Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

13.8 C
Nicosia
Σάββατο 31 Μαΐου 2025 | 7:00

ΝΑΤΟ, η επόμενη ημέρα

Ηαπόφαση της Φινλανδίας και της Σουηδίας να καταθέσουν αίτηση για την ένταξή τους στο ΝΑΤΟ αποτελεί μία από τις βαθύτερες αλλαγές στον χάρτη της ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής ασφαλείας τα τελευταία 100 χρόνια. Αν και οι δύο χώρες ήταν πάντοτε στρατιωτικά ισχυρές και παράλληλα είχαν αναπτύξει από το 2014 και μετά πολύ στενές σχέσεις με τη Βορειοατλαντική Συμμαχία, η πολιτική τους επιλογή υπέρ της ουδετερότητας έδινε ένα συγκεκριμένο στίγμα. Η πρόσφατη απόφασή τους όμως, αποτέλεσμα εξαντλητικής ενδοσκόπησης που καταγράφεται σε δύο έξοχες εκθέσεις για το νέο περιβάλλον ασφαλείας που θα έπρεπε να αποτελέσουν παράδειγμα και για τη χώρα μας, συνιστά αυτό που οι Αγγλοσάξονες ονομάζουν «game changer».

Η μόνη παραφωνία στην επιθυμία όλων των πλευρών στο ΝΑΤΟ να προχωρήσει η ένταξη των δύο σκανδιναβικών χωρών με ταχύτατα βήματα είναι η Τουρκία. Δεν είναι απολύτως σαφές αν η Αγκυρα και προσωπικά ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν απλά παζαρεύουν υπό τον μανδύα μίας συναλλακτικής προσέγγισης με σκοπό πιθανά ανταλλάγματα ή αν θέλουν να δείξουν, για ακόμη μία φορά τα τελευταία χρόνια, ότι η αυτοεικόνα που έχουν διαμορφώσει ότι είναι μεγάλη δύναμη «επιτάσσει» μια θεσμική ανυπακοή. Δεν είναι η πρώτη φορά που το πράττουν και ο χρόνος θα δείξει μέχρι πού είναι διατεθειμένος «να τραβήξει το σκοινί» ο τούρκος πρόεδρος.

Ο χρόνος όμως είναι και καταλυτικός για να… τρέξει η νατοϊκή υποψηφιότητα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόθεση που καταγράφεται είναι ότι εντός περίπου 20 ημερών θα ήταν επιθυμητό να έχει σταλεί σε Ελσίνκι και Στοκχόλμη η πρόσκληση του Γενς Στόλτεμπεργκ για έναρξη των συνομιλιών προσχώρησής τους στη Συμμαχία (μετά και από την κατάθεση του σχετικού αιτήματος), αλλά και να γίνει η υπογραφή του Πρωτοκόλλου Προσχώρησης. Το κλειδί που θα καθορίσει την ταχύτητα της προσχώρησης εντοπίζεται στο γνωστό και από την περίπτωση της Βόρειας Μακεδονίας (αλλά και της Ουκρανίας) «Ενταξιακό Σχέδιο Δράσης» (ΜΑΡ). Είναι ίσως σε αυτό το σημείο που θα μπορούσε να περιπλέξει ακόμη περισσότερο τα πράγματα η τουρκική παρέμβαση.

Υπενθυμίζεται ότι τα τελευταία χρόνια η Φινλανδία και η Σουηδία έχουν ραγδαία αναβαθμίσει τις σχέσεις τους με τη Συμμαχία. Οι δύο χώρες έλαβαν άλλωστε το 2014 το καθεστώς του Εταίρου Ενισχυμένων Ευκαιριών (Enhanced Opportunities Partner – EOP), το οποίο διαθέτουν λίγες ακόμη χώρες: οι Αυστραλία, Γεωργία, Ιορδανία και Ουκρανία. Αυτό τους έχει επιτρέψει να έχουν κρίσιμη πρόσβαση σε ασκήσεις, πληροφορίες (intelligence), ενώ συμμετέχουν – μεταξύ άλλων – και στη Δύναμη Αντίδρασης (NRF).

Μπορούν άραγε να επισπευσθούν οι διαδικασίες του ΜΑΡ ή και αυτό να παρακαμφθεί κατόπιν συναίνεσης, όπως φαίνεται να είναι η άποψη που κυριαρχεί σε κύκλους της Συμμαχίας και σε συγκεκριμένα κράτη-μέλη; Τίποτα δεν αποκλείεται, καθώς η επιθυμία να συμβεί αυτό είναι έντονη, δεδομένης της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Ο ακριβής χρόνος όμως θα εξαρτηθεί από τα τουρκικά «αλισβερίσια» εντός και πέριξ του ΝΑΤΟ και ενδεχομένως με τις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς οι αμερικανοτουρκικές επαφές έχουν εσχάτως πυκνώσει (κατά ορισμένους, επικίνδυνα).

Ο χρονικός ορίζοντας για να έχει ολοκληρωθεί και η υπογραφή του Πρωτοκόλλου Προσχώρησης φθάνει ως την τριήμερη Σύνοδο Κορυφής στα τέλη του Ιουνίου στη Μαδρίτη. Υπενθυμίζεται ότι το Πρωτόκολλο Προσχώρησης μπορεί να υπογραφεί και σε επίπεδο Μονίμων Αντιπροσώπων, όπως συνέβη και στην πολυσυζητημένη περίπτωση της Βόρειας Μακεδονίας. Από εκεί και πέρα το Πρωτόκολλο πρέπει να επικυρωθεί από τα 30 κράτη-μέλη με βάση τις εθνικές τους διαδικασίες, αλλά θα πρόκειται περί τυπικής διαδικασίας με δεδομένη την πολύ στενή σχέση που ήδη έχει αναπτυχθεί μεταξύ των δύο υποψηφίων χωρών και της Συμμαχίας και τους επιτρέπει να έχουν πρόσβαση σε κομβικές συναντήσεις και δράσεις. Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι η επόμενη ημέρα στην ευρωπαϊκή ασφάλεια δεν θα είναι πια η ίδια.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!