Η παιδεία χρειάζεται ένα γενικό «λίφτινγκ»

• Ζητούμενο δεν είναι μόνο ο εξορθολογισμός των δαπανών, αλλά και η ποιότητα της εκπαίδευσης

Η παιδεία πάντοτε ήταν από τους βασικούς ασθενείς της δημόσιας ζωής μας. Διαχρονικά είχε σοβαρά προβλήματα, τεράστιες αδυναμίες και πολλές στρεβλώσεις. Δυστυχώς, όλοι οι εμπλεκόμενοι, κυβερνήσεις, συνδικαλιστικές οργανώσεις και άλλοι συναρμόδιοι φορείς, βολεύονταν (για δικούς τους λόγους ο καθένας) όλα αυτά τα χρόνια και έκρυβαν τα λασπόνερα κάτω από το χαλί.

Η μόνη αντίδραση μας στις αδυναμίες της εκπαίδευσης εκδηλωνόταν, όταν ανακοινώνονταν τ’ αποτελέσματα των παγκύπριων εξετάσεων για τα πανεπιστήμια. Όταν βλέπαμε τα αποτελέσματα των νέων μας συνειδητοποιούσαμε τη γύμνια της εκπαίδευσης. Όταν αντικρύζαμε τις χαμηλές βάσεις των υποψήφιων φοιτητών, καταλαβαίναμε τη φτώχεια της παιδείας μας.

Τώρα, με αφορμή της πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας για εξορθολογισμό των δαπανών στην εκπαίδευση, άνοιξε το Κουτί της Πανδώρας. Τώρα, βγαίνουν στη φόρα όλα σχεδόν τα προβλήματα, όπως οι ώρες εργασίας και οι μισθοί των εκπαιδευτικών, δημόσιο ή ιδιωτικό σχολείο, επιλογή μαθημάτων, αιτίες απουσίας εκπαιδευτικών από το σχολείο, χρόνος διδασκαλίας και άλλα.

Αν και διαφωνούμε με το συγκρουσιακό τρόπο που επιδιώκεται η λύση της διαφοράς, θεωρούμε ότι η διαμάχη αυτή δίνει την ευκαιρία για μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση των προβλημάτων στην εκπαίδευση. Η σημερινή αντιπαράθεση προσφέρεται, για να αναλάβει επιτέλους το κράτος την πρωτοβουλία για συζήτηση όλων των πτυχών που αφορούν την παιδεία. Μάλιστα, στη συζήτηση να τεθούν και τα θέματα της ιδιωτικής εκπαίδευσης, η οποία απορροφά μεγάλο αριθμό μαθητών με τρομερό οικονομικό κόστος για τους γονείς.

Προτείνουμε, λοιπόν, μια ευρεία και σε βάθος συζήτηση, όπου να εξεταστούν τα πάντα και για όλους τους συντελεστές της εκπαίδευσης.

Μια τέτοια «εγχείρηση» θα μας βοηθήσει να διορθώσουμε πολλά από τα κακώς κείμενα στην παιδεία. Θα συμβάλει στο να ξεπεράσουμε πολλές από τις αδυναμίες μας.

Κύριοι στόχοι αυτής της πρωτοβουλίας θα πρέπει να είναι η βελτίωση της ποιότητας της παιδείας, σε συνδυασμό με τη μείωση του κόστους της εκπαίδευσης. Αν και φαινομενικά η ταυτόχρονη επίτευξη και των δύο αυτών στόχων είναι δύσκολη, πιστεύουμε ότι με καλή διάθεση και εποικοδομητικό πνεύμα μπορούν να βρεθούν λύσεις.

Όλοι μας επιζητούμε ανόρθωση του επιπέδου της παιδείας, ενίσχυση των δυνατοτήτων του δημόσιου σχολείου, αλλά και συγκράτηση του κόστους της εκπαίδευσης.

Οι εκπαιδευτικοί, όντως έχουν πολλά πλεονεκτήματα. Τόσο οι μισθοί τους, όσο και οι ώρες εργασίας τους, τους κατατάσσουν σε προνομιούχα θέση, όχι μόνο συγκρινόμενοι με τους συναδέλφους τους στο εξωτερικό, αλλά και μεταξύ των άλλων επαγγελμάτων της κυπριακής κοινωνίας. Γι’ αυτό, στις σημερινές πορείες διαμαρτυρίας και στις αντιδράσεις τους δεν φαίνεται να βρίσκουν σύμμαχο τους την κοινωνία.

Οι πολίτες, οι γονείς των μαθητών, θέλουν μια δημόσια παιδεία σύγχρονη που δεν θα στηρίζεται στην παραπαιδεία των κάθε λογής φροντιστηρίων, στη σπατάλη λεφτών και στην αμφίβολη εκπαίδευση των παιδιών τους.

Θέλουν μια δημόσια παιδεία που να προσφέρει γνώση και να ανοίγει δρόμους για την επαγγελματική εξέλιξη των παιδιών τους. Και αυτό, μόνο με μια σε βάθος μεταρρύθμιση στην παιδεία μπορεί να γίνει. Άρα, το Υπουργείο Παιδείας, εκτός από τον εξορθολογισμό των δαπανών, θα πρέπει να δει και την ποιότητα της δημόσιας παιδείας μας, η οποία είναι πολύ χρήσιμη και κακώς υπονομεύεται από διάφορους κακοθελητές για οικονομικά και άλλα συμφέροντα…

Ιωσήφ Ιωσήφ

TAGS:
Print Friendly and PDF

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ