Εταιρικός φόρος, οφέλη και ζημιές

• Δεν είναι η ώρα για να παίζουμε με τέτοια ευαίσθητα θέματα

Καλοκαιρινή καταιγίδα παρολίγο να ξεσπάσει στην οικονομία από την πρόθεση του Υπουργού Οικονομικών να προωθήσει την αύξηση του εταιρικού φόρου από 12,5% στο 15%. Με επιχειρήματα που ήταν πολύ τρωτά και με υποσχέσεις για φορο-επιστροφές, ο κ. Γεωργιάδης επιχείρησε να αλλάξει τα δεδομένα σ’ένα ευαίσθητο τομέα για το «επιχειρείν». Ευτυχώς, στο παρά πέντε, απέσυρε την πρόταση του και η ηρεμία επανήλθε στο οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον.

Ο ίδιος, ο κ. υπουργός, στην επιχειρηματολογία του είπε ότι αυτή η κίνηση του δεν είχε σχέση με φορο-εισπρακτικές ανάγκες του κράτους, αλλά γιατί θα βοηθούσε τη διεθνή εικόνα της Κύπρου στα θέματα κατηγοριών για ξέπλυμα βρώμικου χρήματος και για φορολογικούς παραδείσους.

Δεν ξέρουμε κατά πόσον αυτή η προσέγγιση είναι ορθή, ωστόσο φαίνεται ότι η ζημιά που θα προκαλείτο στην οικονομία, θα ήταν μεγαλύτερη παρά τα όποια ενδεχόμενα οφέλη. Και αυτό, γιατί μιλάμε για το μεγαλύτερο ίσως συγκριτικό πλεονέκτημα που διαθέτει η Κύπρος για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων και επιχειρήσεων. Μια αύξηση του εταιρικού φόρου, θα εξουδετέρωνε το κύριο πλεονέκτημα της χώρας μας για να θεωρείται ελκυστικός επενδυτικός προορισμός. Αλήθεια, αν υλοποιείτο αυτή η ρύθμιση, πόσες εταιρείες θα έφευγαν από την Κύπρο και πόσες άλλες δεν θα ήθελαν να έρθουν στη χώρα μας; Και μάλιστα αυτή την περίοδο, που εκδηλώνεται το Brexit και αναμένουμε ότι κάποιες εταιρείες από τη Μεγάλη Βρετανία ίσως στραφούν προς την Κύπρο.

Επίσης, η πρωτοβουλία αυτή, θα έστελλε διεθνώς το μήνυμα ότι η Κύπρος όποτε της καπνίσει αλλάζει το φορολογικό πλαίσιο και τους συντελεστές της. Αυτό θα είχε τεράστιες επιπτώσεις στη διαχρονική αξιοπιστία που εκπέμπει η χώρα μας ως προς τη σταθερότητα του φορολογικού της συστήματος. Η προσπάθεια που για χρόνια καταβάλλουν οι επαγγελματίες μας στο εξωτερικό για να πείσουν για τη σταθερότητα του φορολογικού μας συστήματος, θα εξανεμίζετο στον αέρα.

Την ίδια ώρα, πρακτικά, η αύξηση του εταιρικού φόρου θα δημιουργούσε ένα σωρό δυσκολίες στις επιχειρήσεις, λόγω των οικονομικών δεδομένων τους. Οι επιχειρήσεις ακόμα δεν «χώνεψαν» το χαράτσι του ΓεΣΥ και θα τις επιφορτίζαμε με νέα βάρη.

Από τα πιο πάνω είναι φανερό, λοιπόν, ότι η πρόταση για αύξηση του εταιρικού φόρου ήταν άκαιρη και άτοπη. Δεν κατανοούμε γιατί και πως έγινε, όμως δεν διάθετε τα απαιτούμενα εχέγγυα για να εγκριθεί. Και οι επαγγελματικές οργανώσεις να έβαζαν νερό στο κρασί τους, η πρόταση θα απερρίπτετο από τη Βουλή. Οπότε, εφόσον δεν είχαμε κάποια πίεση από την Ε. Ένωση ή από αλλού, γιατί την προωθήσαμε;

Δεν γνώριζαν στο υπουργείο Οικονομικών ότι δεν θα γίνει δεκτή; Δεν υπολόγισαν ότι οι επαγγελματικές οργανώσεις θα την απέρριπταν; Δεν ήξεραν ότι όταν παλαιότερα έγιναν παρόμοιες ιδέες από την Ε. Ένωση, υπήρξε αντίδραση;

Γνωρίζοντας τη σοβαρότητα και μεθοδικότητα του υπουργού Οικονομικών για τέτοια ευαίσθητα θέματα, αδυνατούμε να αντιληφθούμε πως υιοθέτησε μια τέτοια πρόταση.

Τώρα, όσον αφορά στο πως αντιμετωπίζουμε τις ξένες κριτικές (τις περισσότερες φορές άδικες) για το φορολογικό πλαίσιο της Κύπρου, νομίζουμε ότι είναι ευθύνη της κυβέρνησης να αναλάβει πρωτοβουλίες για να πείσει για το αντίθετο. Δεν είναι με την αύξηση της φορολογίας που θα πείσουμε τους ξένους ότι είμαστε ένα αξιόπιστο επενδυτικό κέντρο, αλλά με πολλές άλλες ενέργειες που θα εκπέμπουν αξιοπιστία, σοβαρότητα και διαφάνεια. Σ’αυτό τον τομέα πρέπει να στρέψει την προσοχή της η κυβέρνηση κι’όχι στην εύκολη λύση της αύξησης του εταιρικού φόρου, που σε τελική ανάλυση το μόνο που θα επιτύγχανε είναι να υπονομεύσει το επιχειρηματικό περιβάλλον και να δημιουργήσει απρόβλεπτα προβλήματα στην οικονομία.

Ελπίζουμε μετά την απόσυρση της πρότασης να αναληφθούν πρωτοβουλίες προς το εξωτερικό που να καθησυχάζουν τους ξένους επενδυτές ότι η Κύπρος δεν σκοπεύει να αλλάξει το φορολογικό πλαίσιο της, παρά μόνο να το εκσυγχρονίσει και να το απλοποιήσει για καλύτερη εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων.

ΙΩΣΗΦ ΙΩΣΗΦ

TAGS:
Print Friendly and PDF

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ