Τα… κενά αέρος στις αεροσυγκοινωνίες

- Αφού δεν είμαστε άξιοι να έχουμε μια κυπριακή αεροπορική εταιρεία, ας φέρουμε ξένες σοβαρές εταιρείες

Η εκτόξευση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων στα ύψη δεν έχει να κάνει μόνο με το κλείσιμο μιας αεροπορικής εταιρείας. Σίγουρα, η αρνητική αυτή εξέλιξη ώθησε απότομα τις τιμές προς τα πάνω και όξυνε το πρόβλημα.

Όμως, το θέμα είναι ευρύτερο και έχει να κάνει με το γεγονός ότι ως Κύπρος δεν έχουμε ικανοποιητικό αριθμό πτήσεων, τουλάχιστον προς τους δημοφιλείς προορισμούς της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και του Λονδίνου.

Η ύπαρξη 3 – 4 αεροπορικών εταιρειών με τις δοσμένες πτήσεις που πετούν προς τους συγκεκριμένους προορισμούς, φαίνεται ότι δεν είναι αρκετές για να καλύψουν τη μεγάλη ζήτηση. Και πριν το «λουκέτο» της Cobalt, τουλάχιστον στις περιόδους αιχμής, οι τιμές ήταν και πάλι σε υψηλά επίπεδα. Από τη στιγμή που εμείς ως Κύπρος δεν μπορούμε να έχουμε μια καθαρά κυπριακή αεροπορική εταιρεία, τότε θα πρέπει να βρούμε άλλες λύσεις. Και οι λύσεις αυτές αφορούν την προσέλκυση ξένων εταιρειών.

Άρα, το πρόβλημα είναι ότι ως Κύπρος θα πρέπει να προσελκύσουμε κι άλλες αεροπορικές εταιρείες που θα πετούν στους δημοφιλείς προορισμούς.

Δεν ξέρουμε ποιος έχει την ευθύνη (το υπουργείο Μεταφορών ή η Hermes; ) για να προτείνει σε άλλες αεροπορικές εταιρείες να πετούν από την Κύπρο, όμως θα πρέπει το ίδιο το κράτος να αναλάβει πρωτοβουλίες.

Και οι πρωτοβουλίες αυτές, θα πρέπει να συνδυάζονται με συγκεκριμένες ελκυστικές προτάσεις προς τις εταιρείες, ώστε να φέρουμε στην Κύπρο σοβαρές εταιρείες, οι οποίες δεν θα κλείσουν σε λίγο και θα μπορούν να μας καλύψουν και την πτυχή της συνδεσιμότητας με άλλες χώρες.

Αν σήμερα βλέπουμε απαγορευτικές τιμές για Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λονδίνο, φανταστείτε τι θα γίνει τα Χριστούγεννα, το Πάσχα και το καλοκαίρι; Θα μιλάμε για εκρηκτικές τιμές, τις οποίες κανένας δεν θα είναι διατεθειμένος να πληρώσει. Και αυτό σημαίνει ότι οι πολίτες είτε θα πρέπει να κόψουν τα ταξίδια, είτε να καταβάλουν το χαράτσι μιας υπέρογκης τιμής.

 Την ίδια ώρα, το κράτος θα χάνει εκατομμύρια ευρώ από τους φόρους που εισπράττει από τους ταξιδιώτες, ενώ τα αεροδρόμια μας θ’ αρχίσουν να έχουν προβλήματα βιωσιμότητας.

Με βάση τα πιο πάνω, γίνεται φανερόν, ότι η ανάδειξη του θέματος των τιμών των εισιτηρίων είναι μια μικρή πτυχή στην αλυσίδα των επιπτώσεων από το γεγονός ότι η Κύπρος δεν έχει επαρκείς πτήσεις είτε σε δημοφιλείς προορισμούς, είτε σε χώρες που αποτελούν συνδετικό κρίκο με άλλα αεροδρόμια.

Πιστεύουμε ότι το θέμα είναι πάρα πολύ σοβαρό, για να αναμένουμε να λυθεί, αφού «περάσουν οι πρώτες μέρες από το κλείσιμο της Cobalt». Το πρόβλημα δεν θα ξεπεραστεί, γιατί έρχονται οι γιορτές των Χριστουγέννων και οι πολίτες ταξιδεύουν περισσότερο.

Η μόνη λύση είναι να κινηθούμε μεθοδικά και σοβαρά και να φέρουμε στην Κύπρο νέες εταιρείες, εγνωσμένου κύρους, που να αρχίσουν τακτικές πτήσεις στους κρίσιμους προορισμούς. Και με την ευκαιρία διερωτώμαστε, γιατί έφυγε η Emirates, η οποία πριν από λίγο καιρό έκανε τακτικές πτήσεις προς την Αθήνα; Και ασύμφορα να ήταν τα δρομολόγια της, η κυβέρνηση θα έπρεπε να βρει τρόπους να την κρατήσει (με φορολογικά ή άλλα κίνητρα).

Δεν μπορεί μια χώρα που επιδιώκει να μετατραπεί σε περιφερειακό επιχειρηματικό κέντρο, να μη λαμβάνει επαρκή πρόνοια για τις αεροσυγκοινωνίες της. Δεν γίνεται μια χώρα με 4 εκατομμύρια τουρίστες να παρουσιάζει αδυναμίες στις πτήσεις της. Δεν είναι δυνατόν να προσελκύουμε επενδυτές σ’ όλους τους τομείς και να μη βρίσκουμε κανέναν σοβαρό επενδυτή για τον τομέα των αεροσυγκοινωνιών.

Είναι καιρός, λοιπόν, να ξεφύγουμε από τη λογική ότι «όλα είναι εντάξει» και να βρούμε λύσεις σ΄ ένα πρόβλημα που έχει να κάνει με τη διεθνή εικόνα της χώρας, με το τουριστικό της μέλλον, με τα κρατικά έσοδα και με το σεβασμό των πολιτών της…

 Ιωσήφ Ιωσήφ

TAGS:
Print Friendly and PDF

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ