Οι 90 περίπου εβδομαδιαίες αφίξεις από εναλλακτικές αγορές στην Κύπρο, αποτέλεσμα των κινήσεων του Υφυπουργείου για αειφόρα και ανθεκτική κατεύθυνση στην τουριστική βιομηχανία, δίνουν ελπίδες τόσο για τις φετινές επιδόσεις στον τουρισμό, όσο και για τη μελλοντική του πορεία. Την εκτίμηση αυτή διατύπωσε την Τρίτη ο Υφυπουργός Τουρισμού, Σάββας Περδίος, στην παρουσίασή τους ως εισαγωγικός ομιλητής στη συζήτηση για την ανάπτυξη βιώσιμου τουριστικού μοντέλου στην Κύπρο, κατά τις εργασίες του 12ου Οικονομικού Συνεδρίου στη Λευκωσία.
Ο κ. Περδίος αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις πολιτικές που εφαρμόζονται για την επίτευξη της αειφορίας σε κοινωνικό, οικονομικό και περιβαλλοντικό επίπεδο, ενώ τόνισε ότι στόχος είναι και η διαφοροποίηση της Κύπρου από την εικόνα των ελληνικών νησιών, που αποτελούν πρωτίστως καλοκαιρινούς προορισμούς. «Δε θέλει να είναι Ελλάδα η Κύπρος», είπε, αναφερόμενος στην ανάγκη της ανάδειξης της Κύπρου ως προορισμού για όλο τον χρόνο, με αυθεντικές και ποικίλες εμπειρίες για τον επισκέπτη, πλούσια κουλτούρα και ιστορία, καθώς και ενδιαφέρουσες δραστηριότητες σε επαφή και με το φυσικό περιβάλλον.
Σημείωσε ότι μέσα από τη στρατηγική που έχει σχεδιαστεί, σκοπός είναι να κατανεμηθούν τα οφέλη από τον τουρισμό σε όλη την Κύπρο, και όχι μόνο στις παράλιες περιοχές, όπως επίσης να αυξηθεί η κατά κεφαλή δαπάνη από τους επισκέπτες, με την πιο μακροπρόθεσμη παραμονή τους στο νησί, καθώς και με τη διεύρυνση των επιλογών τους.
«Μετά την πανδημία παρατηρήσαμε δύο σημαντικές αλλαγές στις τάσεις του τουρισμού: την στροφή στον αργό τουρισμό (slow tourism) και τον επαναπροσδιορισμό του τουρισμού, με ένα νέο προφίλ επισκέπτη, που θέλει επαφή με την τοπική κοινωνία, αυθεντικές εμπειρίες, περισσότερες δραστηριότητες, περισσότερο χρόνο στον τόπο επίσκεψης, και έχει ευαισθησία για το περιβάλλον», ανέφερε ο Υφυπουργός, εξηγώντας ότι η στρατηγική που έχει σχεδιαστεί σκοπεύει να ανταποκριθεί σε αυτά τα δεδομένα.
«Προσπαθούμε να χτίσουμε ένα τουριστικό μοντέλο που όχι μόνο να είναι ανθεκτικό σήμερα, αλλά να βλέπει και μπροστά», τόνισε, προσθέτοντας ότι οι πέντε πυλώνες για τον στρατηγικό σχεδιασμό 2020-2030 είναι να καταστεί η Κύπρος ολόχρονος προορισμός, ψηφιακά έξυπνος (data driven) προορισμός, ποιοτικά ανώτερος, προορισμός που σέβεται το περιβάλλον και διοχετεύει τα οφέλη σε όλο το νησί.
«Αυτό το πλαίσιο δημιουργεί ανθεκτικότητα, που σήμερα, εν μέσω της νέας κρίσης λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, αποδεικνύεται πολύ σημαντική. Οι νέες αγορές που δημιουργήσαμε με τους τρόπους που αναφέρθηκαν, θα μας στηρίξουν φέτος, όπως και πέρσι», πρόσθεσε ο Υφυπουργός. Ανέφερε, ακόμα, ότι «αυτός ο τρόπος σκέψης μας έχει δώσει το δικαίωμα να έχουμε φέτος κάθε εβδομάδα 40 πτήσεις από τη Γερμανία, 20 από τη Γαλλία, 30 από τις Σκανδιναβικές χώρες».
Παρουσιάζοντας τις δράσεις στις οποίες προχωρά το Υφυπουργείο, ο κ. Περδίος αναφέρθηκε στη στήριξη των απομακρυσμένων περιοχών, εξηγώντας ότι με τη δημιουργία επισκέψιμων αγροκτημάτων (οινοποιεία ή φάρμες), με υποδομές για κάμπινγκ πολυτελείας (glamping), με ώθηση στην οικοτεχνία (πώληση τοπικών προϊόντων από οικιακές βιοτεχνίες) και με εργαστήρια σε χωριά, σκοπός είναι να προσφέρονται αυθεντικές εμπειρίες που θα μετατοπίσουν το επίκεντρο του τουρισμού στην ύπαιθρο. Πρόσθεσε, ακόμα, ότι προωθούνται και ρυθμίσεις για υποδομές ειδικού ενδιαφέροντος, που αφορούν σε δασικά καταφύγια, καταδυτικό τουρισμό και χώρους με πρόσβαση για άτομα με κινητικές δυσκολίες.
Σε νέα κατεύθυνση κινούνται, όπως είπε, και τα σχέδια κινήτρων στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητα, που θα δοθούν τα επόμενα τέσσερα χρόνια και αφορούν σε υποδομές υγείας, ευεξίας, αποκατάστασης, βοηθούμενης διαβίωσης για ξενοδοχεία, σε αναβάθμιση καταλυμάτων και ξενοδοχείων στα ορεινά, σε ενίσχυση σε χωριά για δημιουργία χώρων εργαστηρίων και σε αναβάθμιση εστιατορίων και μαγαζιών με έμφαση στα κυπριακά προϊόντα. Ακόμα, οι ετικέτες ποιότητας, σύμφωνα με τον κ. Περδίο, είναι ακόμα μία πτυχή που θα συμβάλει σε ένα πιο ανθεκτικό τουριστικό προϊόν, προβάλλοντας, μεταξύ άλλων, το κυπριακό πρόγευμα και γαστρονομία, τις vegan friendly επιχειρήσεις, το Γεωπάρκο Τροόδους, τα Χριστουγεννιάτικα χωριά, που θα αυξηθούν σε 15 το 2022, με σκοπό να στηρίξουν το χειμερινό προϊόν.
«Οι καιροί έχουν αλλάξει. Πέρασε η εποχή που η Κύπρος πρόβαλε τον εαυτό της στον εξωτερικό μόνο ως προορισμό για ήλιο και θάλασσα. Τώρα προβάλλουμε συμπληρωματικά όλα αυτά», τόνισε κλείνοντας ο κ. Περδίος και υπογράμμισε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι οι ντόπιοι αναλαμβάνουν να προσφέρουν οι ίδιοι όλες αυτές τις διαφορετικές εμπειρίες, και όχι τα τουριστικά πρακτορεία ή θεσμικοί φορείς.
«Δουλειά μας δεν είναι μόνο να αυξάνουμε τα έσοδα από τον τουρισμό, αλλά και να διαχειριζόμαστε τον προορισμό, να του προσφέρουμε πράγματα», κατέληξε, αναφέροντας ότι για την επόμενη τριετία θα γίνουν περιβαλλοντικές μετρήσεις σε διάφορες περιοχές, ώστε να ληφθούν πολιτικές αποφάσεις που να άπτονται και αυτής της πτυχής αειφορίας.
(ΚΥΠΕ/ΕΓ/ΑΓΚ)