Το σωματείο ηθοποιών Screen Actors Guild (SAG-AFTRA) ψήφισε ομόφωνα υπέρ της απεργίας ,αφού διαπραγματεύθηκε για πολύ καιρό με τα κινηματογραφικά στούντιο ,αλλά δεν κατάφεραν να καταλήξουν σε συμφωνία. «Είμαι σοκαρισμένη με το πώς μας αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι με τους οποίους συνεργαζόμαστε», λέει η πρόεδρος του συνδικάτου Φράνσιν Ντρέσερ. «Δεν μπορώ να πιστέψω πόσο απέχουμε και σε πόσα πολλά σημεία. Είμαστε τα θύματα εδώ. Αντιμετωπίζουμε μια πολύ άπληστη οντότητα».
Το συνδικάτο SAG-AFTRA συσπειρώνει 160.000 ηθοποιούς, μεταξύ των οποίων αστέρια όπως η Μέριλ Στριπ , η Τζένιφερ Λόρενς, η Γκλεν Κλόους κ.α .Στα τέλη Ιουνίου, εκατοντάδες διάσημοι ηθοποιοί, μεταξύ των οποίων η Μέριλ Στριπ, η Τζένιφερ Λόρενς και ο Μπεν Στίλερ, υπέγραψαν μια επιστολή λέγοντας ότι ο κλάδος τους βρίσκεται σε «πρωτοφανές σημείο καμπής».
Οι ηθοποιοί δεν έχουν κάνει απεργία από το 1980. Η τελευταία απεργία των σεναριογράφων ,που χρονολογείται από το 2007-2008, διήρκεσε 100 ημέρες και κόστισε στον κλάδο δύο δισεκατομμύρια δολάρια.
Υπαρξιακή κρίση
Αυτή η διπλή απεργία επιβεβαιώνει την υπαρξιακή κρίση που επηρεάζει αυτήν τη στιγμή το Χόλιγουντ. Τα στούντιο παραγωγής, από την άλλη, βρίσκονται και τα ίδια σε κρίση. Η ένωση των τηλεοπτικών και κινηματογραφικών στούντιο AMPTP – που εκπροσωπεί μεταξύ άλλων τις Netflix, Amazon, Apple και Disney – υπερασπίστηκε τη στάση της. Έγινε προσπάθεια εξεύρεσης συμφωνίας, ανέφερε σε ανακοίνωσή της.
Το σωματείο τώρα «δυστυχώς αναζήτησε έναν δρόμο που θα οδηγήσει σε οικονομικά προβλήματα τις αμέτρητες χιλιάδες ανθρώπων που εξαρτώνται από τον κλάδο». «Ο ανταγωνισμός έχει μεγαλώσει τα τελευταία χρόνια», λέει η Κιμ Μάστερς του περιοδικού Hollywood Reporter. «Το streaming έχει βλάψει οικονομικά τα στούντιο. Ακόμα δεν έχουν καταλάβει πώς να βγάλουν αρκετά χρήματα από αυτό – εκτός από το Netflix που μόλις το έκανε με μεγάλες επενδύσεις.»
Τα στούντιο απολύουν χιλιάδες ανθρώπους ,καθώς «το προηγούμενο επιχειρηματικό τους μοντέλο έχει τελειώσει», λέει η Μάστερς «Ταυτόχρονα, οι συγγραφείς και οι ηθοποιοί αναρωτιούνται: Πώς θα κρατήσουμε το κομμάτι της πίτας μας;».
Σύμφωνα με τον ιστότοπο Entertainment Weekly, η νέα απεργία θα έχει περισσότερο αντίκτυπο στην κινηματογραφική βιομηχανία παρά στις τηλεοπτικές παραγωγές. Λόγω των συνεχιζόμενων διαπραγματεύσεων, ορισμένες μεγάλες εταιρείες είχαν ήδη αναβάλει τις ανακοινωμένες κυκλοφορίες ταινιών, συμπεριλαμβανομένης της Marvel , όπως το “Captain America” ή το “Blade”. Ωστόσο, επειδή οι ταινίες έχουν μεγάλο χρόνο παραγωγής και μάρκετινγκ, οι συνέπειες μιας απεργίας είναι πιθανό να γίνουν αισθητές μόνο σε λίγους μήνες.
Μισθοί και τεχνητή νοημοσύνη
Το πρώτο μεγάλο αίτημα είναι φυσικά τα χρήματα. Οι ηθοποιοί όχι μόνο θέλουν υψηλότερους μισθούς, θέλουν επίσης ένα μπόνους όταν μια σειρά ή ταινία τα πάει καλά στις διάφορες πλατφόρμες.
«Η απεργία είναι η έσχατη λύση», τόνισε ο επικεφαλής διαπραγματευτής των ηθοποιών, Ντάνκαν Κραμπτρι-Αϊρελαντ.
Λόγω της απεργίας μάλιστα, η πρεμιέρα της ταινίας «Oppenheimer» του Κρίστοφερ Νόλαν στο Λονδίνο μεταφέρθηκε μία ώρα μπροστά για να μπορέσουν οι πρωταγωνιστές να περπατήσουν στο «κόκκινο χαλί», πριν από την έναρξη της κινητοποίησης.
Το δεύτερο σημαντικό σημείο διαμάχης είναι το θέμα της τεχνητής νοημοσύνης (AI). Πόσο μακριά επιτρέπεται να φτάσουν τα στούντιο, για παράδειγμα χρησιμοποιώντας τη φωνή ή το πρόσωπο ενός πραγματικού ηθοποιού σε ορισμένες σκηνές ταινιών χωρίς να τους πληρώνουν επιπλέον; «Ολόκληρο το επιχειρηματικό μοντέλο άλλαξε με streaming και ψηφιακές δυνατότητες όπως η τεχνητή νοημοσύνη», λέει ο πρόεδρος του συνδικάτου , Φράνσιν Ντρέσερ. «Τώρα είναι μια ιστορική στιγμή. Αν δεν μείνουμε σταθεροί τώρα, κινδυνεύουμε να αντικατασταθούμε από τις μηχανές».
Στον δρόμο κάθε μέρα
Οι σεναριογράφοι φοβούνται επίσης ότι τα στούντιο θα μπορούσαν να έχουν σενάρια γραμμένα από τεχνητή νοημοσύνη.
Δεν είναι σαφές πόσο θα διαρκέσει αυτός ο αγώνας για το μέλλον. Η συγγραφέας Έρικα Κόντις διαμαρτύρεται με συναδέλφους της μπροστά από τα στούντιο της Sony .στο Λος Άντζελες, σχεδόν κάθε μέρα τους τελευταίους δύο μήνες. «Ακόμα κι αν χρειαστεί να μείνουμε εδώ ως τα Χριστούγεννα, θα συνεχίσω να το κάνω. Ελπίζω ότι δεν θα συμβεί αυτό, αλλά είμαι πρόθυμη να κάνω θυσίες για να πετύχω μια δίκαιη συμφωνία για τους συναδέλφους μου και τους μελλοντικούς σεναριογράφους.»
Η ηθοποιός Τζένιφερ Βαν Ντάικ λέει μάλιστα ότι «όταν το αφεντικό της Disney βγάζει 45 εκατομμύρια δολάρια ετησίως και εμείς ζητάμε απλώς ένα μεροκάματο, νομίζω ότι αυτοί είναι που μπορούν να κατηγορηθούν ότι είναι παράλογοι».
Μιχάλης Ψύλος • [email protected]