Πριν από ένα χρόνο, πολλές αεροπορικές εταιρείες εξακολουθούσαν να αντιμετωπίζουν προβλήματα, καθώς ορισμένες χώρες αργούσαν να άρουν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς για την πανδημία. Τώρα, με τα σύνορα πλήρως ανοιχτά, ορισμένοι από αυτούς τους αερομεταφορείς καταγράφουν μεγάλα κέρδη.
Η ιδιοκτήτρια εταιρεία της British Airways, International Consolidated Airlines Group, δήλωσε την Παρασκευή ότι επέστρεψε στα κέρδη της πέρυσι για πρώτη φορά από την έναρξη της πανδημίας. Η Singapore Airlines νωρίτερα αυτό το μήνα κατέγραψε ρεκόρ κερδών για τους εννέα μήνες που έληξαν το Δεκέμβριο. Η Qantas Airways αυτή την εβδομάδα ανακοίνωσε κέρδη ρεκόρ προ φόρων για το πιο πρόσφατο εξάμηνο.
Τα αποτελέσματα οφείλονται σε ένα συνδυασμό της ανεβασμένης ζήτησης από τους καταναλωτές που επιθυμούν να ταξιδέψουν αφού εμποδίστηκαν από τους περιορισμούς για τον κορωνοϊό, καθώς και από τα μέτρα περικοπής κόστους που έλαβαν ορισμένες αεροπορικές εταιρείες κατά τη διάρκεια της έξαρσης της πανδημίας, ανέφεραν οι αναλυτές.
Οι αεροπορικές εταιρείες σε πολλές χώρες έλαβαν επίσης μεγάλη ώθηση από τα κρατικά κονδύλια που βοήθησαν στη διατήρηση της φερεγγυότητάς τους.
Ένας παράγοντας για την επιστροφή στην κερδοφορία ήταν η προθυμία των καταναλωτών να πληρώσουν υψηλούς ναύλους. Οι αερομεταφορείς εξακολουθούν να αγωνίζονται να προσλάβουν προσωπικό και τα αεροπλάνα να πετάξουν, περιορίζοντας την προσφορά θέσεων και πτήσεων και ανεβάζοντας τις τιμές.
Πολλά από αυτά τα ζητήματα, όπως οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού, έπαιζαν ρόλο στις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Ευρώπη το περασμένο καλοκαίρι, όπου πολλές αεροπορικές εταιρείες ανέφεραν κέρδη αλλά αποφάσισαν να μειώσουν τα δρομολόγια των πτήσεων σε μια προσπάθεια να επικεντρωθούν στην αξιοπιστία. Σε μέρη όπως το Λονδίνο, το Άμστερνταμ και η Φρανκφούρτη, τα αεροδρόμια έθεσαν υποχρεωτικούς περιορισμούς στον ημερήσιο αριθμό των επιβατών για να περιορίσουν τις διαταραχές και τις ακυρώσεις.
Ενώ οι επιβάτες εξαντλούνταν από τις επίμονες καθυστερήσεις, τις ακυρώσεις της τελευταίας στιγμής και τις πολύωρες ουρές στον έλεγχο ασφαλείας του αεροδρομίου ή την παραλαβή των αποσκευών, οι εν λόγω αεροπορικές εταιρείες επωφελήθηκαν.
Η ανάκαμψη συνεχίστηκε και σε άλλους αερομεταφορείς στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Η Delta AirLines αποκόμισε πέρυσι υψηλότερα έσοδα από ό,τι το 2019 λόγω της ισχυρής ζήτησης, ενώ η American Airlines δήλωσε ότι τα έσοδα του τέταρτου τριμήνου ήταν τα υψηλότερα στην ιστορία της εταιρείας.
Στην Ευρώπη, η IAG, στην οποία ανήκουν επίσης αεροπορικές εταιρείες όπως η Aer Lingus στην Ιρλανδία και η Iberia με έδρα τη Μαδρίτη, ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι τα έσοδά της αυξήθηκαν κατά 173% το 2022, με τα λειτουργικά κέρδη να κάνουν άλμα κατά 4,2 δισ. ευρώ, που ισοδυναμούν με περίπου 4,45 δισ. δολάρια. Η εταιρεία ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι θα αγοράσει το υπόλοιπο 80% του ισπανικού αερομεταφορέα Air Europa έναντι 400 εκατ. ευρώ.
Οι θέσεις της πρώτης και της επιχειρηματικής θέσης είναι πληρέστερες από ό,τι ήταν πριν από την εξάπλωση του Covid-19, παρά την καθυστερημένη ανάκαμψη των εταιρικών ταξιδιών, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Air France-KLM Ben Smith. Ο ίδιος απέδωσε την άνοδο στους ταξιδιώτες που σπαταλούν αρκετά χρήματα για μερικές από τις πρώτες μακρινές αποδράσεις τους από το 2019.
Η Ασία έμεινε πίσω
Στην Ασία και τον Ειρηνικό, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν μείνει πίσω σε σχέση με την ανάκαμψη αυτή. Ένας λόγος ήταν ότι η Κίνα κρατούσε τα σύνορά της ως επί το πλείστον κλειστά μέχρι πρόσφατα που κατήργησε τους αυστηρούς περιορισμούς του Covid. Ένας άλλος παράγοντας ήταν η εξάρτηση ορισμένων αεροπορικών εταιρειών από διεθνή δρομολόγια, σε σύγκριση με μέρη όπως οι ΗΠΑ, όπου οι αεροπορικές εταιρείες ενισχύθηκαν από τα εγχώρια ταξίδια που δεν επηρεάστηκαν από το κλείσιμο των διεθνών συνόρων.
Ο όγκος των επιβατών στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού για το 2022 αντιστοιχούσε μόνο στο 52% των επιπέδων πριν από το Covid, σε σύγκριση με το 72% παγκοσμίως, σύμφωνα με το Airports Council International, το οποίο εκπροσωπεί τα παγκόσμια αεροδρόμια. Ο όμιλος αναμένει ότι η κίνηση στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού θα αυξηθεί, ενώ η πλήρης ανάκαμψη στα επίπεδα του 2019 αναμένεται μέχρι το τέλος του 2024.
Παρά τα πρόσφατα κέρδη ορισμένων αερομεταφορέων, οι αεροπορικές εταιρείες στην Ασία συνολικά προβλέπεται να παρουσιάσουν ζημίες ύψους 6,6 δισ. δολαρίων το 2023, ανέφερε τον Δεκέμβριο η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών. Στα στοιχεία αυτά περιλαμβάνονται και οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες, οι επιδόσεις των οποίων αναμενόταν να πληγούν από τις πολιτικές μηδενικού κόστους της Κίνας.
Παρόλο που τα σύνορα της Κίνας είναι πλέον ανοιχτά, χρειάζεται χρόνος για να ανακάμψει η κινεζική ταξιδιωτική ζήτηση. Η ναυαρχίδα του Χονγκ Κονγκ Cathay Pacific Airways έχει καταγράψει μια σειρά ζημιών από την έναρξη της πανδημίας και δεν αναμένει πλήρη ανάκαμψη στην προ της πανδημίας χωρητικότητα μέχρι το τέλος του 2024.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από Wall Street Journal