Προκλήσεις και στα δύο άκρα του εύρους των τιμών των εισιτηρίων της αντιμετωπίζει η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης, Ryanair, η οποία δέχεται πιέσεις σε δύο σημαντικές αγορές της στη Γαλλία και την Ιταλία.
Η Γαλλία, όπου η Ryanair εξυπηρετεί πόλεις όπως η Μασσαλία και το Μπορντό, έχει υποβάλει προτάσεις για θέσπιση ελάχιστης τιμής εισιτηρίου σε μια προσπάθεια να μειώσει τη ρύπανση από τις αερομεταφορές.
Στην Ιταλία, η Ryanair είναι ο ξεκάθαρος ηγέτης της αγοράς και έχει δηλώσει ότι τα σχέδια επέκτασής της παραμένουν σε εξέλιξη, μετά από μια δημόσια διαμάχη με την κυβέρνηση σχετικά με ένα σχέδιο περιορισμού των τιμών στις πτήσεις προς τους δημοφιλείς νησιωτικούς τουριστικούς προορισμούς της Σικελίας και της Σαρδηνίας.
Η γαλλική πρόταση
Η γαλλική πρόταση για τις τιμές, για την οποία αξιωματούχοι της ΕΕ δήλωσαν ότι έχει εξασφαλίσει την υποστήριξη από την Ολλανδία και το Βέλγιο, αντιμετωπίστηκε αρνητικά από το ανώτερο στέλεχος της Ryanair, Eddie Wilson.
«Προσπαθούν να στερήσουν το δικαίωμα στους πολίτες τους», είπε, χαρακτηρίζοντας την πρόταση ως προσπάθεια υποστήριξης των εθνικών αερομεταφορέων σε βάρος των λιγότερο εύπορων ταξιδιωτών.
Η αντιπαράθεση που ξέσπασε το περασμένο καλοκαίρι μεταξύ της Ryanair και της ιταλικής κυβέρνησης δείχνει πόσο κεντρική θέση έχουν λάβει οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους στη ζωή στην Ευρώπη και πόσο δύσκολο είναι να περιοριστούν.
«Τα αεροπορικά ταξίδια χαμηλού κόστους ήταν ένα από πεδία όπου στην Ευρωπαϊκή Ένωση σημειώθηκαν μεγάλες ανατροπές όσον αφορά στη μετακίνηση και την ενσωμάτωση των ανθρώπων», επισήμανε ο Wilson, διευθύνων σύμβουλος της Ryanair DAC, της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας του ομίλου.
Έχοντας εδραιώσει μια ισχυρή θέση σε μεγάλα τμήματα της Δυτικής Ευρώπης, η Ryanair κοιτάζει πλέον ανατολικά, σε χώρες όπως η Πολωνία, για την περαιτέρω ανάπτυξή της.
Τα ταξίδια στην Ιταλία
Η Ιταλία, όπου τα αεροπορικά ταξίδια συνδέονταν κάποτε με την μόνιμα ζημιογόνο Alitalia, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του αντίκτυπου των αεροπορικών εταιρειών low budget.
Η Ryanair δημιουργεί πλέον περισσότερο από το ένα πέμπτο των εσόδων της – σχεδόν 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ στο τελευταίο οικονομικό έτος – σε ιταλικά δρομολόγια και διεκδικεί μερίδιο αγοράς που υπερβαίνει το 40%.
«Μπορούσε να αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια, εν μέρει λόγω της αδυναμίας της Alitalia», δήλωσε ο αναλυτής μεταφορών Andrea Giuricin, από την TRA Consulting.
«Μπόρεσε να κερδίσει μερίδιο αγοράς σε εγχώριες και διεθνείς μικρές και μεσαίες αποστάσεις που είχε μείνει πίσω», πρόσθεσε, σημειώνοντας ωστόσο ότι η ιταλική αγορά είχε επεκταθεί από 53 εκατομμύρια επιβάτες το 1997 σε 161 εκατομμύρια το 2019.
Η Ryanair αναθεώρησε πρόσφατα τις δικές της εκτιμήσεις για διπλασιασμό του αριθμού των επιβατών στα ιταλικά δρομολόγια, στα 100 εκατομμύρια την επόμενη δεκαετία, μετά τη διαμάχη με την κυβέρνηση της πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι το καλοκαίρι.
Θορυβημένη από τις τιμές των εσωτερικών πτήσεων προς τη Σικελία και τη Σαρδηνία την περίοδο υψηλής ζήτησης, η κυβέρνηση της Ιταλίας ψήφισε διάταγμα τον Αύγουστο με το οποίο επιβάλλει ανώτατο όριο, μέτρο που έχει επίπτωση στους Ιταλούς που θέλουν να επιστρέψουν στις πατρίδες τους για να επισκεφτούν τις οικογένειές τους το καλοκαίρι.
«Οι τιμές των πτήσεων είναι πλέον εκτός ελέγχου κατά τις περιόδους διακοπών… και τιμωρούν τις πιο δυσπρόσιτες περιοχές με τα υψηλότερα ποσοστά μετανάστευσης», δήλωσε ο Giuseppe Cocuzza, ένας μηχανικός από τη Ρώμη που ταξιδεύει στη γενέτειρά του Κατάνια, στη Σικελία, κατά τη διάρκεια των διακοπών.
Ωστόσο, αφού η Ryanair είπε ότι θα αμφισβητήσει το ανώτατο όριο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα αλλάξει περισσότερες ιταλικές πτήσεις σε διεθνή δρομολόγια, η Ρώμη μείωσε το μέτρο αναθέτοντας τον έλεγχο για τις τιμές αστυνόμευσης στον επιτροπή ανταγωνισμού της χώρας.
Η κύρια ομάδα λόμπι των αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης εξέφρασε την ανακούφισή της και κάλεσε περισσότερο ευρωπαϊκό συντονισμό για την υποστήριξη του τομέα.
«Όταν βλέπω αυτό το επίπεδο φιλοδοξίας σε εθνικό επίπεδο, σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ολλανδία, η Ιταλία να αναλαμβάνουν τις δικές τους πρωτοβουλίες… μπορούμε πραγματικά να κάνουμε κάτι μαζί στην Ευρώπη, αντί να διαλύσουμε την αγορά που μας πήρε 30 χρόνια για να τη δημιουργήσουμε», δήλωσε η επικεφαλής της Airlines for Europe, Ουρανία Γεωργουτσάκου.
Κληρονόμος της Alitalia
Η Alitalia έχει αντικατασταθεί από έναν αδυνατισμένο κρατικό αερομεταφορέα, τον ITA, ο οποίος πρόκειται να λάβει σημαντική διεθνή στήριξη από τη Lufthansa.
Η γερμανική αεροπορική εταιρεία συμφώνησε να αποκτήσει μερίδιο 41% στην ITA, αν και η συμφωνία περιμένει την έγκρισή της από τις ευρωπαϊκές αρχές, προς εκνευρισμό της Μελόνι.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa, Carsten Spohr, δήλωσε ότι μια ισχυρότερη ITA θα αναζωογονήσει τον ανταγωνισμό στην ιταλική αγορά, αλλά ο Wilson της Ryanair δεν ενοχλείται, περιγράφοντας την ITA ως δευτερεύον θέμα.
Ο αντίκτυπος της Ryanair είναι εμφανής στη βόρεια πόλη του Μπέργκαμο, περίπου 50 χλμ. από το Μιλάνο, το οποίο έχει γίνει το τρίτο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της χώρας μετά το κοντινό Malpensa και το Fiumicino της Ρώμης λόγω της συνεργασίας του με την αεροπορική εταιρεία.
Ορισμένες φέτος ως ιταλικές πολιτιστικές πόλεις, το Μπέργκαμο και η κοντινή Μπρέσια είχαν επιπλέον αφίξεις τουριστών, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας διαχείρισης αεροδρομίου του Μπέργκαμο Sacbo.
Με το Βατικανό να ανακηρύσσει το 2025 Ιωβηλαίο Έτος, πράγμα που σημαίνει ότι ακόμη περισσότεροι τουρίστες κατευθύνονται προς τη Ρώμη και την Ιταλία να φιλοξενεί τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2026 στο Μιλάνο και την Κορτίνα ντ’Αμπέτσο, ο Wilson βλέπει περαιτέρω ανάπτυξη για την εταιρεία του.
Πηγή: OT