Λύπη εκφράζουν οι οργανώσεις καταναλωτών για τη δράση της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας γιατί η Υπηρεσία, όπως αναφέρουν, «ουσιαστικά δεν ενεργεί για την προστασία των καταναλωτών αλλά για την προστασία κάποιων άλλων», κάτι που θα συζητήσουν σε συνάντηση που θα έχουν με τον Υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Γιώργο Παπαναστασίου στις 19 Οκτωβρίου.
«Ενέργειες, πράξεις και παραλείψεις της, οδηγούν στη θλιβερή διαπίστωση ότι η πραγματική προστασία των καταναλωτών δεν είναι στις άμεσες προτεραιότητες και πρακτικές της Υπηρεσίας», αναφέρουν σε επιστολή τους προς τον Υπουργό Εμπορίου οι οργανώσεις καταναλωτών, Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών και Παγκύπρια Ένωση Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής.
Οι οργανώσεις καταναλωτών αφού αναφέρουν ότι το θέμα αυτό θα είναι μεταξύ των θεμάτων που θα συζητηθούν κατά την συνάντηση τους με τον Υπουργό Εμπορίου στις 19 Οκτωβρίου του 2023, εκτιμούν ότι «η όλη κατάσταση που δημιουργήθηκε, οφείλεται κατά κύριο λόγο σε ενέργειες και αποφάσεις του Διευθυντή της Υπηρεσίας, ο οποίος δυστυχώς δεν φαίνεται να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των καταναλωτών για αποτελεσματική προάσπιση των συμφερόντων τους».
Εκτίμηση των οργανώσεων καταναλωτών είναι ότι η αντικατάσταση του Διευθυντή της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή, όπως αναφέρουν, «ή τουλάχιστον η επίδοση σαφών οδηγιών προς το Διευθυντή ώστε να ενεργεί με διαφάνεια και σύμφωνα με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα ήταν ένα βήμα για αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των οργανώσεων καταναλωτών προς την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή και της δημιουργίας των καλών σχέσεων που θα πρέπει να έχουν οι οργανωμένοι καταναλωτές με την καθ’ ύλην Αρμόδια Αρχή για την προστασία τους».
Προς τεκμηρίωση της διαπίστωσης τους, ότι σε γενικές γραμμές η Υπηρεσία δεν ενεργεί σύμφωνα με το σκοπό και το ρόλο της, οι δύο οργανώσεις των καταναλωτών αναφέρονται στο νομοσχέδιο για τις Αντιπροσωπευτικές Αγωγές και προσθέτουν πως «σκόπιμα και εκ προθέσεως συμπεριλήφθηκαν αρνητικές πρόνοιες που αφαιρούν βασικά δικαιώματα των οργανωμένων συνόλων των καταναλωτών που τα έχουν εδώ και 15 χρόνια».
«Η προσπάθεια αφαίρεσης ή και περιορισμός αυτών των δικαιωμάτων, ουσιαστικά απαγορεύει στα οργανωμένα σύνολα των καταναλωτών να ασκήσουν το ρόλο τους στην έννομη προστασία των συλλογικών συμφερόντων των καταναλωτών», προσθέτουν.
Αναφέρουν επίσης ότι από την προηγούμενη Υπουργό, μετά από συζήτηση του θέματος στη Συμβουλευτική Επιτροπή Καταναλωτών, δόθηκαν οδηγίες για ετοιμασία προσχεδίου νομοθεσίας/έκθεσης για το ενδεχόμενο δημιουργίας του θεσμού του Επιτρόπου Καταναλωτή ή ανεξαρτητοποίησης της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή ώστε να μην υπάγεται στο ίδιο Υπουργείο, το οποίο έχει αρμοδιότητα και για τον εμποροβιομηχανικό κόσμο.
Επιπλέον, οι δύο οργανώσεις καταναλωτών, Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών και Παγκύπρια Ένωση Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής, αναφέρουν ότι η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, ετοίμασε ένα προσχέδιο έκθεσης και εισηγήσεων που απείχε τόσο πολύ από τις προσδοκίες τους, όπως αναφέρουν, που και οι δυο οργανώσεις καταναλωτών το απέρριψαν αμέσως, ενώ «από έκτοτε, δεν έγινε οποιαδήποτε άλλη προσπάθεια προς την κατεύθυνση αυτή».
Υποστηρίζουν ότι «ο Διευθυντής της Υπηρεσίας, ο οποίος είναι ο μόνος που έχει την αρμοδιότητα για την αποτελεσματική εφαρμογή των σχετικών νομοθεσιών για την προστασία των καταναλωτών, συνειδητά και σταθερά αποφεύγει την επιβολή αποτελεσματικών ποινών, ακόμα και σε σοβαρές παραβάσεις, με αποτέλεσμα, κάποιοι από τους παραβάτες να συνεχίζουν την παρανομία τους σε βάρος των καταναλωτών».
Αναφέρουν επίσης, μεταξύ άλλων, ότι κατά τον τελευταίο χρόνο, υπέβαλαν γραπτώς προς την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή δεκάδες καταγγελίες για τις οποίες δεν επιβλήθηκε καμιά ποινή και προσθέτουν ότι στον τομέα της διαφάνειας αναφορικά με τη δράση και τις ενέργειες της Υπηρεσίας στη διερεύνηση καταγγελιών ή της αυτεπάγγελτης έρευνας, η Υπηρεσία δεν δίνει καμιά ουσιαστική πληροφόρηση.
Επιπρόσθετα, οι δύο οργανώσεις καταναλωτών αναφέρουν ότι δεν δημοσιεύεται οποιαδήποτε ετήσια έκθεση της Υπηρεσίας για τις δραστηριότητές της και «ούτε αναρτώνται στην ιστοσελίδα της οι Αποφάσεις του Διευθυντή στις περιπτώσεις διαπίστωσης παράβασης και αποστολής προειδοποιητικής επιστολής».
Αναφέρουν επίσης ότι η παρακολούθηση των τιμών προϊόντων και υπηρεσιών μέσα από διαφανείς έρευνες πρέπει να είναι συνεχής ώστε να εντοπίζονται οι τυχόν στρεβλώσεις και ενέργειες σε βάρος των καταναλωτών.