Κυβέρνηση, Έ. Ένωση και Οίκοι Αξιολόγησης προβλέπουν ότι η κυπριακή οικονομία το 2023 θα αναπτυχθεί μ΄ ένα ρυθμό της τάξης περίπου του 2,5% του ΑΕΠ. Για την πρόβλεψη τους αυτή, λαμβάνουν υπόψη τους επηρεασμούς που δέχεται η οικονομία μας από το διεθνές οικονομικό περιβάλλον, από τις εγγενείς αδυναμίες της οικονομίας μας και από την επίδοση που θα έχουν κάποιοι σημαντικοί τομεακοί δείκτες.
Το ποσοστό της ανάπτυξης που προβλέπουν είναι αρκετά πιο κάτω από τον ρυθμό ανάπτυξης που πέτυχε η οικονομία μας το 2022 και που ήταν στο 5,9% του ΑΕΠ. Σίγουρα, κανένας δεν μπορεί να υποστηρίξει ότι το 2022 ήταν μια ιδανική χρονιά, οπότε δικαιολογημένα η οικονομία μας πέτυχε τόσο υψηλό ρυθμό ανάπτυξης. Όλοι θυμόμαστε ότι το 2022 ξεκίνησε με τεράστια αβεβαιότητα, λόγω της εκδήλωσης του πολέμου στην Ουκρανία, την ύπαρξη της ενεργειακής κρίσης, την εκτόξευση του πληθωρισμού στα ύψη, των προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες και με συνέχιση των εγχώριων προβλημάτων. Άρα, αντικειμενικά ομιλούντες, το 2022 η Κύπρος δεν θα έπρεπε να παρουσιάσει αυτό το υψηλό ρυθμό ανάπτυξης που παρουσίασε , αλλά ένα πολύ χαμηλότερο.
Αν δεχθούμε αυτή τη λογική αξιολόγηση των πραγμάτων, τότε διερωτούμαστε γιατί το 2023 που κάποια δεδομένα βελτιώνονται να μην εμφανίσουμε ανάπτυξη, τουλάχιστον στα ίδια επίπεδα με το 2022; Ποια είναι εκείνα τα δεδομένα που χειροτέρευσαν, ώστε ο ρυθμός ανάπτυξης του 5,9% του ΑΕΠ του 2022, να συμπιεστεί στο 2,5% του ΑΕΠ το 2023;
Κατά τη γνώμη μας, προς το παρόν, δεν υπάρχουν ιδιαίτεροι λόγοι που να συνηγορούν σ΄ αυτή τη μείωση της ανάπτυξης. Ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται, το ενεργειακό κόστος συγκρατείται, ο τουρισμός πάει για νέο ρεκόρ, τα ακίνητα προς το παρόν αντέχουν στις πιέσεις, οι άλλοι τομείς της οικονομίας εξελίσσονται ομαλά, άρα γιατί να υπάρξει μείωση στην ανάπτυξη;
Όμως, κι΄ έτσι να είχαν τα πράγματα, η κυβέρνηση, γιατί δέχεται αυτή την πρόβλεψη για την ανάπτυξη, σε σημείο που να δείχνει και ικανοποιημένη.
Εφόσον ακόμα βρισκόμαστε στον 5ο μήνα του έτους, μπορούμε με διορθωτικές κινήσεις να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε τα δεδομένα, ώστε η ανάπτυξη του 2023 να είναι μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη.
Αυτό μπορεί να γίνει με την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων στη δημόσια υπηρεσία, στη δικαιοσύνη και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να δοθεί ώθηση στην παραγωγικότητα, στις επενδύσεις και στην επιχειρηματικότητα.
Ακόμα μπορούμε να προχωρήσουμε σε άμεσες τομές στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του κράτους και της οικονομίας, για να εκσυγχρονίσουμε τις δομές μας, ενισχύοντας την οικονομία.
Επιπρόσθετα, μπορεί το κράτος, εφόσον βρίσκεται σε καλή δημοσιονομική κατάσταση να αυξήσει τις δημόσιες επενδύσεις και να προωθήσει νέα έργα ανάπτυξης σ΄ όλους τους τομείς, διευρύνοντας τον αναπτυξιακό προσανατολισμό της χώρας.
Επιπλέον όλων αυτών, μπορούμε να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στην εξωστρέφεια της οικονομίας μας, στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων, στην ενίσχυση αναδυόμενων τομέων και σε πολλά άλλα.
Η ανάπτυξη του 2023, λοιπόν, δεν μπορεί να είναι δεδομένη στο 2,5% του ΑΕΠ. Έχουμε τον χρόνο να δημιουργήσουμε τις συνθήκες για μεγαλύτερη ανάπτυξη. Τα μέτρα επιδότησης του ηλεκτρισμού, συγκράτησης των τιμών των καυσίμων, επιβολής μηδενικού συντελεστή ΦΠΑ σε είδη πρώτης ανάγκης και περιορισμού της αύξησης των επιτοκίων είναι προς την ορθή κατεύθυνση.
Αν επιταχύνουμε τους βηματισμούς μας για τα υπόλοιπα μέτρα και τομείς, θεωρούμε ότι η Κύπρος θα διαψεύσει τις προβλέψεις για την ανάπτυξη. Φτάνει η κυβέρνηση να κινηθεί τάχιστα και με στοχευμένο τρόπο να επιδιώξει να ενισχύσει τα δεδομένα της οικονομίας μας. Σ΄ αυτή την προσπάθεια, φυσικά θα πρέπει να συμπεριληφθούν και οι πρωτοβουλίες για αντιμετώπιση των κυρώσεων που δυσφημίζουν τη χώρα και ίσως αποθαρρύνουν το ξένο κεφάλαιο να έρθει στην Κύπρο.
Αναμένουμε, λοιπόν, δράση και ανάληψη πρωτοβουλιών γιατί είμαστε πεπεισμένοι ότι μπορούμε για μεγαλύτερη ανάπτυξη από το 2,5 του ΑΕΠ το 2023.
Ιωσήφ Ιωσήφ