Στις αγορές υγροποιημένου φυσικού αερίου και στον τομέα της ναυτιλίας έχουν στοχεύσει αμερικανικά κεφάλαια.
Οι πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του αμερικανικού ενδιαφέροντος, αφού οι ΗΠΑ σήμερα ελέγχουν το ένα τρίτο του παγκόσμιου στόλου.
Παράλληλα πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι αμερικανικά κεφάλαια βολιδοσκοπούν την αγορά ακόμα και ολόκληρων στόλων από LNG carriers.
Μία αγορά στην οποία οι Έλληνες εφοπλιστές πρωτοστατούν, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) ελέγχουν το 22,65% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Όπως επισημαίνουν στη «Ν» στελέχη της αγοράς που καταγράφουν τις κινήσεις στον τομέα της ενέργειας, τα αμερικανικά συμφέροντα πετυχαίνουν με τον τρόπο αυτό να κάνουν επενδύσεις που αναμένεται να αποφέρουν υψηλές κερδοφορίες, αφού το LNG θα κυριαρχήσει τις επόμενες δεκαετίες, ενώ παράλληλα έχουν και έντονο γεωπολιτικό αποτύπωμα, αφού με τον τρόπο αυτό «κλειδώνουν» σε μεγάλο ποσοστό και τις ροές της ενέργειας.
Η κυριαρχία στα deals
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η Veson Nautical για λογαριασμό της «Ν», ενεργειακές εταιρείες κυρίως αμερικανικών συμφερόντων διαθέτουν σήμερα τα 16 από τα 47 FSRUs που είναι εν ενεργεία σε όλο τον κόσμο, καθώς και το μοναδικό που είναι υπό ναυπήγηση αυτή την περίοδο.
Από το 2020 μέχρι και το 2023, έχουν προχωρήσει σε μαζικές αγορές. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Veson Nautical, από τις συνολικά 20 αγορές που έχουν γίνει το διάστημα αυτό οι 11 αφορούν αμερικανικά κεφάλαια.
Μάλιστα, σε τρεις από αυτές τις κινήσεις εμπλέκονται και κορυφαίες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, όπως είναι η Maran Gas του ομίλου Αγγελικούση και η Dynagas του ομίλου Γ. Προκοπίου.
Ειδικότερα τον Απρίλιο του 2023 η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο Excelerate Energy ολοκλήρωσε την εξαγορά του πλωτού σταθμού προσωρινής αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG Sequoia από τη Μaran Gas, του ομίλου Αγγελικούση. Πρόκειται για το FSRU Excelerate Sequoia, χωρητικότητας 170.139 κυβικών μέτρων και κατασκευής 2020.
Με βάση το report της Veson, το τίμημα ανήλθε περίπου στα 265 εκατ. δολάρια. H αμερικανική εταιρεία ελέγχει σήμερα 10 FSRUs.
Επίσης πριν από λίγες ημέρες η Energos Infrastructure, μια εταιρεία με έδρα τις ΗΠΑ, απέκτησε δύο πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης από την Dynagas του Γιώργου Προκοπίου έναντι συνολικού τιμήματος 1 δισ. δολ. Επισημαίνεται ότι οι δύο μονάδες έχουν πολυετή ναυλοσύμφωνα με τη Γερμανία.
Στο δυναμικό της Energos πέρασαν, επίσης, τον Ιούλιο του 2022 έξι FSRUs, ναυπήγησης 1977 έως και 2018, της επίσης αμερικανικής New Fortress Energy. Πρόκειται για μία εσωτερική συναλλαγή,
δεδομένου ότι η Energos είναι το αποτέλεσμα μίας κοινοπραξίας των New Fortress Energy και Apollo, στην οποία η πρώτη συμμετέχει με 20% και η δεύτερη με 80%. Μετά την αγορά των FSRUs από την Dynagas, η Energos διαχειρίζεται πλέον 13 πλοία, εκ των οποίων εννέα είναι FSRUs, δύο FSUs (Floating Storage Units) και δύο LNG carriers.
Μια ακόμα μεγάλη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία στον τομέα των LNG, η GasLog του Πήτερ Λιβανού, η οποία διαθέτει ένα FSRU (Αλεξανδρούπολη), έχει και αμερικανικά κεφάλαια στο μετοχικό της κεφάλαιο. Ειδικότερα όταν ο κ. Λιβανός αποφάσισε να βγάλει την εταιρεία από τη Wall Street, θυγατρική εταιρεία της BlackRock, απέκτησε το 45% του μετοχικού κεφαλαίου (αγόρασε τις υπόλοιπες μετοχές), ενώ εταιρείες που συνδέονται με τον κ. Λιβανό και το Ίδρυμα Ωνάση ελέγχουν σταθερά το 55%.
Παράλληλα, η New Fortress κινήθηκε τον Ιούλιο του 2022 και τον Νοέμβριο του 2021 για την αγορά δύο FSRUs, κατασκευής 2014 και 2018, τα οποία ανήκαν σε κινεζικά συμφέροντα.
Στη δεύτερη θέση, πίσω από τις ΗΠΑ, κατατάσσεται η Νορβηγία με οκτώ FSRUs, ενώ αξιοσημείωτη είναι η επίδοση της Τουρκίας με πέντε FSRUs.
Από τρεις μονάδες ελέγχουν εταιρείες με έδρα στις Βερμούδες και στην Κίνα, ενώ από δύο οντότητες που εδρεύουν στο Χονγκ Κονγκ, στην Ινδονησία και στην Ιταλία.
Τέλος, Ελλάδα, Κροατία, Κύπρος, Ινδία, Ιρλανδία, Ιαπωνία, Κατάρ και Ρωσία έχουν σε ισχύ από ένα FSRU.
Οι ΗΠΑ είναι σήμερα ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς υγροποιημένου φυσικού αερίου, κυρίως λόγω της ανάπτυξης της μεθόδου του σχιστολιθικού αερίου. Παράλληλα το ΥΦΑ θα διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο τα επόμενα 20 με 25 χρόνια, στην πράσινη ενεργειακή μετάβαση του πλανήτη.
Τα FSRUs, πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεροποίησης, αποτελούν την πιο πρακτική λύση για την προμήθεια ΥΦΑ σε μια χώρα, αφού οι σταθερές εγκαταστάσεις έχουν μεγάλο κόστος και χρειάζονται χρόνο.
Τα «αποτυπώματα» Ελλάδας – Τουρκίας στο υγροποιημένο φυσικό αέριο
Σύμφωνα με την Veson Nautical, εταιρείες με έδρα την Τουρκία ελέγχουν πέντε FSRUs, κατασκευής 1991 έως 2021, χωρητικότητας από 127.386 κυβικά μέτρα μέχρι και 170.000 κυβικά μέτρα.
BOTAS και Karpower ελέγχουν από μία μονάδα, ενώ στο στόλο της KARMOL εντοπίζονται τρία πλοία. Σημειώνεται ότι η KARMOL λανσαρίστηκε το 2019 ως κοινοπραξία ανάμεσα στην Karpowership και την ιαπωνική ναυτιλιακή εταιρεία MOL, με στόχο να καταστεί κορυφαίος πάροχος «LNG-to-Power» διεθνώς.
To project της BOTAS είναι λειτουργικό στην Τουρκία, ενώ η Karmol σχεδίαζε την ανάπτυξη μονάδων σε άλλες ηπείρους, όπως η Αφρική και η Νότια Αμερική. Το πλοίο Karmol LNGT Powership Africa είναι, με βάση τη ναυτιλιακή πύλη εντοπισμού πλοίων MarineTraffic, αγκυροβολημένο στο λιμάνι Ντακάρ στη Σενεγάλη, ενώ το Karmol LNGT Powership Asia βρίσκεται στη Βραζιλία, με βάση το τελευταίο στίγμα του Συστήματος Αυτόματης Αναγνώρισης.
Σημειώνεται ότι η Karpowership παρέχει ηλεκτρική ενέργεια σε δίκτυα ξηράς και εγκαταστάσεις χωρών χωρίς εγχώριες προμήθειες φυσικού αερίου.
Η ελληνική πρωτοκαθεδρία στα πλοία μεταφοράς LNG
ΣΥΜΦΩΝΑ με την τελευταία ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι «Greeks» ελέγχουν το 22,65% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Οι εγχώριες ναυτιλιακές εταιρείες επένδυσαν σημαντικά στο LNG τα τελευταία χρόνια, «βλέποντας» από πολύ νωρίς τον αναβαθμισμένο ρόλο του αερίου στο ενεργειακό τοπίο. Ενδεικτικό είναι ότι πριν από 10 χρόνια, οι Έλληνες ήλεγχαν μόλις το 3% του παγκόσμιου στόλου, με βάση τα στοιχεία της ναυλομεσιτικής Clarksons Research.
Η μεγαλύτερη εταιρεία ελληνικών συμφερόντων με στόλο LNG carriers είναι η Maran Gas, ο βραχίονας LNG του εφοπλιστικού ομίλου της Μαρίας Αγγελικούση. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, ο εν ενεργεία στόλος της εταιρείας αποτελείται σήμερα από 45 πλοία, ενώ υλοποιεί διευρυμένο ναυπηγικό πρόγραμμα για 13 ακόμη.
Στη δεύτερη θέση έπεται ο όμιλος GasLog του Πήτερ Λιβανού, στον στόλο του οποίου εντοπίζονται 34 LNG carriers, ενώ, παράλληλα, ναυπηγεί τέσσερα ακόμη.
Ακολουθεί η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, η οποία διαχειρίζεται -μαζί με την εισηγμένη Dynagas LNG Partners- 21 LNG carriers, ενώ το βιβλίο παραγγελιών της εταιρείας περιλαμβάνει 8 βαπόρια.
Η ΤMS Cardiff Gas, συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου, ελέγχει επί του παρόντος 17 LNG carriers, ενώ διαθέτει orderbook επτά ακόμη πλοίων.
Η Capital Gas ελέγχει 18 πλοία μεταφοράς LNG. Υπενθυμίζεται ότι λίγο πριν από την έλευση του 2024, η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο Capital Product Partners συμφώνησε με την Capital Gas για την αγορά 11 νεότευκτων πλοίων της πρώτης.
Με ραγδαίο ρυθμό επεκτείνεται η Alpha Gas, ο βραχίονας LNG του εφοπλιστικού ομίλου της Άννας Αγγελικούση. Πέρα από τα έξι σύγχρονα πλοία που βρίσκονται σήμερα στον στόλο της, η εταιρεία αναμένει την παραλαβή δύο ακόμη νεότευκτων.
Συνολικά οκτώ LNG carriers διαχειρίζεται η Thenamaris, συμφερόντων Νικόλα Μαρτίνου, ενισχύοντας το 2022 και το 2023 τον στόλο με ποιοτικό secondhand τονάζ.
Τη λίστα με τους κορυφαίους Έλληνες εφοπλιστές στην αγορά μεταφοράς LNG κλείνουν η Minerva Gas του Ανδρέα Μαρτίνου με πέντε υφιστάμενα LNG carriers και δύο υπό παραγγελία, η Tsakos Energy Navigation του Νικόλα Τσάκου με τρία βαπόρια, η Latsco Marine Management, συμφερόντων Πάρι Κασιδόκωστα – Λάτση με δύο πλοία, ενώ τον ίδιο αριθμό διαχειρίζεται και η Chandris (Hellas), συμφερόντων της οικογένειας Χανδρή.
Τελευταίο «entry» ήταν η Evalend Shipping, συμφερόντων Κρίτωνα Λεντούδη, η οποία προχώρησε μέσα στο 2023 στην παραγγελία τεσσάρων πλοίων.
Το βιβλίο παραγγελιών και οι διαλύσεις
Ο παγκόσμιος στόλος LNG carriers περιλαμβάνει 751 πλοία, εκ των οποίων τα 575 έχουν μεταφορική ικανότητα άνω των 140.000 cbm και είναι κατά μέσο όρο 11 ετών. Το σημερινό βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται στο 51,56% της χωρητικότητας του υπάρχοντος στόλου. Οι τιμές των νεότευκτων πλοίων, σύμφωνα με report της Intermodal, παραμένουν υψηλές, με το μέσο κόστος στα κορεατικά ναυπηγεία να είναι 265 εκατ. δολάρια.
Όσον αφορά τις διαλύσεις, μέσα στο 2023 έφτασαν τις έξι, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 688.100 cbm. Τον περασμένο Δεκέμβριο προστέθηκε ένα πλοίο στο βιβλίο παραγγελιών, ενώ συνολικά υπογράφηκαν πέρσι 66 συμβόλαια ναυπήγησης, συμβάλλοντας σε έναν ετήσιο συνολικό αριθμό 66 πλοίων και 11,3 εκατ. κυβικών μέτρων.
Οι παραδόσεις για τον Δεκέμβριο περιλάμβαναν τέσσερα νέα πλοία, μέρος των 41 πλοίων συνολικής αξίας 5,7 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων που παραδόθηκαν εντός του έτους.
Τον Δεκέμβριο η αγορά μεταχειρισμένων πλοίων παρουσίασε υποτονική δραστηριότητα.
Πηγή: Ναυτεμπορική