Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

28.8 C
Nicosia
Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025 | 10:59

Γιατί οδηγούμε στην αριστερή πλευρά;

Αν και στην Ελλάδα, όπως στις περισσότερες χώρες του κόσμου, οδηγούν στην δεξιά πλευρά του δρόμου, στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και την Κύπρο τα αυτοκίνητα βρίσκονται από την αντίθετη πλευρά.

Σε αυτές τις χώρες τα αυτοκίνητα κυκλοφορούν στα αριστερά του δρόμου και το τιμόνι εδρεύει στο δεξί άκρο της καμπίνας. Για ποιο λόγο, όμως, συμβαίνει αυτό; 

Στην εποχή του Μεσαίωνα οι καβαλάρηδες κινούνταν στην αριστερή πλευρά του δρόμου, ώστε να έχουν ελεύθερο το δεξί τους χέρι (μιας και οι περισσότεροι άνθρωποι είναι δεξιόχειρες), ώστε να μπορούν να τραβήξουν το ξίφος σε περίπτωση που έπεφταν πάνω σε κάποιον ληστή.

Ακόμα, με δεδομένο ότι η θήκη του ξίφους βρισκόταν στην αριστερή πλευρά της ζώνης, αν κινούνταν από τα δεξιά υπήρχε ο κίνδυνος να συγκρουστεί η θήκη τους με αυτή των αντίθετα ερχόμενων καβαλάρηδων

Δείτε χαρακτηριστική φωτογραφία

Η συγκεκριμένη πρακτική έλαβε τη μορφή «νόμου» το 1.300 μ.Χ. με απόφαση του Πάπα Βονιφάτιου Η’, ο οποίος διακήρυξε ότι όλοι οι προσκυνητές που ταξιδεύουν στη Ρώμη πρέπει ταξιδεύουν στα αριστερά.

Αυτό συνεχίστηκε μέχρι τα τέλη του 18ου αιώνα, αλλά άλλαξε όταν τα μεγάλα κάρα έγιναν δημοφιλή για τη μεταφορά εμπορευμάτων.

Αυτές οι άμαξες σύρονταν από πολλά ζευγάρια αλόγων, με τους οδηγούς να κάθονται στο άλογο που βρισκόταν αριστερά ώστε να έχουν το δεξί τους χέρι ελεύθερο προκειμένου να μαστιγώνουν τα ζώα.

Πώς καθιερώθηκε η οδήγηση στα δεξιά

Η κίνηση, ωστόσο, των αμαξών στην αριστερή μεριά του δρόμου κατέστησε δύσκολο τον υπολογισμό της απόστασης μεταξύ των αμαξών που έρχονται από την άλλη κατεύθυνση.

Αυτό είναι ως αποτέλεσμα να καθιερωθεί το δεξιό κυκλοφοριακό σύστημα (κίνηση στα δεξιά, θέση του οδηγού στα αριστερά) που ισχύει μέχρι σήμερα στις περισσότερες χώρες του κόσμου, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.

Στα τέλη του 18ου αιώνα η Πενσυλβάνια νομοθέτησε το δεξιό κυκλοφοριακό σύστημα, για να ακολουθήσουν και άλλες πολιτείες των ΗΠΑ όπως και ο Καναδάς.

Στη Γαλλία, ένα διάταγμα του 1792 όριζε κυκλοφορία να διεξάγεται στα δεξιά, και ο Ναπολέων αργότερα επέβαλε τον συγκεκριμένο κανόνα σε όλα τα εδάφη που είχε κατακτήσει.

Στον αντίποδα, η Βρετανία – ένθερμος αντίπαλος του Ναπολέοντα Βοναπάρτη – αρνήθηκε, από πείσμα, να υιοθετήσει τις αλλαγές, ενώ επέβαλε το κυκλοφοριακό της σύστημα και στις αποικίες της.

Σημειώνεται, τέλος, ότι τον 20ο αιώνα υπήρξε μια πρωτοβουλία για την εναρμόνιση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας στην Ευρώπη, με πολλές χώρες να εγκαταλείπουν το αριστερό κυκλοφοριακό σύστημα, υιοθετώντας το δεξιό.

Η Σουηδία, στις 3 Σεπτεμβρίου του 1967 προχώρησε στη γενναία αλλαγή, ενώ αντίστοιχες σκέψεις έχουν γίνει και στη Βρετανία, χωρίς, ωστόσο, να υλοποιούνται.

Αξίζει, βέβαια, να σημειωθεί ότι το 2009, τα νησιά Σαμόα, έγιναν ένα από τα ελάχιστα έθνη που ενώ οδηγούσαν στην δεξιά πλευρά, άρχισαν να οδηγούν στην αριστερή πλευρά του δρόμου.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!

ΑρχικήΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑΖΩΗΓιατί οδηγούμε στην αριστερή πλευρά;