Μια εταιρεία με έδρα την κατεχόμενη Λευκωσία πρότεινε «σύμβαση/συμφωνία πώλησης» σε συνολικά έξι φυσικά ή νομικά πρόσωπα που έχουν περιουσία στο Βαρώσι, μέσω της διαδικασίας της «επιτροπής ακίνητης περιουσίας», δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο τ/κ δικηγόρος, Μουράκ Μετίν Χακκί, που ασχολείται με υποθέσεις που αφορούν ε/κ περιουσίες στα κατεχόμενα.
Ο ίδιος δεν έχει σχέση με τις εν λόγω αγοραπωλησίες, διευκρίνισε, αλλά κληθείς από το ΚΥΠΕ να πει αν γνωρίζει κάτι για το θέμα που έχει προκύψει μετά από δημοσίευμα σε τ/κ εφημερίδα την περασμένη Παρασκευή, ο κ. Χακκί ανέφερε ότι, στο πλαίσιο της «συμφωνίας πώλησης» στο τέλος του ενός έτους θα καταβληθεί ένα ποσό. «Δεν νομίζω ότι αυτή η συμφωνία είναι εκτελεστέα επί του παρόντος», σημείωσε. «Νομίζω ότι η συμφωνία που επιτεύχθηκε μοιάζει περισσότερο με μια προσπάθεια να μετρήσει αντιδράσεις».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τ/κ αγόρασε και ανοίγει τρία ξενοδοχεία στην περίκλειστη Αμμόχωστο
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Δεν έγινε πράξη αγοραπωλησίας για τα ξενοδοχεία στο Βαρώσι, λέει η λεγόμενη Επ. ακίνητης περιουσίας
Σύμφωνα με τον Τ/κ δικηγόρο, υπάρχουν δύο εναλλακτικοί δρόμοι για τέτοιες πράξεις και ο ένας είναι η «επιτροπή ακίνητης περιουσίας». Εάν, συνέχισε, η «επιτροπή» επιστρέψει στους Ε/κ δικαιούχους του 1974, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, την περιουσία τους, με βάση τον «νόμο» 67/2005, τότε οι εν λόγω ιδιοκτήτες μπορούν να προχωρήσουν μετά την παραλαβή των «τίτλων ιδιοκτησίας» του ψευδοκράτους, σε πώληση στο «τμήμα κτηματολογίου» Αμμοχώστου. Αναφέρει επίσης ότι πολλοί Ε/κ που οι αιτήσεις τους για περιοχές εκτός του Βαρωσιού, κατέληξαν σε επιστροφή, αφού πήραν τους σχετικούς «τίτλους ιδιοκτησίας» προχώρησαν σε πωλήσεις στα ανάλογα «επαρχιακά τμήματα κτηματολογίου». «Πούλησαν τις περιουσίες τους σε πολίτες της ΤΔΒΚ χωρίς προβλήματα και πήραν τα χρήματά τους. Ωστόσο από το 2004, που λειτούργησε η ΤΜΚ («επιτροπή ακίνητης περιουσίας») μέχρι σήμερα, δεν υπήρξε ούτε μία περίπτωση που ν’ αφορά το Βαρώσι και η αίτηση να έχει ολοκληρωθεί».
Ο δεύτερος δρόμος, συνέχισε ο Τ/κ δικηγόρος, είναι ο ‘νόμος’ 13/2008, που έχει ως κύριο κριτήριο όπως η περιουσία βρίσκεται υπό μίσθωση από το «κράτος» της «τδβκ» (ψευδοκράτος) μέσω του «τμήματος κρατικής μίσθωσης» για τουλάχιστον τρία χρόνια.
Εάν ο τρέχων χρήστης, ανέφερε, έχει μισθώσει το ακίνητο για περίοδο περισσότερη των 3 ετών, τότε μπορεί να είναι δυνατή η σύναψη συμφωνίας με τον εγγεγραμμένο το 1974 ιδιοκτήτη ή τον νόμιμο κληρονόμο του και να αγοράσει το ακίνητο, σύμφωνα με τη “νομοθεσία” της «ΤΔΒΚ», όπως αναφέρθηκε στο ψευδοκράτος. Στην περίπτωση αυτή, εξήγησε, γίνεται ειδική σύμβαση και υποβάλλεται αίτηση στην «επιτροπή ακίνητης περιουσίας», βάσει του «νόμου» 13/2008. Η «επιτροπή» ειδοποιεί την «εισαγγελία» που εκφέρει άποψη εάν αυτός που θέλει να πουλήσει το ακίνητο είναι ο εγγεγραμμένος ιδιοκτήτης του 1974 ή ο νόμιμος κληρονόμος του και ενημερώνει εάν πριν το 1974 υπήρχε οποιοδήποτε πρόβλημα με το εν λόγω ακίνητο. Αξιολογεί επίσης εάν ο αγοραστής πληροί επίσης τα κριτήρια που προνοεί ο «νόμος», συμπλήρωσε.
Εάν η γνώμη του «γενικού εισαγγελέα», ανέφερε ο κ. Χακκί, είναι θετική, η «επιτροπή» εγκρίνει την ειδική συμφωνία και παραπέμπει το θέμα στο «υπουργικό συμβούλιο», το οποίο αν εγκρίνει την πράξη, τότε ο «τίτλος ιδιοκτησίας» επιδίδεται και η κυριότητα του ακινήτου περνά στον υφιστάμενο μακροχρόνιο μισθωτή.
Στην περίπτωση του Βαρωσιού, σημείωσε, αυτό δεν ισχύει και η συμφωνία που είδε το φως της δημοσιότητας δεν συνάδει με αυτό το «νομικό πλαίσιο».
Ο κ. Χακκί ανέφερε επίσης ότι η διαδικασία apostille είναι μια αναγνώριση του γνήσιου της υπογραφής, στο πλαίσιο της Σύμβασης της Χάγης του 1961, σημειώνοντας ότι δεν αφορά το περιεχόμενο της συμφωνίας.
“Τουρκοποίηση περιφραγμένης περιοχής”
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο Τ/κ δικηγόρος είπε ότι η υπογραφή για πώληση από τα έξι αυτά φυσικά ή νομικά πρόσωπα δείχνει μια επιθυμία πώλησης των περιουσιών τους στην περιφραγμένη περιοχή του Βαρωσιού. «Επομένως, αυτό που πρέπει να κάνουν οι τουρκοκυπριακές αρχές είναι να γνωρίζουν αυτήν την επιθυμία πώλησης, να την εκμεταλλευτούν και να βρουν μια λύση για τους εγγεγραμμένους Ε/κ ιδιοκτήτες του 1974 ή τους νόμιμους κληρονόμους τους. Με αυτόν τον τρόπο το κλειστό Βαρώσι μπορεί να τουρκοποιηθεί σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο. Στο τέλος, ο αγοραστής είναι ευχαριστημένος, και ο πωλητής επίσης».
Πρέπει, συνέχισε, οι «θεσμοί» του ψευδοκράτους ν’ αρχίσουν μια διαδικασία για επιστροφή των περιουσιών στο Βαρώσι μέσω της «επιτροπής ακίνητης περιουσίας». Πρέπει επίσης, συνέχισε, το «υπουργείο εσωτερικών» και η «εισαγγελία» να πουν την άποψή τους για τις περιουσίες εκτός «στρατιωτικού καθεστώτος» και ν’ αρχίσει η διαδικασία επιστροφής αυτών των περιουσιών. «Αλλά κανένα βήμα δεν έγινε για να αρθεί το στρατιωτικό καθεστώς. Σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχω, γι αυτό αναμένεται το αποτέλεσμα των εκλογών στην Τουρκία».
Επιπλέον, ανέφερε ο κ. Χακκί, θα πρέπει να υπάρξει και μια κατάληξη στο ΕΔΑΔ για υποθέσεις όπως της KV Mediterranean Tours Ltd. Εάν, ανέφερε, το ΕΔΑΔ λάβει απόφαση ότι η «επιτροπή» δεν μπορεί να αποτελεί αποτελεσματικό ένδικο μέσο για το κλειστό Βαρώσι, και παραβιάζονται τα δικαιώματα του εγγεγραμμένου το 1974 νόμιμου ιδιοκτήτη ή των νόμιμων κληρονόμων του, όσο και τα δικαιώματα στην ιδιοκτησία και σε δίκαιη δίκη, τότε αυτό θα είναι καταλυτικό όσον αφορά την περιφραγμένη περιοχή της Αμμοχώστου και το ρόλο της «επιτροπής ακίνητης περιουσίας».
Ο Τ/κ δικηγόρος σημείωσε στο ΚΥΠΕ ότι η τελική απόφαση για την εν λόγω υπόθεση στο ΕΔΑΔ αναμένεται να εκδοθεί εντός του τρέχοντος έτους.
Πηγή: ΚΥΠΕ