Οι γκρίνιες για τον τουρισμό και οι εναλλακτικές

• Υπάρχουν αρνητικά δεδομένα, αλλά μπορούμε να τα διαχειριστούμε

Αν και ακόμα είμαστε στα μέσα του Φεβράρη, άρχισαν οι πρώτες γκρίνιες για τη φετινή πορεία του τουρισμού. Τόσο επίσημοι φορείς του τουρισμού, όσο και επιχειρηματίες του τομέα, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τις αφίξεις του 2019.

Είναι φανερόν ότι οι ανησυχίες αυτές δεν είναι τυχαίες. Στηρίζονται πάνω στις προκρατήσεις που έχουν τα ξενοδοχεία μας, αλλά και στην εικόνα που μας δίνουν οι διεθνείς τουριστικοί πράκτορες για τη νέα σεζόν. Με βάση πληροφορίες μας, αυτή τη στιγμή υπάρχει μια μείωση στις κρατήσεις κατά 7% από τη Βρετανία και κατά 10% από τη Ρωσία.

Αυτή τη στιγμή δεν είναι γνωστοί οι ακριβείς λόγοι των μειωμένων κρατήσεων, όμως φαίνεται να έχουν σχέση με το Brexit, την αποδυνάμωση της διεθνούς οικονομίας, των γνωστών προβλημάτων με τη Ρωσία και άλλα.

Με βάση τα πιο πάνω φαίνεται ότι η κύρια αιτία της αναμενόμενης μείωσης των τουριστικών αφίξεων θα είναι οι εξωγενείς παράγοντες. Όμως, οι εξωγενείς παράγοντες ήταν αυτοί που βοήθησαν τα προηγούμενα χρόνια τον τουρισμό μας και έφτασε να καταγράφει ρεκόρ αφίξεων που ξεπέρασαν τα 4 εκατομμύρια τουρίστες.

Εμείς από την πλευρά μας μπορεί να προβήκαμε σ’ όλες τις αναγκαίες ενέργειες και να διαχειριστήκαμε σωστά την αυξημένη ζήτηση που είχαμε τα προηγούμενα χρόνια στην Κύπρο, όμως η μεγάλη στροφή των ξένων τουριστών οφειλόταν κυρίως σε εξωγενείς συγκυρίες.

Το ερώτημα, τώρα, είναι τι κάνουμε; Πως αντιμετωπίζουμε τα νέα πιο αρνητικά, όπως φαίνεται, δεδομένα;

Το νέο Υφυπουργείο Τουρισμού καλείται να βρει λύσεις για να μην έχουμε σοβαρές απώλειες. Θα πρέπει να κινηθεί τάχιστα και αποτελεσματικά για να βελτιώσει τις κρατήσεις προς την Κύπρο.

Την ίδια ώρα, οι ξενοδόχοι μας, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια πέτυχαν ρεκόρ τζίρου και κερδών καλούνται να ξαναδούν τις τιμές και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν. Πρέπει να κατανοήσουν ότι η φετινή χρονιά δεν θα είναι όπως τις προηγούμενες.

Παράλληλα, θα πρέπει να αναληφθούν κι άλλες πρωτοβουλίες από τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους με την τουριστική βιομηχανία. Τουριστικοί και αναπτυξιακοί φορείς οφείλουν να συστρατευθούν για να βελτιωθεί το κλίμα για την Κύπρο.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του ξένου τύπου, η Τουρκία και η Αίγυπτος προέβησαν φέτος σε μια ευρεία αντεπίθεση στις αγορές της Βρετανίας, της Γερμανίας, της Ρωσίας και των Σκανδιναβικών χωρών. Η αντεπίθεση τους έγινε με μεγάλη διαφημιστική προβολή και ελκυστικές τιμές προς τους τουρίστες.

Είναι ανάγκη, λοιπόν, να κινηθούμε κι εμείς, έστω κι αν σε δύο μήνες αρχίζει η τουριστική σεζόν. Έστω και αργά, μπορούμε να αλλάξουμε κάπως την εικόνα.

Οι εξελίξεις αυτές αποτελούν ξανά ακόμα ένα μάθημα για όλους μας. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι ο τουρισμός είναι ένας ευάλωτος και ευμετάβλητος τομέας, που η πορεία του εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, εσωγενείς και εξωγενείς.

Γι’ αυτό, πρέπει συνεχώς να βελτιώνουμε το τουριστικό προϊόν μας, να διατηρούμε ανταγωνιστικές τις τιμές μας και να προσφέρουμε ποιοτικές διακοπές στους τουρίστες. Αν δεν ακολουθούμε αυτή τη γραμμή και απλώς πανηγυρίζουμε μόνο για τις καλές χρονιές, τότε θα έχουμε πρόβλημα, όπως φέτος.

Πάντως, με τα έργα υποδομής που γίνονται (καζίνο, μαρίνες, γήπεδα γκολφ, κ.ά.) δεν νομίζουμε ότι η Κύπρος θα έχει τεράστιο πρόβλημα.

Μπορεί να υπάρξει μια μείωση στα ρεκόρ των προηγούμενων χρόνων, αλλά γενικά η εικόνα του τουρισμού δεν θα είναι τόσο αρνητική.

Η Ελλάδα, που περίπου προσφέρει το ίδιο προϊόν μαζί μας, φαίνεται να μην επηρεάζεται από τους δυσμενείς εξωγενείς παράγοντες και ήδη υπάρχουν προβλέψεις για νέα αύξηση το φετινό καλοκαίρι.

Άρα και η Κύπρος μπορεί σε κάποιο βαθμό να ξεπεράσει τα εμπόδια που φαίνονται σήμερα μπροστά μας και να καταφέρει να κρατήσει τις τουριστικές αφίξεις σε ψηλά επίπεδα. Όμως, απαιτείται άμεση δράση από όλους…

Ιωσήφ Ιωσήφ

TAGS:
Print Friendly and PDF

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ