Κύριλλος Σαρρής: H αγωνία μου να μην πει κανείς ότι είμαι πολύ καλός γιατρός για ζωγράφος ή πολύ καλός ζωγράφος για γιατρός

Την επιθυμία του να μείνουν κάποια έργα του στην Κύπρο εκφράζει σε συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ ο Κύπριος ιατρός-ζωγράφος Κύριλλος Σαρρής, ο οποίος γεννήθηκε στη Λευκωσία το 1950 και ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Μιλώντας στο ΚΥΠΕ για το πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή του με τη ζωγραφική, ο κ. Σαρρής αναφέρει ότι στο σχολείο είχε ως δασκάλους του τους διακεκριμένους ζωγράφους Αδαμάντιο Διαμαντή, Τηλέμαχο Κάνθο και Λευτέρη Οικονόμου, ενώ τον συνέδεε μεγάλη φιλία με τον πρόωρα χαμένο ζωγράφο Χριστόφορο Σάββα. Προσθέτει ότι ο πατέρας του, ο οφθαλμίατρος Σόλων Σαρρής, ήταν γιατρός του Αδαμάντιου Διαμαντή και του Τηλέμαχου Κάνθου.

Εν συνεχεία, σημειώνει ότι ο Λευτέρης Οικονόμου τον είχε βοηθήσει στις προσπάθειές του να σπουδάσει Καλές Τέχνες στην Αγγλία. Όπως λέει, «οι προσπάθειές μου ήταν επιτυχείς, αλλά η οικογένειά μου δεν ήταν πρόθυμη να με αφήσει να σπουδάσω στην Αγγλία και να εγκαταλείψω την Ιατρική, για την οποία με προόριζε».

«Τελικά, υπήρξε συμβιβασμός και ακολούθησα το ιατρικό επάγγελμα, το οποίο αγαπώ, χωρίς ποτέ να εγκαταλείψω την ιδέα της ενασχόλησης με τη ζωγραφική», δηλώνει στο ΚΥΠΕ ο κ. Σαρρής, διευκρινίζοντας ότι μέχρι σήμερα συνεχίζει παράλληλα και τα δύο επαγγέλματα.

«Πάντα η αγωνία μου ήταν να μην πει κανείς ότι είμαι πολύ καλός γιατρός για ζωγράφος ή πολύ καλός ζωγράφος για γιατρός», αναφέρει χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας ότι προσπάθησε να είναι αντάξιος των περιστάσεων και στις δύο περιπτώσεις. «Η επιτυχία μου και η αποτυχία μου θα κριθούν», προσθέτει.

Αναφερόμενος στις πηγές της έμπνευσής του, ο κ. Σαρρής μιλάει για τον ζωγράφο Χριστόφορο Σάββα, με τον οποίο είχε πολλές συζητήσεις κατά τη διάρκεια των μαθητικών του χρόνων και η σκέψη τους ήταν «πολύ κοντινή», όπως λέει. Σημειώνει ότι ο πρόωρα χαμένος ζωγράφος, ο οποίος απεβίωσε το 1968 σε ηλικία 43 ετών, είχε δημιουργήσει έργα εμπνευσμένα από ποιήματα του Θεοκλή Κουγιάλη. Όπως αναφέρει, ο Σάββα είχε βάλει τον Κουγιάλη να γράψει τα ποιήματά του με σινική μελάνη σε χαρτιά, πάνω στα οποία κατόπιν ο ίδιος ζωγράφισε. «Τα έργα αυτά είχαν παρουσιαστεί σε έκθεση και εγώ είχα συγκλονιστεί», επισημαίνει ο Κύριλλος Σαρρής, προσθέτοντας ότι «αν υπάρχει κάποιου είδους κυπριακός μοντερνισμός, αυτός ξεκινάει από τον Χριστόφορο Σάββα, που ήταν μια πολύπλευρη και δημιουργική προσωπικότητα».

«Η ιδέα του κειμένου σε συνάρτηση με το ζωγραφικό έργο είναι κυρίαρχη στον τρόπο με τον οποίο λειτουργώ», αναφέρει στο ΚΥΠΕ ο κ. Σαρρής. «Ο λόγος για τον οποίο επέλεξα τα βιβλία καλλιτεχνών (artist books) ως κύριο πυλώνα της τέχνης μου είναι για να μπορεί ο θεατής να αισθανθεί οικειότητα με το έργο, να το πιάσει, να το δει και να το περιεργαστεί σε κοντινή απόσταση. Αυτή είναι η κύρια πηγή της έμπνευσής μου», εξηγεί.

Όπως λέει, «με κάθε βιβλίο καλλιτεχνών πραγματεύομαι άλλο θέμα, το οποίο κατά καιρούς με απασχολεί, πάντοτε αντλώντας από την Ιστορία της Τέχνης και από την καθημερινότητα, είτε την προσωπική είτε την κοινωνική».

Απαντώντας σε ερώτημα του ΚΥΠΕ για κοινά στοιχεία μεταξύ της ιατρικής και της ζωγραφικής, ο Κύριλλος Σαρρής εκφράζει την άποψη ότι «θεωρητικά, και η ιατρική είναι τέχνη, δεν είναι επιστήμη», επικαλούμενος το ρητό «Η τέχνη μακρά, ο δε βίος βραχύς».

Αναφερόμενος στις ιδιότητές του ως ογκολόγου, ακτινοθεραπευτή και ασκούντος την επεμβατική ιατρική, ο κ. Σαρρής σημειώνει ότι το χειρωνακτικό κομμάτι της ιατρικής θέλει δεξιότητες και φαντασία για να πραγματοποιηθεί το σχέδιο που ο ιατρός έχει κατά νου για περικύκλωση της νόσου. «Υπό αυτήν την έννοια, υπάρχει συνάφεια μεταξύ ιατρικής και ζωγραφικής», συμπληρώνει.

Απαντώντας σε άλλο ερώτημα για το ενδεχόμενο διοργάνωσης έκθεσης των έργων του στην Κύπρο, ο κ. Σαρρής δηλώνει ότι είχε κάνει τρεις εκθέσεις σε βιβλιοπωλείο στην Κύπρο, ενώ είχε και πρόταση για αναδρομική έκθεση, η οποία δεν πραγματοποιήθηκε λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

«Θα ήθελα κάποια έργα μου να μείνουν στην Κύπρο», λέει στο ΚΥΠΕ ο Κύριλλος Σαρρής, αναφέροντας δύο από αυτά. Το ένα έργο, όπως εξηγεί, βρίσκεται στα όρια ιατρικής και τέχνης και αναφέρεται στον πατέρα του, αφού περιλαμβάνει τα ιατρικά εργαλεία του, ενώ η αφορμή για τη δημιουργία του ήταν μια ομαδική έκθεση στην Αίγινα. Κατόπιν το συγκεκριμένο έργο εκτέθηκε στο Μακεδονικό Μουσείο Τέχνης στη Θεσσαλονίκη και στο Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, προσθέτει.

Όπως αναφέρει, το άλλο έργο που θέλει να μείνει στην Κύπρο, το οποίο είχε εκθέσει και στην Κύπρο και -όπως λέει- «είχε ενοχλήσει πολύ κόσμο για πολιτικούς λόγους», είναι «Η αδύνατη τοπιογραφία», που αναφέρεται στον κατεχόμενο Άγιο Ιλαρίωνα.

Αναφερόμενος στους δεσμούς του με την Κύπρο, ο κ. Σαρρής δηλώνει ότι ερχόταν πάρα πολύ συχνά στην Κύπρο όσο ζούσε ο πατέρας του, ο οποίος πέθανε μετά τη μητέρα του. «Πλέον, δεν είναι τόσο πυκνές οι επισκέψεις μου, για πρακτικούς λόγους», καταλήγει.

Πηγή: ΚΥΠΕ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

Ο Μπαίντεν υποδέχθηκε στον Λευκό Οίκο τον Τράμπ – Οι διάλογοι μεταξύ τους (φωτό,βίντεο)

Ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν υποδέχεται στον Λευκό Οίκο τον εκλεγμένο πρόεδρο, Ντόναλντ Τραμπ, στο πλαίσιο της διαδικασίας μεταβίβασης της εξουσίας. «Καλώς ήρθες», είπε...

Υπουργός Ενέργειας: Σε 20-45 μέρες έρχεται στην Κύπρο το πλοίο “Προμηθέας” – Νέο branding για κυπριακά προϊόντα

Στις αρχές Δεκεμβρίου αναμένεται να ξεκινήσει από τη Σαγκάη το πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου "Προμηθέας", είπε ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, Γιώργος...

Ανανέωση εντολής και ψήφος εμπιστοσύνης στον Πανίκο Νικολάου από το Δ.Σ. της Τράπεζας Κύπρου

Την παράταση του διορισμού του Πανίκου Νικολάου στην θέση του διευθύνοντος συμβούλου μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2028, σε μια απόφαση που συνίσταται σε ξεκάθαρη...

Υπό εξέταση νέος γύρος αδειοδότησης για υπεράκτια κοιτάσματα φυσικού αερίου-Στην αγορά γύρω στο 2027

Η Κύπρος εξετάζει το ενδεχόμενο ενός νέου γύρου αδειοδότησης για υπεράκτιες έρευνες φυσικού αερίου, καθώς η ζήτηση παραμένει ισχυρή παρά τις παγκόσμιες προσπάθειες απομάκρυνσης...

Μεγάλο ενδιαφέρον στα έγγραφα της ΕΥΠ για τις σχέσεις Λευκωσίας-Αθήνας πριν το πραξικόπημα

Μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα 58 δελτία της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών της Ελλάδας του Ιουλίου και Αυγούστου 1974, που αποχαρακτηρίστηκαν και δόθηκαν στη δημοσιότητα...

Συνεχίζει την ανοδική πορεία του το ΧΑΚ

Με κέρδη έκλεισε το Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου (ΧΑΚ) την Τετάρτη. Ο Γενικός Δείκτης παρουσίασε κέρδη σε ποσοστό 0,41%, κλείνοντας στις 206,56 μονάδες. Με την ίδια άνοδο έκλεισε και...

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!