Οι αισθητές επιπτώσεις της πανδημίας στις γενικές λειτουργίες για επτά στις δέκα επιχειρήσεις και η μείωση του κύκλου εργασιών για σχεδόν έξι στις δέκα εξ αυτών ήταν τα κύρια ευρήματα της Μέγα Επιχειρηματικής Ερευνας, την οποία διεξήγαγε η εταιρεία CMRC CYPRONETWORK LTD, του ομίλου CYPRONETWORK σε συνεργασία και με τη χορηγία του Cyprus Institute of Marketing, του ομίλου Green Energy και της Bakertilly Cyprus.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, η Μέγα Επιχειρηματική έρευνα καταγράφει ανά εξάμηνο τις τάσεις της επιχειρηματικής κοινότητας και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τάσεις και προβλέψεις ως προς τις επιδόσεις των επιχειρήσεων (απασχόληση, κύκλος εργασιών, κερδοφορία, ρευστότητα και άλλοι επιχειρηματικοί δείκτες), στρατηγικές επιλογές και άλλες σχετικές παραμέτρους.
Όπως αναφέρεται, το όγδοο κύμα της έρευνας περιέλαβε συνολικό αντιπροσωπευτικό δείγμα 254 επιχειρήσεων και διεξήχθη την περίοδο μεταξύ Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου 2021 μέσω τηλεφωνικών και διαδικτυακών συνεντεύξεων και με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η πανδημία επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τις γενικές λειτουργίες των περισσότερων επιχειρήσεων, με επτά στις δέκα να αναφέρουν ότι έχουν επηρεαστεί πάρα πολύ/αρκετά (68%), ιδιαίτερα στον τομέα του τουρισμού (74%).
Στον τομέα της εργοδότησης, δύο στις τρεις επιχειρήσεις (66%) επιλέγουν να μην εργοδοτούν υπαλλήλους με συνθήκες μερικής απασχόλησης, περίπου το ένα τέταρτο των επιχειρήσεων εργοδοτεί 1-5 άτομα υπό αυτές τις συνθήκες και σχεδόν το ένα δέκατο (9%) προσφέρει θέσεις μερικής απασχόλησης σε έξι ή και περισσότερους υπαλλήλους. Όπως επίσης αναφέρεται, η εργοδότηση ατόμων σύμφωνα με τα σχέδια της ΑνΑΔ ή του Υπουργείου Εργασίας εξυπηρέτησε το 9% των επιχειρήσεων, σε σύγκριση 14% την προηγούμενη χρονιά.
Αναφορικά με τον αριθμό των εργαζομένων, επτά στις δέκα επιχειρήσεις δεν προβλέπουν κάποια μεταβολή το τρέχον έτος, ποσοστό 13% προβλέπει αύξηση των εργαζομένων, ενώ αναφορά για μείωση του αριθμού εργαζομένων έκανε ποσοστό 9%.
Επιπλέον, η έρευνα ανέδειξε πως η πλειοψηφία των επιχειρήσεων (68%) φαίνεται να μην έχουν μείνει ικανοποιημένες από τη βοήθεια που έλαβαν μέσω των μέτρων στήριξης της κυβέρνησης, με μόλις το 5% των επιχειρήσεων να θεωρούν ότι βοήθησαν πολύ και 22% να θεωρούν ότι τα μέτρα βοήθησαν αρκετά.
Όπως επίσης σημειώνεται, μόλις μία στις είκοσι (6%) επιχειρήσεις δηλώνει πολύ/ απόλυτα ικανοποιημένη από την πορεία της τον τελευταίο χρόνο, 40% δηλώνουν αρκετά ικανοποιημένες, ενώ το 49% των επιχειρήσεων δηλώνουν καθόλου/λίγο ικανοποιημένες. Τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις σήμερα παραμένουν η μειωμένη πελατεία/ πωλήσεις/ εργασίες και η έλλειψη ρευστότητας, για την αντιμετώπιση των οποίων προβαίνουν σε ενέργειες που αφορούν κυρίως σε νέους τρόπους προώθησης προϊόντων, την πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού καθώς και την εκπαίδευση υπάρχοντος προσωπικού.
Σε ό,τι αφορά τους λοιπούς επιμέρους δείκτες, ποσοστό 13% αναφέρει ότι ο κύκλος εργασιών της επιχείρησης έχει αυξηθεί κατά τον τελευταίο χρόνο, ενώ το 59% δηλώνει μείωση του κύκλου εργασιών τους. Την ίδια στιγμή, ελαφρά αυξητική τάση επικρατεί στον δείκτη κερδοφορίας καθώς και στον δείκτη εισπράξεων/ ρευστότητας, ενώ σημαντική αύξηση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια παρουσιάζει το κόστος εργατικού δυναμικού, με το 15% να αναφέρει ότι έχει αυξηθεί. Σημαντική αύξηση σύμφωνα με την έρευνα παρουσιάζει και το κόστος χρηματοδότησης της επιχείρησης (13%).
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός πως έξι στις δέκα επιχειρήσεις (62%) αναφέρουν αύξηση στο κόστος αγορών της επιχείρησης, ποσοστό πολύ υψηλό ακόμη και σε σύγκριση με όλα τα προηγούμενα χρόνια διεξαγωγής της έρευνας, ενώ σημαντικά αυξημένο σε σχέση με όλα τα προηγούμενα κύματα της έρευνας ήταν και το ποσοστό των επιχειρήσεων που δήλωσε ότι η αξία της επιχείρησης έχει μειωθεί, αντιστοιχώντας στο 22%.
Αναφορικά με τις προβλέψεις των επιχειρήσεων για τον κύκλο εργασιών τους τον επόμενο χρόνο λαμβανομένης υπόψη της πανδημίας του Covid-19, το 33% των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι θα παραμείνει ο ίδιος, το 27% ότι θα παρουσιάσει μείωση και το 24% αύξηση, ενώ την ίδια περίπου τάση καταγράφουν και οι προβλέψεις για την κερδοφορία των επιχειρήσεων, με το 38% να αναφέρει ότι αναμένουν να παραμείνει ο ίδιος, το 31% να μειωθεί και 17% να αυξηθεί.
Όπως επίσης σημειώνεται, οι στρατηγικές επιλογές των επιχειρήσεων για τον επόμενο χρόνο στοχεύουν κυρίως στην εισαγωγή νέων προϊόντων και υπηρεσιών (17%) και στην αλλαγή τρόπου προώθησης προϊόντων (17%), ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό (33%) αναφέρει πως δεν υπάρχει κάποιο πλάνο.
Τέλος, από την έρευνα προέκυψε πως οι απόψεις αναφορικά με τις ενέργειες που θα πρέπει να αναληφθούν εκ μέρους του κράτους ώστε να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις συγκλίνουν προς φορολογικές διευκολύνσεις και απαλλαγές, σχέδια χρηματοδότησης, την υποβολή νέων πιο στοχευμένων μέτρων στήριξης για την αντιμετώπιση της πανδημίας του Covid-19 καθώς και τη συνέχιση των υφιστάμενων μέτρων.