Σύμφωνα με τους όρους αυτής της συμφωνίας, οι τρεις εταιρείες θα εκπονήσουν από κοινού μελέτη σκοπιμότητας για πυρηνικές εφαρμογές στη ναυτιλιακή βιομηχανία, συμπεριλαμβανομένης της τεχνολογίας μικρών αρθρωτών αντιδραστήρων (SMR) της newcleo με ψύξη μολύβδου.
Η ανάπτυξη του καινοτόμου LFR (Lead-cooled Fast Reactor) της newcleo για τη ναυτική πρόωση θα περιλαμβάνει την τοποθέτηση ενός κλειστού μίνι αντιδραστήρα στα πλοία ως μια μικρή πυρηνική μπαταρία που παράγει ηλεκτρική ισχύ 30MW. Αυτό θα απαιτούσε σπάνιο ανεφοδιασμό (μόνο μία φορά κάθε 10-15 χρόνια), πολύ περιορισμένη συντήρηση και εύκολη αντικατάσταση στο τέλος της ζωής του.
Η χρήση καθαρής πυρηνικής ενέργειας για την τροφοδοσία των πλοίων, σύμφωνα με τις τρεις εταιρείες, θα βοηθούσε στην ταχεία απεξάρτηση από τις εκπομπές άνθρακα στη ναυτιλία. Σημειώνεται ότι σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), συμφωνήθηκαν την περασμένη εβδομάδα στην MEPC (80) οι νέοι στόχοι για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, ώστε να επιτευχθούν καθαρές μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2050 ή γύρω από αυτό (δηλαδή κοντά στο 2050).
Παρόλο που η ναυτιλιακή βιομηχανία εξακολουθεί να μεταφέρει το 90% των παγκόσμιων εμπορευμάτων και η τέταρτη μελέτη του ΙΜΟ για τα αέρια του θερμοκηπίου 2020 επιβεβαιώνει ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα της είναι λιγότερες από το 3% των συνολικών παγκόσμιων ανθρωπογενών εκπομπών CO2, οι ενέργειες των μεγάλων παικτών του κλάδου αυτού έχουν τη δυνατότητα να καθοδηγήσουν τις τάσεις και τις αγορές.
Σύμφωνα με τους συνεργαζόμενους οργανισμούς,, η χρήση πυρηνικής ενέργειας στα πλοία θα διασφαλίσει το θαλάσσιο οικοσύστημα σε περίπτωση ατυχήματος. Με τον σχεδιασμό της newcleo ο υγρός μόλυβδος στο εσωτερικό του αντιδραστήρα θα στερεοποιηθεί καθώς ψύχεται σε επαφή με το κρύο νερό, περικλείοντας τον πυρήνα του αντιδραστήρα σε ένα στερεό περίβλημα και περιορίζοντας όλη την ακτινοβολία χάρη στις ιδιότητες θωράκισης του μολύβδου.
Τέλος, οι αντιδραστήρες πρόωσης newcleo για τη ναυτιλία, σημειώνεται ότι θα εξαλείψουν τη σημερινή ανάγκη για συχνό ανεφοδιασμό, και στο τέλος της ζωής τους, ολόκληρη η μονάδα θα αφαιρείται απλά και θα αντικαθίσταται με μια νέα στο πλοίο.
Αντώνης Τσιμπλάκης • [email protected]