιας στρατηγικής για τη βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομίας «Όραμα 2035», όπως αυτό έχει εκπονηθεί από το Συμβούλιο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας Κύπρου. Κρίνουμε ότι, είναι εξόχως σημαντικό να υπάρξει μια συντονισμένη προσπάθεια για εφαρμογή του, όσο και για την παρακολούθηση της υλοποίησης του, στη βάση των χρονοδιαγραμμάτων και των επιμέρους στόχων που έχουν τεθεί.
Η προσπάθεια για προσέλκυση ξένων επενδύσεων θα πρέπει να εστιαστεί σε βιώσιμα έργα τα οποία θα συμβάλουν σ’ ένα διαφοροποιημένο μοντέλο ανάπτυξης στη βάση του πιο πάνου οράματος.
Θα πρέπει επίσης να συνεχιστεί η προσπάθεια για ανάπτυξη της Κύπρου ως τεχνολογικό κέντρο και να εδραιωθεί ως επιχειρηματικό κέντρο (βάση) για επενδύσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση και Μέση Ανατολή.